- Dit onderwerp bevat 747 reacties, 100 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 9 maanden geleden door ritze.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 augustus 2009 om 10:12 #453842
Herr FlicK :
Raaaar van je simo blok, rare prut zit er in je kop.Hopen dat het blokje wat je nu eronder hebt goed blijft lopen, kun je lekker naar de meeting cruisen!
Ik heb er wel vertrouwen in, maar de snelheid klopt niet. Als je met deze setup:
Speedengine elek
Krukas gefreesd
13mm met 70 sproeier(bougie wordt donker, maar hij klinkt beter dan met 66)
42 Polini alu
Gianelli Hyper
Poelie 70maar 65 rijdt(geen idee wat het echt doet), dan is er iets mis of de uitlaat begrenst. Ik heb het idee dat hij op de vct(getjoend carter cp, std. krukas) meer toeren draaide. Ik ga nog even de proma cannon proberen of een circuit, beetje met sproeiers klooien enzo. Maar het ding zou toch zeker 75 moeten halen?
2 augustus 2009 om 10:28 #453844Ja dat wel, trekt hij wel lekker? Dit haal je met een 38,4 ook;)
2 augustus 2009 om 10:44 #453845Ik zou het zoeken in de gefreesde kruk want naar mijn weten geeft een orginele brom kruk al een timing van rond de 170 a 180 graden in een speed engine.
Dus een bewerkte kruk gaat waarschijnlijk over de 180 graden heen, en nou heerst er hier op het forum wel een memtaliteit dat dat makkelijk kan, maar dat kan dus niet.
En membraan geeft bv altijd de max aan doorlaat timing, maar noway dat die de klepje langer dan 180 graden opzet, want die wil en gaan gewoon dicht als ie de zuiger z,n arbeids slag weer naar beneden maakt en dus weer druk opbouwt.
Alles boven de 180 graden fuckt vet met je carter druk.2 augustus 2009 om 10:56 #453846Dat is wel heel kort door de bocht, je houdt geen rekening mee met de massatraagheid van de lucht of de resoneerde eigenschappen van het inlaatkanaal of zelfs de zuigpuls van de uitlaat die de lucht volledig door spoelpoort en inlaatpoort het carter intrekt.
En die klepjes van jou staan zeker langer open aangezien de zuiger niet gelijk na het bovenste dode punt zoveel druk heeft opgebouwd dat hij deze alweer kan sluiten, eerst moet de massastroom lucht die het carter inkomt afgeremd worden door tegendruk in het carter en pas dan gaan de klepjes dicht. En natuurlijk hebben die klepjes ook een massa dus ook een massatraagheid dus dat duurt ook even.
Mooi overzicht over de inlaattimingen gekozen door fabrikanten met een roterende inlaat:

Zoals je zelf ook al wel ziet staat het meerendeel van de inlaten meer dan 200graden open !
Dus over het “180graden maximum” ben ik het zeker niet met je eens, over de verkeerd getunde krukas in Edjuh’s ciao wel. Liever een ori bromkruk dan een 10-5 kruk in een speedengine.
(Thomas ciao liep met een 15-5 krukas, 42alu, SE, MHR vertanding en een berg uitlaatjes ook maar 69km/uur max met moeite)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno2 augustus 2009 om 11:06 #453847Toch te lange timing? die ‘kapt’ zeg maar het hogere toerengebied af? Klinkt aannemelijk gezien hij volgens mij veel te weinig toeren draait voor een 42 alu.
Dan ga ik snel krukkie wisselen, ik vind het wel relaxed om straks met 80 over de afsluitdijk te knetteren : -)
2 augustus 2009 om 11:14 #453848Ik wil eingelijks niet echt edjuh,s topic vervuilen met een disscussie.
Maar leg mij maar eens uit waarom het zin heeft om een inlaat open te laten staan op een moment dat er niks meer gebeurd.
200 graden open is in mijn ogen 20 graden te lang, want in dat moment doet ie niks(ja een zinloos moment open staan)
Want kracht haalt ie uit die 20graden beslist niet, eerder het tegen over gestelde.
En die tabel die jij plaats zijn vast tabellen van beste toeren jankers zoals een kreidler en dan kan het misshien wel weer enig sinds positief zijn.
Maar ik durf te wedden dat een vespa met 180 graden beter draait dan alles wat daarboven ligt.2 augustus 2009 om 11:17 #453849Combi van te lange timing en te vroeg openen. 205gr totale opening en 22graden gelijktijdig geopend met de spoelpoorten is wat te veel van het goeie.
Originele bromkrukas in SE voldoet prima, zeker met pully.
@Buxy, helaas hebben we onderzoeksgegevens van Vespa dus erover discussiëren heeft geen zin. (en waarom de inlaat open laten staan wel zin heeft is al in bovenstaande post toegelicht: Massatraagheid, Resonantie en zuigende puls van de uitlaat)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno2 augustus 2009 om 11:59 #453850Ja laat maar het staat hier verkeerd om echt op door te gaan.
Maar deel je mening niet.
Jij deelt namelijk een tabel en berekening van een zwaar opgevoerd roterend blok door op een vespa en zo werkt het niet.
(een vespa legt geen tig meter per seconde af in de cilinder en is dus alles behalve high performaces)
En dan kan je ook wel zien want alle snelle kruken voor vespa zijn onder 180 graden of kleiner.Maargoed al met al waren we het over 1 ding wel eens en dat is dat edjuh,s probleem waarshijnlijk in z,n kruk zit;)
2 augustus 2009 om 12:34 #453851Ik heb geen probleem met discussies zolang ze interessant en relevant zijn.
Ik heb het speedblokje nu uit elkaar en nieuwe lagers er in, na het werk ga ik een krukas uit een ander blok trekken, morgen eens kijken wat het doet.
2 augustus 2009 om 12:52 #450054Edjuh :
Ik heb geen probleem met discussies zolang ze interessant en relevant zijn.Ik heb het speedblokje nu uit elkaar en nieuwe lagers er in, na het werk ga ik een krukas uit een ander blok trekken, morgen eens kijken wat het doet.
Ik heb er even een topic voor geopend want voelde me toch wat bezwaard om het in je topic te plaatsen;)
Maar als je idd de 200+ inlaat timing haalde wat arvid aangaf dan gaat dat morgen een verschil van dag en nacht maken
3 augustus 2009 om 11:35 #453889Inmiddels zit er een bromkrukas in, maar het blijft een matige snelheid wat het blokje uitstoot.
Ik heb even een filmpje gemaakt:
Het loopt best leuk maar hij draait nog steeds te weinig toeren. Met de cannon iets meer geloof ik maar het verschil in snelheid is te verwaarlozen. De hyper trekt wel een stuk beter.
Ik ga de cartervoet van de se laten vlakken want die is bovenin niet helemaal gelijk tussen groot en klein carter, misschien dat hij daar druk verliest ofzo. Ik ga ook weer even het cp blokje proberen wat ik op de vct had want ik heb nog steeds het idee dat hij toen sneller ging en meer toeren draaide. Misschien houd ik mezelf voor de gek.
Op de se moet uiteindelijk mn getjoende 46 polini komen, ik schiet wel even een paar plaatjes als hij gehoond is.
3 augustus 2009 om 11:59 #453890Cp blokjes maakten bij mij altijd meer toeren met dezelfde cilinder/krukas!
Hij klinkt wel sneller met die cannon,3 augustus 2009 om 12:18 #453891Misschien door de voorontsteking? Jij zei dat de elec. speedcarters wat graden voorontsteking hadden toch? Het is mij eigenlijk niet opgevallen. Of komt het door het lichte vliegwiel?
Ik heb even naar vct filmpjes zitten kijken maar het valt eigenlijk wel mee. Het gevoel van snelheid is ook zo subjectief, als ik in de stad rij heb ik wel het gevoel dat ik snel ben. En tijdens zo’n toer rij je meestal ook niet echt snel, iets van 60?
Net even een 66 sproeier en een andere bougie gemonteerd en de moeren van de kop wat aangedraaid, nog even een rondje maken.
edit: met 66 rijdt hij wel lekkerder, lekker genoeg voor nu : -), alleen zuipt het nogal veel, dat duidt er volgens mij ook op dat er iets niet klopt, of het komt omdat ik in de stad en met snelgas alleen maar vollebak rijd.
3 augustus 2009 om 17:24 #428133je mist een boost met de proma cannon, normaalgesproken als je denkt dat je bijna op top zit krijg je nog een schop onder je kont. ik gok erop dat je zuigerveren versleten zijn, dat verklaard ook het hoge verbruik.
3 augustus 2009 om 18:52 #427662Op zich een aardige theorie, ware het niet dat ik de cilinder op de vct heb ingereden en hem nu pas weer gebruik. Dus die veertjes zijn nog wel goed denk ik. Maar ik zal de slotspeling toch even checken als hij eraf gaat.
Hopelijk is het met het vlakken van de cartervoet weg, want iets anders kan nu niet bedenken. Cil is zgan, carb. is nieuw, ontsteking..tja die doet zn werk, uitlaten begrenzen niet. Ik heb trouwens een dikke pakking en vloeibaar gebruikt, de kop alleen vloeibaar.
Bedankt voor het meedenken.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.