Vespa-Ciao.NL
:: Eerste vespatje, hoort het zo langzaam weg te komen?

Home Forums Techniek Opvoeren Eerste vespatje, hoort het zo langzaam weg te komen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wautaz
    Topic starter

Hallo,

Ik heb vandaag een vespa ciao gekocht in Helmond en ben der mee terug gereden naar Rotterdam. En ik vind het echt een geweldig leuk ding. Mijn band ging lek, gewoon geplakt net als een fiets. Alles zo lekker simpel.

Er is alleen een ding wat ik een beetje vreemd vind. Vanuit stilstand word ik scheit getrokken door fietsers :|. Het duurt echt even voordat je op gang bent. En als je dan eenmaal 10km/u rijd begint het motortje te brommen en ploft tie lekker door. Is dit normaal bij een standaard setup? De topsnelheid is ok, alleen het optrekken is vooral vanaf stilstand erg sloom.

Opzich is dit geen probleem, ik vind het niet erg om een beetje mee te fietsen bij het wegkomen en het ziet er ook wel lollig uit. Wel wil ik er een nieuwe uitlaat op zetten omdat de oude een beetje roestig is. Ik zag een zwarte uitlaat die er ongeveer hetzelfde uitzag als de standaard uitlaat (die ik nu heb) maar dan iets langer. Is die uitlaat geschikt voor een standaard setup? Hoeveel maten sproeiers moet ik dan ongeveer groter? En komt de brommer dan wat beter weg? Of heeft het alleen effect op topsnelheid?

Edit: De uitlaat heet citypower 😉

Lennaert
      Sleutelbeheerder

waarschijnlijk heb je contactpunten ontsteking en moet je deze even op 0.45 zetten met een voelermaat.
        mocht je toch bezig gaan zou ik gelijk je condensator vervangen en wellicht een nieuw bougietje erin.

gr

Martino
        Moderator

Als je toch de uitlaat gaat vervangen zal ik mooi die city power nemen. Je trekkracht wordt hiermee sowieso sterker en je top zal ietsje hoger liggen. Je sproeiertje zal dan 2 maatjes omhoog moeten. Misschien kan je ook nog wat strakkere trekveren zoals de groene Polini veertjes monteren. Om net weer ff wat beter op te trekken.

Lennaert
          Sleutelbeheerder

staat er al bij dat hij citty power neemt.
            lees de edit

Martino
            Moderator

Ooh dat had ik al gelezen hoor, maar ik lees dat stuk er boven ook als een vraag. Vandaar dat ik over “die city power” spreek.

Wautaz
              Topic starter

Ok, dingen die ik donderdag ga doen als ik tijd heb:

Carb schoonmaken.
                Ontsteking afstellen.
                Bougiekleur checken (maar volgens mij issie helemaal origineel, ook sproeier).

Nog andere dingen? Opvoerdelen koop ik later wel, veel verder dan een uitlaat wil ik eigenlijk niet gaan… (daar heb ik mijn beunpuch voor :D)

miniciao1968
                Donateur

misschien al te voor de hand liggend:
                  staat je aandrijfsnaar goed ?
                  als deze doorslipt als je optrekt, kom je ook niet hard vooruit 😀

angel
                  Bijdrager

raar hoor =p mijne trekt lekker op vanuit stilstand 😉 kzou je trekveertjes vervangen, kijken naar je snaar (niet versleten of zo of te weinig spannnig) en niet meteen je onsteking gaan afstellen :lol Vespa’s rijden als een klokje standaard ik vind dat zonde om er veel aan te doen (maar dan moet je wel een goed draaiende basis hebben he)

Wautaz
                    Topic starter

Ok, het motortje draait best onregelmatig stationair dus ik ga zeker eerst even de carburateur schoonmaken en de ontsteking afstellen, dan weet ik zeker dat het daar niet aan ligt. En dan kijk ik gelijk of de snaar niet slap hangt en zet ik er nieuwe trekveertjes in.

Hoe span je je snaar? Blok verschuiven las ik ergens, hoe doe je dat?
                      En welke maat, kleur, type trekveertjes moet ik hebben?

Zeebodem.
                      Bijdrager

de 2 M6 draadstangen voor door het blok,en een M6 boutje boutje aan de linkerkant losdraaien.
                        ook even de ophang beugel van je uitlaat demper losmaken,en nu kun je je blokje verschuiven;0

suc6!

tvmierlo
                        Donateur

Als hij onregelmatig stationair loopt kan het ook zijn dat het blokje valse lucht trekt, wat tevens de oorzaak kan zijn van het slecht optrekken.

Wautaz
                          Topic starter

Het motortje draait goed als het op gang is gekomen. Stationair en optrekken vanuit stilstand is bagger en onregelmatig, dan weer wel lekker trekken dan weer niet. Dus ik ga zeker even checken voor valse lucht.

Kben trouwens al 2.5 uur officieel 18 😀

Edit: Alstie valse lucht trekt moeten er nieuwe pakkingen op. Het lijkt mij dattie valse lucht trekt bij het spruitstuk. Hoe zit het spuitstuk vast op het carter? Met een pakking? Zo ja, waarom kan ik die pakking nergens vinden in online winkels?

En ik heb volgens deze site het rode model (onderste plaatje van het vespa ciao gedeelte), alleen mist bij mij het zwarte kapje over de zadelstangvering. betekend dit dat ik de nieuwere ontsteking heb of de contactpuntjes ontsteking?

Guus
                            Bijdrager

De carburateur zit over het spruitstuk heen en in de carburateur zit een nylon busje. Je kan even kijken of het nylon busje ver genoeg in de carburateur zit. Hij zit ver genoeg als het busje het spleetje aan de bovenkant van de carburateur afsluit.

Of je contactpunten of elektronische ontsteking hebt kan je aan je bobine zien. Bij contactpunt ontsteking ziet die er zo uit: KLIK. Bij elektronische ontsteking ziet je bobine er zo uit: KLIK

tnerual
                              Bijdrager

en de bobine zie je als je de linker- zij-kap demonteert met de 3 vijsjes..
                                de vijsjes met je induwen met schroevedraaier en dan kwartje draaien.. 😉

dieseltank
                                Bijdrager

pak groene trekveertjes van polini.

dat hij niet optrekt als een scooter is normaal.

( langzaam optrekken)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.