Vespa-Ciao.NL
:: dr50 tikkend geluid

Home Forums Techniek Motorisch dr50 tikkend geluid

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Robin_Ciao
    Topic starter

Hallo,
      Ik heb vanochtend een 2dehands dr50 op mijn brommer gezet. Maar bij de eerste start bleek al snel dat er iets niet klopte. Er komt en hard tikkend geluid van de cilinder vandaan, ik dacht eerst dat het de zuiger was die de kop raakte. Maar dat was het niet.
      De cilinder heeft wat krasjes, maar ze zijn niet zo goed voelbaar. De zuigerveren waren wel goed op, meer dan een 1mm slotspeling (Ik denk dat het zuigerveren waren van een originele 50cc) Dus ik heb van een andere dr50 zuiger de zuigerveren genomen, de slotspeling waren bij deze wel nog goed.
      Toen kwam ik erachter dat ik de zuiger omlaag kon duwen, zonder dat de krukas kon bewegen. Dus dacht ik aan de zuigerpen (Bij de vorige cilinder was de naaldlager nog goed, dus die sluit ik uit) Maar helaas hoor ik nog steeds het tikken.
      Het lijkt vooral op het b.d.p. hoorbaar te zijn. Ook kan ik de zuiger redelijk veel bewegen. Is de zuiger te ver versleten? Of de zuigerveren? Ik heb nog een andere dr50 zuiger, kan ik die proberen? Maar een andere zuiger in een andere cilinder is niet zo een goed idee…
      Hier de video’s
      Het geluid: https://photos.app.goo.gl/mkgLZAHMb6rfRSzn6
      Het tikken van de zuiger: https://photos.app.goo.gl/4FFwvPYD2yBRjx9d6
      De spelling op de zuiger: https://photos.app.goo.gl/EN3xyJavEJYc1d6N7
      Dus met andere woorden:
      De naaldlager zou het niet kunnen zijn. Want bij de vorige cilinder had ik geen getik
      De zuigerveren komen van een andere zuiger, maar slotspelling is nog goed.
      Zijn de zuigerveergroeven te fel uitgesleten?
      Of de zuigerveren te fel versleten?

Alvast bedankt!
      Mvg Robin

Shark
      Donateur

Wat je kan doen:
        1. de cilinder eraf halen
        2. de cilinder op zijn kop op een rubbermat leggen
        3. de zuiger er zonder zuigerveren in laten vallen

De zuiger zou nu heel langzaam naar beneden moeten zakken.
        Dat zou je nog kunnen filmen desnoods. Maar als de zuiger te snel zakt, dan is die zuiger niet goed, en kun je de cilinder laten honen en monteren met een overmaat zuiger.

Robin_Ciao
        Topic starter

Ik zal dat eens proberen. Als die zuiger niet goed blijkt, kan ik dan met die andere zuiger eens proberen? Of toch beter niet omdat die uit een andere cilinder komt?
          Mvg Robin

Mikey
          Bijdrager

Als ik jou was zou ik er een ander cilindertje voor zoeken. Het laten honen en een nieuwe overmaat zuiger komt namelijk redelijk dicht aan de prijs van een nieuwe set. Daarbij komt dat je ook nog eens zo’n zuiger moet vinden.

Robin_Ciao
            Topic starter

Ja ik was ook al aan het denken dat dat veel zou kosten. Daarom dat ik me afvroeg of ik die andere zuiger zou kunnen gebruiken. Volgens de verkoper zou die er nog goed mee gereden hebben… Ik heb hem ondertussen ook al een bericht gestuurd.
              Mvg Robin

Robin_Ciao
              Topic starter

Ik heb dus even getest wat er gebeurt als ik de zuiger laat vallen door de cilinder. Maar dat ziet er gewoon helemaal goed uit: https://photos.app.goo.gl/TgpyeyH3XsoNsuj9A

Robin_Ciao
                Topic starter

Ik heb voor de zekerheid de slotspelling nog een gemeten, zowel de schraapveer als de compressie veer meten 0,70mm…

Gratje
                  Bijdrager

Stomme vraag misschien maar is het niet toevallig een pen 12 ipv een pen 10? En hoeveel speling heb je op je zuiger als de cilinder er niet op zit? Dus zuiger alleen vastzetten in de krukas.

Robin_Ciao
                    Topic starter

Nee, het is een pen 10. Qua spelling heeft die wel wat kantel spelling. Maar niet meer dan de originele cilinder met zuiger. Ik merk wel dat de zuigerpen soepeler aanvoelt bij de oude originele zuiger dan bij de Dr zuiger.
                      Ik heb ook nog even getest met de andere dr zuiger die ik had. Ik heb die zonder zuigerveren in de cilinder gezet en daarna gekeken of die zijwaartse speling had. Maar ook dit was niet meer dan de oude cilinder en zuiger.
                      Alles ziet er goed uit eigenlijk, alleen de slotspelling is te veel. Maar kan die zo’n verschrikkelijk geluid maken door alleen slechte zuigerveren?

zevenenergie
                      Donateur

Als je zuiger kantelt ten opzichte van je drijfstang is dat een indicatie dat er te veel speling zit.
                        Niet alle zuigerpennen zijn even dik. Een pen die 0,005mm dunner is levert bij elkaar een 0,01mm speling op Hij rammelt dan in de zuiger + in het naaldlager. En een 0,01mm lijkt niet veel, zo op papier, maar in de praktijk is het duidelijk voelbaar.
                        Het is altijd handig om wat zuigerpennen en naald lagers op voorraad te hebben, want dan kan je kijken welke combinatie het minste kanteling van de zuiger op levert.

Zo na het bekijken van je video,s is mij duidelijk dat de zuiger veel te veel speling heeft.
                        Dat alleen al veroorzaakt dat rammelen. Ik zou het niet monteren.

Niet netjes van de verkoper. maar als hij zijn verantwoordelijkheid niet neemt, geen waarde geven aan wat geen waarde heeft.
                        Gewoon wat anders vinden.

Robin_Ciao
                        Topic starter

Ik heb inderdaad de zuigerpen vervamgen door ene die ik nog had liggen, ik zal eens testen met een andere zuigerpen.
                          De speling die de zuiger in de cilinder heeft leek mij evenveel als bij andere zuiger en cilinder combi’s.
                          Ik wou een overmaat zuiger kopen voor de zuigerveren ervan te gebruiken op de Dr, aangezien mijn slotspelling 0.70mm is, wilt dat al nirt veel goeds zeggen.
                          Morgen maar eens proberen met de andere zuigerpen…
                          Mvg Robin

Robin_Ciao
                          Topic starter

Ik heb zojuist getest met een paar andere zuigerpennen. De spelling is beter (Lees kleiner) geworden. Maar het geluid was er nog steeds. Dus ik heb nog een paar dingen getest. Eerst de zuiger in de cilinder gedaan met veren, dan gekeken hoe ik de zuiger kon draaien: https://photos.app.goo.gl/PhXvueKFFwFvgU7j9 Ik weet dat dit gewoon kan, maar zoveel draaien lijkt me teveel. Daarna heb ik alles terug ineen gedaan, en met de hand het vliegwiel gedraaid. Toen hoorde ik dit: https://photos.app.goo.gl/dqmqpoPYSMJYWcSr6 Hier is het heel duidelijk te horen. Ik heb dan de kop eraf gehaald, en nog eens gedraaid. Als ik op de zuiger omlaag duw, en ik draai dan, dan hoor ik niks. Dus dan zou je denken, big end lager of smal end lager kapot, maar die zijn gelukig nog heel. Dus dan kan het eigenlijk alleen maar spelling op de zuigerpen zijn, of de zuigerveren. Op de zuigerpen zou het niet kunnen zijn, dit had ik al gecontroleerd. Dus dan moet het op de veren zijn. Zuiger gemonteerd zonder veren, geluid weg! Om te controleren heb ik dan nog een andere dr50 zuiger genomen, en die had hetzelfde… Dus ik ben nu wel zeker dat het de veren zijn…
                            Kan ik deze zuiger bestellen en dan van die de veren gebruiken? https://www.q-parts.nl/vespa-bromfietsen/zuigers-zuigerveren/zuiger-vespa-ciao-si-gilera-citta-38.4mm-pen-10
                            Iedereen bedankt voor de hulp!
                            Mvg Robin

Crullie
                            Donateur

Ga op safe en nooit meer 2dehands onderdelen uitwisselen.
                              https://www.jmpbonderdelen.nl/zuiger-dr-38-4mm-citta-ciao-si.html

TICKLING BARN
                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.