Vespa-Ciao.NL
:: dpmpt1, waar zal ik beginnen……..

Home Forums Perso’s Projecten dpmpt1, waar zal ik beginnen……..

• Dit onderwerp bevat 23 reacties, 11 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren geleden door AA-T.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

dpmpt1
    Topic starter

Ik zal me eerst even voorstellen:
      Martin dus, 42 jaar oud, getrouwd en vader van een dochter van 8 en een zoon van 11 maanden.
      Op mijn 16-de ben ik begonnen met een Peugeot 103s uit 1969:

(weet iemand waar je zo’n speelgoedje kunt kopen?)

Ik ben nog nooit zo vaak uitgelachen als met de Peugeot, totdat ze er achter kwamen dat de “ouwe oranje” toch eigenlijk best wel snel was………. >:D

Mijn uiteindelijke setup was: een 50-snel met een gevlakte cilinderkop, een zelf aangepaste originele carburateur (venturi vergroot), een zelf uitgehoond spruitstuk, een zelf aangepast membraan, een proma uitlaat met verkorte demper, een open luchtfilter (toen al, misschien was ik de eerste?), een kleiner voortandwiel, een groter achtertandwiel en de platste bandjes die ik kon vinden. Topsnelheid was dus iets minder belangrijk als trekkracht.
      Hiermee werd een schakelbrommer (zoals Honda MB / MT) vanaf de tweede versnelling helemaal weggereden. En dit in een tijd dat de variomatic voor de brommer nog uitgevonden moest worden. ;D

Na 3.5 jaar brommen had ik dus 2 oranje peugeots 103 in de schuur staan, 5 uitlaatjes, 3 carburateurs, sproeiers in alle maten, 2 originele cilinders en een 50-snel, een 70 cc, voor en achter tandwielen in alle maten, banden met alle profiel tussen semi-slick en noppenbanden, verschillende luchtfilters en een rijbewijs B.

Brommer rijden was dus niet zo heel erg interessant meer.

De Peugeot ging naar de zoon van vrienden van mijn moeder en ik mocht soms de Volvo van mijn vader lenen.
      Daarna kwam een Mitsubishi Colt, een zwart/witte MINI Checkmate, een rood/zwarte MINI Sprite, een getune-de CRX, een JEEP Wrangler 4.0 en tenslotte een Arosa-tje.

Alle wagens werden in meer of mindere maten aangepast en waren hoofdzakelijk voor de hobby en woon/werk verkeer.
      een sleutel hobby object heb ik nu niet meer, als gezinsauto hebben we nu een Ford Fusion plus (waarvan ik zelfs niet de type aanduiding mag verwijderen. Wel even afkicken dus……).

Omdat ik toch wel wat te sleutelen wil hebben ben ik me gaan verdiepen in scootertjes.

In 2009 zag ik een scootertje rijden, waarvan ik dus absoluut niet wist wat het was. ???

janzzoomer, lid van hondazoomer.nl(foto door mij bewerkt)

Al google-end kwam ik er achter dat het een Honda Zoomer (nps50) was. Voor mij is dit een mooie scooter met mooie techniek en veel mogelijkheden, echter qua prijs wat buiten mijn budget (2 kinders, eigenhuis, ww).

Alternatieven?
      Opnieuw een Peugeotje 103? Ehm, nee….
      Kymco People S, Sym Symphony, Honda Scoopy (sh50), Piaggio Liberty? Ehm, Saaaaai!
      Vespa Ciao? Ehm, ik vond hem in mijn peugeot tijd al tof, is ook makkelijk aan te passen, biedt dus mogelijkheden………. Okee!

Hoe moet hij er dan uit gaan zien?

Kleur frame: baby blauw,
      Kleur kappen: standaard grijs
      Kleur wielen: signaal rood (of donker bruin, of menie, of bordeaux rood, weet ik nog niet precies)
      Laag stuur, originele vespa ciao bediening

Bagage drager verwijderd
      Zadel verlaagd (zie vraagje verder op)
      Zij standaard
      Voetsteuntjes (verder naar voren en naar achter)
      Voorvork: Vaste voorvork,

maar dan zonder de velgremmetjes, dus met nok voor de standaard remmen. Anders een Citta vorkje
      Wielmaat 16” (zie vraag verder op)
      Banden: white walls (sava 2,25 – 16 zie vraag verder op)
      Kenteken: aan de linker zijkant.
      Koplamp met beugels aan het frame
      Achterlicht het liefst onder het zadel of op de zadelpen, anders op het achter spatbord.

Motorisch:
      Cylinder 50 cc (50 snel: dr 50, zie vraag verder op)
      Carburateur 13/13 (of 12/10. maakt dat veel uit bij een 50 snel?)
      City Power (is de giannelli is de beste?)
      Electronische ontsteking (ivm begrenzer?)
      Met of zonder olie pompje, (zie vraag verder op)
      Vario: polini voor vario, vespa achter koppeling
      Frame verstevigd, zie tekening, of is deze mooier?

Eerst maar eens wat meer informatie verzamelen en centen bij elkaar schrapen.
      De voorpret kan in ieder geval beginnen.

Vraag met betrekking tot het verlagen van het zadel:
      Bij de “oude frames” heb je een vierkante zadelpen. Hier kan ik zonder problemen een stuk uit het frame en de zadelpen halen om het zadel lager te zetten.
      Maar ik zie ook foto’s met frames met verende zadel pen en een ronde zadelpen.
      Is zo’n (mix?) frame ook net zo makkelijk de zadelhoogte aan te passen en hoe zit dat met de extra veer in het frame (en de diagonale beugel tot onder de bagage drager) zijn die makkelijk te verwijderen?

Vraag met betrekking to de wielen:
      Ik wil dus white walls banden monteren (geen ringen!) volgens mij zijn deze bamnden alleen in 2,25 – 16 te krijgen (2,75 – 17 is te breed?) welke licht metalen velgen zijn in 16 inch te krijgen?

Vraag met betrekking tot de cylinder:
      Ik wil een top snelheid van de rond de 55, is dit met een vario haalbaar met een 50 snel?
      Is de dr 50 (38,4) een goede cylinder of moet ik op zoek naar een ander merk?

Vraag met betrekking tot de carburateur.
      Zit er veel verschil in een 12 of 13 mm carburateur qua prestaties op een 50 snel?
      Geeft het “iets” vergroten van de inlaat in het carter een grote prestatie winst?

Vraag met betrekking tot de onsteking / oliepomp
      Is een electronisch (cdi) blok altijd voorzien van een olie pompje, of zijn er ook blokjes met alleen een CDI ontsteking.
      Een olie pompje wil wel eens kapot gaan, kun je deze gewoon demonteren of weglaten van een blok en het oliekanaal afdoppen? Heeft iemand hier een fototje van?

Wat zijn trouwens de kosten van het overschrijven en schorsen van een ciao?

Je hoeft nog geen onderdelen aan te bieden, of het moet echt voor heeeeel erg weinig zijn. Ik heb namelijk wel tijd genoeg om alvast te beginnen met schuren en eventueel te spuiten enzo, maar de rest moet echt nog even wachten…………… snik, snik, snik.

Met wat voor kosten zou ik rekening moeten houden met deze opbouw?

Tsjonge, het is wel een heel verhaal geworden…………..

Groeten Martin

Edjuh
      Bijdrager

Leuk, en een ciao project hoeft niet veel te kosten.

Maar waarom geen 103? Ciao’s zijn er meer maar die 103’s zijn wel leuk, en snelle blokjes kan je er van maken.

hansieb
        Moderator

Leuke perso en leest ook wel goed weg ;)!

Volgens mij is deze perso ook verplicht leesvoer -> [url]/forums.php?m=posts&q=21013[/url]

dpmpt1
          Topic starter

Edjuh :
            Leuk, en een ciao project hoeft niet veel te kosten.

Maar waarom geen 103? Ciao’s zijn er meer maar die 103’s zijn wel leuk, en snelle blokjes kan je er van maken.

Onderdelen voor de 103 zijn hier in Nederland niet heel makkelijk te krijgen. cylinders uitlaten e.d. lukt wel, de rest is wat meer zoeken.

Ik wilde vroeger eigenlijk al een ciao, maar mijn pa zei, het is deze peugeot (van het buurmeisje geweest en liep al 2 jaar niet meer) of helemaal NIETS. Dan is de keuze snel gemaakt toch?

dpmpt1
            Topic starter

hansieb :
              Leuke perso en leest ook wel goed weg ;)!

Volgens mij is deze perso ook verplicht leesvoer -> [url]/forums.php?m=posts&q=21013[/url]

ik had deze perso al gelezen, jammer dat er veel foto’s verdwenen zijn.
              De eigenaar komt toch uit veldhoven? redelijk dicht in de buurt…….

Jelle
              Moderator

Leuke perso, grappig mijn 1e brommertje was ook een oranje 103…
                Wat betreft dat schaalmodel, bel deze winkel eventjes: http://www.cadeau-verzamelwinkel.nl/
                Hier heb ik deze namelijk ooit zien staan, tijdens mijn zoektocht naar een schaalmodel van een ciao…

speedbuxy
                Bijdrager

Nette perso en ook leuk om weer een oudje of sorry jong rijp iemand;) erbij te hebben op het forum:thumb
                  Mbt een paar van je vragen.
                  Een 50dr zal zeker voldoen aan de plannen die jij voor ogen hebt.
                  En een 13mm carb gaat alleen goed werken als je de inlaat er ook bij aanpakt.
                  Het is ook aan te raden dit even te doen want dat geeft het blokje toch net wat extra power of kracht:thumb

Martino
                  Moderator

Mooi startende perso, alleen een bruine uitlaat?

Antwoord op de rest van je vragen.

Wanneer je het zadel wil verlagen zal er hoogstwaarschijnlijk een hoop geslijp en lassen aan te pas komen. Het veersysteem is namelijk in verbinding met de complete bagagedrager. Je zal dus dit veersysteem ook onbruikbaar maken.

Wielen met 16 inch diameter zijn er bijv. in 3 spaaks, 4 spaaks en 10 spaaks velgen. De whitewalls banden 17-2,75 zullen idd te breed zijn voor een Ciao

Elektronisch ontstoken blokken zijn er vooral zonder mix/oliepompje ook zijn er zogenaamde kickstart blokken welke elektronisch onstoken zijn. Het is dus niet nodig om een pompje af te sluiten, maar dit zal wel kunnen.

Kosten voor het overschrijven een tientje en vervolgens eenzelfde bedrag om een kenteken te schorsen.

dpmpt1
                    Topic starter

@ Jelle:
                      bedankt voor de tip, heb ze gemaild. :thumb

@Speedbuxy:
                      oud / jongrijp? Volgens mijn vrouw gedraag ik me soms als een klein kind en ik voel me nog 25.
                      Ik zou dus eigenlijk “U” tegen je moeten zeggen. (32 is ook al behoorlijk belegen……..) 😉

dpmpt1
                      Topic starter

Martino :
                        Mooi startende perso, alleen een bruine uitlaat?

Uiteindelijk zal hij plaatselijk best wel wat roestbruin verkleuren en een bruine uitlaat is eigenlijk wel een beetje retro, hot-rod achtig, dus wie weet…..:ehh
                        Velgen kunnen goed dezelfde kleur worden.

Verder: Bedankt voor de info:thumb ; het zal dus een oud type frame worden (4kante zadelpen), een electronisch blokje zonder pompje en de 4 spaaks velgen van de tekening.

dpmpt1
                        Topic starter

Ik zie net een advertentie van psu voor whitewall Sava’s in de maat 17 – 2,25.

Voor “slechts” €62,50 per stuk……………… . Ik vond de prijs voor de 16 inch al redelijk hoog…… 😮

link marktplaats

beunhaaz
                          Bijdrager

JMPB

Hier staan ze voor 32 euro

dpmpt1
                            Topic starter

beunhaaz :
                              JMPB

Hier staan ze voor 32 euro

Dat zijn de 16″. Voor zover ik weet was de 17 inch tot op nu alleen in 2,75 te leveren.
                              Nu dus ook in 2,25. Maar die prijs………..

beunhaaz
                              Bijdrager

Ik zou dan voor 16inch 4spaaks velgen gaan 😛

r32
                                Bijdrager

Hoi,

veel plezier op dit forum ( een mede oudje (39))

gr R32.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.