Vespa-Ciao.NL
:: DR50 verliest vermogen

Home Forums Techniek Motorisch DR50 verliest vermogen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ciaolover
    Topic starter

Hoi,

Ik heb op mijn ciao met elektronisch blok (C24), een DR50 cilinder gemonteerd. Had daarvoor een 65cc maar dat maakte te veel herrie en hij hoeft ook niet snel te rijden. Voor de rest standaard uitlaat, bromklok, 12/12 carbu, sproeier 48, dus een normale setup om 40 km/u te rijden, sneller hoeft niet.

Nu in het begin ging alles vrij goed, maar koude start ging niet best en na een lange rit verloor ik vermogen en raakte ik amper nog vooruit. Dacht dat mogelijk m’n kop niet goed afdichtte, dus koppakking gestoken, toen ging het weer een tijdje goed, maar het probleem dook opnieuw op, en hij sloeg zelfs af na een lange rit en was niet meer te starten tot hij terug was afgekoeld. Eventueel warmloper? Cilinder er afgehaald, maar geen krassen op zuiger en cilinder.. zuigerveren er af gehaald maar ook die zagen er nog OK uit. Heb hem dan terug in elkaar gezet, alles nog eens goed aangedraaid, sproeier 52 ipv 48. Ging weer even goed maar na een paar ritten weer hetzelfde. Dan krukas keerring vervangen. Zag er nog goed uit maar dat zag ik pas nadat het vliegwiel er af was.
      Probleem is nog steeds niet opgelost, koud gaat het goed voor een km, dan begint hij wat in te houden en als hij goed warm staat is , geraak ik amper nog vooruit. Hij draait dan wel hoog stationair! (bij koude motor niet… dus weet niet of het aan de afstelling ligt)

Ben nu de wanhoop nabij, zouden het toch de zuigerveren kunnen zijn, door met te kleine sproeier gereden te hebben? (toen ik met een andere cilinder een vastzittende zuigerveer had, waren de symptomen ongeveer hetzelfde.. geen vermogen en hoog stationair)
      Het is een DR50 en kan geen zuigerveren vinden online, ik kan wel een DR zuiger bestellen en daar de veren van gebruiken (of gewoon de zuiger), kost 50 euro… en ben het ook een beetje beu om voor de 5e keer de ciao uit elkaar te halen.

Thx voor het meedenken!

ciaolover
      Topic starter

ohja deo test leverde niets op. Nu had ik wel een gianelli citypower er op gezet daarstraks toen ik testte, trok eerst goed en ging goed in de toeren voor hij weer vermogen verloor, mss was een 52 sproeier dan toch te klein? (heb nog wel een 58 liggen maar niets kleiner dan dat)

ciaolover
        Topic starter

bij nader inzien begin ik te denken dat het misschien de brandstoftoevoer is. dus dat zal ik eerst controleren en indien nodig de kraan en/of slangetje vervangen, vooraleer ik weer naar de zuiger ga kijken.

ciaolover
          Topic starter

dat was het niet. vermits hij het altijd goed heeft gedaan tot hij een keer na een lange rit vermoedelijk te warm gelopen is (ik hoorde toen ook een licht schrapend geluid), ga ik er toch gewoon een nieuwe zuiger in mikken. wellicht heb ik hem ook gewoon niet goed ingereden… ?!

daarnet reed hij weer prima met koude motor, ik heb een paar km rustig gereden (geen volgas), dat ging goed, toen ik dan toch even volgas gaf, ging hij eerst effe behoorlijk hard (citypower..) om dan helemaal weg te zakken. Kon nog even verder door choke in te duwen maar dan was het helemaal gedaan. Nu die citypower er onderhangt kan ik hem dus al op 5 minuten warm rijden, standaard uitlaat was meer vergevingsgezind…

Mischa
            Bijdrager

Als je het blok dan toch uit elkaar hebt, kijk dan ook goed naar je cilinder, als daar (diepe) krassen in zitten kun je de cilinder ook beter vervangen. En controleer de slotspeling van de zuigerveren eerst, ben ik ook wel eens vergeten…

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

ciaolover
              Topic starter

vorige keer toen ik hem uiteen had zag ik geen krassen, wel de hoongroeven, anders zou ik hem niet terug in elkaar gezet hebben. het was wel een beetje een smerige boel ter hoogte van de zuigerveren, zwart en wellicht plakken de zuigerveren wat in de groeven. had er ook wat olie op gedaan (triboron…), wellicht was dat geen goed idee. dus ik ga met een schone zuiger en veren beginnen nu, hopende dat de cilinder idd nog goed is.
                las in een andere thread dat er nog iemand last had van warmlopen / vermogensverlies, met een warmtegraad 6 bougie nog veel sneller dan bij een 7, zelf had ik een 7 zitten en denk niet dat ik voor een 50cc naar een 8 moet?
                over de sproeier heb ik ook nog mijn twijfels, misschien moet ik het eens uittesten al zou 50 of 52 met een standaard uitlaat goed moeten zijn (en ben vergeten grotere sproeiers te bestellen samen met de zuiger, grr).

Wim
                Bijdrager

Je ziet aan de kleur van de bougie (bruin) of de juiste sproeier is gemonteerd.
                  Daarbij zoek je de sproeier waarbij die het beste rijdt,
                  maar de bougie(ngk BR6HS) moet steeds bruin blijven kleuren
                  na een lang stuk volgas, als het inrijden dat al toelaat!
                  Triboron weglaten.
                  Controleer de zuigerveerslotspeling ook eens, die mag tussen de
                  0,2 en 0,6mm zijn. Zoek op internet hoe dat werkt. 😉
                  Gebruik steeds nieuwe pakkingen, en voor de voetpakking alleen de
                  groene papieren bestellen.
                  Tank gewoon 98 benzine en meng 1:50 met 2T olie van een bekend merk.
                  Zorg dat je pakkingvlakken van cilinder en kop vlak zijn en
                  trek de moeren niet te vast. Hooguit 2Kg.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

ciaolover
                  Topic starter

Dank,

sproeier zit denk ik wel goed (zal in elk geval niet veel te klein zijn), start koud ook direct zonder choke te gebruiken (nu wel zomer natuurlijk). met een te grote sproeier zou hij viertakten en dat doet hij ook niet.

heb helaas geen werkbank en ook geen plaats om er een te zetten, dus ben wat beperkt in mijn mogelijkheden, dus kop vlakken doe ik niet maar met alu koppakking lijkt hij toch goed af te sluiten. zal mss de bouten minder vast moeten zetten, om de schroefdraad op de tapeindes te sparen wellicht?

probleem lijkt heel hard gerelateerd aan de warmte, vanaf dat de zuiger goed heet is verliest hij compressie, en vermoed sterk dat dat via de zuigerveren is, zal hem straks eens terug uiteen halen en dan ook eens naar de slotspeling kijken, dat kan idd het probleem ook zijn, bedankt voor de tip!

ik rijd met m’n andere ciao’s met originele cilinder en een 65cc cilinder op triboron en heb daar op zich nog nooit problemen mee gehad, maar had het wellicht niet op m’n zuiger moeten doen…

ciaolover
                    Topic starter

slotspelling gemeten, zit op 0,15 mm, behoorlijk krap dus. voor de rest lijkt alles me nog goed te zijn, in de cilinder zit geen kras maar wel een lange bruine veeg. zuiger ziet er eig prima uit. dus zal de slotspeling aanpassen, alles schoonmaken en terug in elkaar zetten. voetpakking had ik zo’n bruine die redelijk waardeloos is en ook reeds doorweekt, heb ook nog een groene liggen dus die zal dan in de plaats komen.
                      het komt wel weer goed, maar de vraag is wanneer 🙂

1

ciaolover
                      Topic starter

kon het niet laten om hem vanavond terug ineen te zetten, na het bijvijlen van de zuigerveren.. nieuwe voetpakking, geen koppakking, standaard uitlaat, bougie ngk6.. en hij rijdt als een zonnetje.

Wim
                        Bijdrager

Heel goed.
                          Zo moet t ook.

Gr. Wim

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.