Home › Forums › Techniek › Framedelen › EBR, hoe demonteren?
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 maanden, 3 weken geleden door Frank.j.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 maart 2007 om 12:40 #166737
moi moi..
kheb zelf een ebr voorvork waarbij ik een paar kleine dingen wil veranderen, hiervoor moet hij alleen wel uit elkaar.
nu ben ik hier alleen een beetje huiverig over dus had ik een paar vraagjes erover, ik hoop dat iemand deze kan beantwoorden..is de ebr voorvork lucht of olie geveerd?
en als deze olie geveerd is, hoe weet ik dan hoeveel er in moet als ik m weer in elkaar zet?hoe gaat deze voorvork uberhaubt uit elkaar en in elkaar?
ik ben namelijk een beetje bang dat ik m stuk maak 😐 (ga het iig proberen)zou ik de voorvork weer in elkaar kunnen draaien als de onderste poten aan elkaar vast zitten?
mzzls alrik
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.11 maart 2007 om 13:00 #172389Is die voorvork niet gewoon geveert met een veer:? (zoals een cittavoorvork ook is daar zit dan wel olie in, maar dat is om de boel te smeren)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno11 maart 2007 om 19:18 #172401oke, maar hoe haal je dan zo’n vork uit elkaar?
moet je dat draaien of gewoon trekken of….?
en als ie in elkaar gaat, gewoon weer een heel klein beetje olie der in gooien voor wat smering..?
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.11 maart 2007 om 20:54 #172402
!Japieoh!_!Ciao!gewoon die zwarte dingen die op de poten zitten losdraaien. toch ?
11 maart 2007 om 21:33 #172403oke ik ben net al achter het volgende gekomen…
gewoon omhoog trekken werkt niet, dan word de poot weer terug getrokken..
ik kan echter wel de poot losschroeven en dan heb ik deze “tegendruk” niet meer..maar, als de poten zijn losgeschroefd krijg ik ze er nog niet uit..
het lijkt er inderdaad op dat die zwarte rubbers/stukken plastic eraf gehaald moeten worden..
maar hoe?! 😕
die dingen zitten echt muurvast en wil ze niet beschadigen door het gebruik van een tang ofzo..edit: ff een klein bumpje, moet het echt uit elkaar hebben
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.12 maart 2007 om 19:18 #172408
.-{2F4OV}-.Kun je ze owk niet losdraaien dan zoals japieoh ciao al zei?
Gwoon een waterpijptang gebruiken met evt wat karton ofsow ertussen om het niet te beschadigen;)
12 maart 2007 om 19:21 #172409Mis weten ze het op het puch forum, want ze hebben op die puchjes allemaal een EBR! Misschien hebben ze daar ervaring met het domonteren van een ebr voorvork!
12 maart 2007 om 19:58 #172410nou mensen, tis me eindelijk gelukt..
probeerde het eerst dus met een kartonnetje en waterpomptang, maar zelfs dat mocht niet baten..
toen kreeg ik nog even een ingeving, en heb ik een plankje gepakt, deze op het rubber gezet, en vervolgens met een hamer naar beneden geslagen, na een aantal tikken rondom, kon ik m der eindelijk afkrijgen..
bedankt voor de tips mensen 🙂
/closed
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.9 april 2025 om 12:54 #828487Hallo, t is al een tijdje geleden maar heb toch nog even een vraag over de EBR voorvork. ik heb mijne namelijk uitelkaar gedraaid, toen kwam er olie en een veer uit. Als ik de vork weer inelkaar ga zetten moet er dan ook weer olie tussen? en zo ja welke olie?
9 april 2025 om 18:40 #828490Misschien staat hier wat:
https://www.tomoshop.nl/how-much-oil-should-be-put-in-a-hydraulic-ebr-new-model-front-fork
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.10 april 2025 om 01:00 #828494Hallo Wim,
Dank voor je reactie. Na verder onderzoek ben ik erachter gekomen dat er een Mechanisch en een Hydraulisch exemplaar is. ik denk dat ik de mechanische variant heb omdat ik onderaan de vork geen bout heb zitten en er niet veel olie uit kwam. Ik kom er nu denk ik wel uit. Nogmaals dank voor je reactie!Mvg, Frank
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.