Vespa-Ciao.NL
:: Dondersteen Citta

Home Forums Perso’s Projecten Dondersteen Citta

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 200)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Dondersteen
    Topic starter

Javad :

Frankp :

de lager om de krukas is een ander verhaal. Deze zal je moeten verwijderen met een lagertrekker of 2 beitels/schroevendraaiers.

Dat had ik Dondersteen nou net met KLEM afgeraden, zou jij iemand die nog nooit lagers heeft verwijderd met schroevendraaiers en zelfs scherpe beitels aan de gang zien gaan?
      Dat kan gewoon heel makkelijk fout gaan,..

Javad geen zorgen! Er zit geen enkele lager meer op de krukas dus geen trekker nodig! Oh en ik ben over het algemeen best een handige meid dus heb al vaker wat geklust. Lagers niet nee maar ach, beetje gevoel… De c3 lager zit nog vast in het carter en die wil er gewoon niet uit. Die ene k*tlager zit me nu gewoon uit te lachen ik voel het 😂

Dondersteen
      Topic starter

Foto’s;

Kleine carter mooi schoongemaakt:

En ik merkte ineens op dat ik 2 totaal verschillende zuigers heb. Links Citta rechts van mijn reserve Ciao blokje

En toen?

Javad
        Donateur

Goed heetstoken en met een dop van een dopsleutel en een hamer het lager er uit tikken.
          De carters zelf zien er goed uit.

<3 Thunderstone
          Check mijn perso!

FonS
          Bijdrager

De rechter zuiger is een ouder type, met 2 dezelfde zuigerveren. Later kwam het linker model, met een rechte veer en een L veer.
            Bij de oude vormt de stootrand in de cilinder zich op een lager punt, dus kun je ze beter niet vervangen door een nieuwer type met L veer. Deze raakt dan de stootrand.
            Oh, en de zuiger op je foto heeft natuurlijk overduidelijk een zwaar leven achter de rug :lol De zuigerveren hadden jaren geleden al vervangen moeten worden.

Dondersteen
            Topic starter

FonS :
              De rechter zuiger is een ouder type, met 2 dezelfde zuigerveren. Later kwam het linker model, met een rechte veer en een L veer.
              Bij de oude vormt de stootrand in de cilinder zich op een lager punt, dus kun je ze beter niet vervangen door een nieuwer type met L veer. Deze raakt dan de stootrand.
              Oh, en de zuiger op je foto heeft natuurlijk overduidelijk een zwaar leven achter de rug :lol De zuigerveren hadden jaren geleden al vervangen moeten worden.

Ik hoop dat je met je laatste zin die rechter bedoelt haha! Ja de linker heb ik al schoongemaakt maar die rechtse is echt te erg!

Ondertussen in de kelder…

Lager is ein-de-lijk uit het carter! Ik heb alles schoongemaakt en kan het nu terug in elkaar zetten. Ik hou jullie op de hoogte 🙂

Dondersteen
              Topic starter

Krukas is geprepareerd en ligt nu in de vriezer. Hopelijk wil hij nu wel meteen in het carter want gisteren lukte het niet helemaal. Waarschijnlijk de krukas te koud en de lager nog te warm waardoor hij er weer af kwam.

Dus vandaag weer lekker bezig gaan!

Even een filosofisch moment:

Alle gebreken (die ik op 1 week heb kunnen opmerken) op een rij.
                Vliegwiel dat niet mee liep waarvan ik dacht dat het de koppling was, ineens langzaan wegvallen onderweg en het niet goed stationair lopen.

Na het demonteren van de krukas bleken de lagers wel érg toe aan vervanging; deze hadden geen enkele passing meer op de krukas en draaide niet lekker. Dit lijkt me ook de veroorzaker van alle bovenstaande problemen!

EDIT

Ik krijg de lager met geen mogelijkheid in de carter. Niet met de krukas samen want dan blijft ie steken. En alleen de losse lager blijft ook steken. Beide keren gekoeld en karter opgestookt, beetje proberen aan te tikken maar hij gaat maar voor 1/3 erin…

Ik hoop niet dat ik nu mijn lagers sloop. Test ze wel steeds en lopen tot nu toe nog soepel 😂

Ik ga de lager langer koelen en de carter nog net ff wat heter stoken.. tot over een paar uur dus

Javad
                Donateur

Ik maak de lagers eerst heet en doe ze dan om de krukas, dat laat ik even afkoelen en dan stook ik het groot carter heet en doe de kruk met lager en al in het groot carter. Daar komt geen vriezer bij te pas,..

<3 Thunderstone
                  Check mijn perso!

Dondersteen
                  Topic starter

Javad :
                    Ik maak de lagers eerst heet en doe ze dan om de krukas, dat laat ik even afkoelen en dan stook ik het groot carter heet en doe de kruk met lager en al in het groot carter. Daar komt geen vriezer bij te pas,..

Ja ik was begonnen met de lager om de krukas maar het geheel viel niet in de carter.. ik heb hierdoor alles er weer uit moeten tikken en toen kwam de lager weer van de krukas af…
                    Toen zat ik weer met die losse lager. Het probleem is dat die ene lager er niet lekker in valt dus ik denk als ik nou kan zien wat ik doe (dus zonder krukas erop) kan ik zorgen dat die lager lekker erin ligt en dan de krukas erop leggen…

SuperSi
                    Bijdrager

ik leg de krukas een nacht in de vriezer.
                      Carter laat ik even bakken op het gasfornuis en dan valt het er bij mij soepel in altijd.

Dondersteen
                      Topic starter

Toch raar dat het bij iedereen altijd zo makkelijk lijkt te gaan; totdat je het zelf moet doen! Haha maar opgeven staat niet in mijn woordenboek dus dat scheelt 😉

Dondersteen
                        Topic starter

Maar als ik het dus goed begrijp kan ik die rechter zuiger niet meer gebruiken? Die zuigerveren die ik heb besteld zijn namelijk voor de rechter. Naar mijn idee zijn beide cilinderkoppen hetzelfde…
                          Dan hoef ik niet wéér nieuwe veren te kopen!

Martino
                          Moderator

Je zal je moeten afvragen waarom de zuiger er zo uitziet? Je zal deze wel kunnen schoonmaken en nieuwe veren voor bestellen, maar een nieuw zuigertje zal waarschijnlijk niet veel duurder zijn. Wel zal je goed moeten kijken naar de maatvoering. Deze old-timer zuigers hebben vaak een grotere maat (38,2, 38,4 of 38,6) dan de maat van de linker zuiger(38,2) Ook zijn de zuigerveren zelf hoger en gebruik je dus geen L-veer.

Als ik een beetje lees hoe je de carters uit elkaar hebt gekregen en met name de lager van het grote carterdeel. Lijkt het alsof je niet groot genoeg aan temperatuurverschil hanteert om ze te verwijderen of monteren. Nou is een carter reviseren echt een klusje waar de successen groter worden na ervaring. Je krijgt hiermee steeds meer handigheid. Mijn eerste carter welke ik heb gereviseerd heb ik destijds ook gedaan in het bijzijn van iemand die hier meer ervaring mee had. En heel gemakkelijk ging dit ook niet.

Mocht de lager nog uit het carterdeel zijn. Controleer de lagerpassing op braampjes, slijtage etc. Sowieso zal je zoveel mogelijk moeten blijven van lagers met een hamer ergens in te slaan. De kans op slijtage op de passing is veel groter. Mits mogelijk liever een lagertrekker of pers gebruiken. (In een grote bankschroef had je de lager er ook uit kunnen drukken.)

Dat het lager van je krukas weer af is gekomen is hopelijk geen slecht teken dat je passing van de krukas is versleten? Ik doe het zelf ook altijd in dezelfde volgorde. Lagers om de krukas en dan in het groot carterdeel daarna klein deel, maar je zal ook eerst de lager in het groot carterdeel kunnen monteren om vervolgens de krukas in de carter te zetten.

Dondersteen
                            Topic starter

Martino :
                              Je zal je moeten afvragen waarom de zuiger er zo uitziet? Je zal deze wel kunnen schoonmaken en nieuwe veren voor bestellen, maar een nieuw zuigertje zal waarschijnlijk niet veel duurder zijn. Wel zal je goed moeten kijken naar de maatvoering. Deze old-timer zuigers hebben vaak een grotere maat (38,2, 38,4 of 38,6) dan de maat van de linker zuiger(38,2) Ook zijn de zuigerveren zelf hoger en gebruik je dus geen L-veer.

Als ik een beetje lees hoe je de carters uit elkaar hebt gekregen en met name de lager van het grote carterdeel. Lijkt het alsof je niet groot genoeg aan temperatuurverschil hanteert om ze te verwijderen of monteren. Nou is een carter reviseren echt een klusje waar de successen groter worden na ervaring. Je krijgt hiermee steeds meer handigheid. Mijn eerste carter welke ik heb gereviseerd heb ik destijds ook gedaan in het bijzijn van iemand die hier meer ervaring mee had. En heel gemakkelijk ging dit ook niet.

Mocht de lager nog uit het carterdeel zijn. Controleer de lagerpassing op braampjes, slijtage etc. Sowieso zal je zoveel mogelijk moeten blijven van lagers met een hamer ergens in te slaan. De kans op slijtage op de passing is veel groter. Mits mogelijk liever een lagertrekker of pers gebruiken. (In een grote bankschroef had je de lager er ook uit kunnen drukken.)

Dat het lager van je krukas weer af is gekomen is hopelijk geen slecht teken dat je passing van de krukas is versleten? Ik doe het zelf ook altijd in dezelfde volgorde. Lagers om de krukas en dan in het groot carterdeel daarna klein deel, maar je zal ook eerst de lager in het groot carterdeel kunnen monteren om vervolgens de krukas in de carter te zetten.

De rechter zuiger komt niet uit mijn eigen blok. De linkse is van mijn eigen blok.
                              Dat de lager weer los kwam van de krukas is gewoon ongeduldigheid geweest, ik heb het te snel er weer op willen zetten waardoor het nog niet goed afgekoeld was..

Ik moet idd het carter meer verwarmen dan zou hij er zo in moeten vallen lees ik bij anderen. Het is ook een beetje gissen natuurlijk want ik spuug erop en dan danst het maar blijkbaar dan nog niet warm genoeg want de lager blijft halverwege steken..

Javad
                              Donateur

Ik leg mijn carter altijd op het gasfornuis, past precies en word mooi rondom verhit.

<3 Thunderstone
                                Check mijn perso!

Dondersteen
                                Topic starter

Javad :
                                  Ik leg mijn carter altijd op het gasfornuis, past precies en word mooi rondom verhit.

Hoelang heb je nodig op het gasfornuis?
                                  En laat je het vuur aan terwijl je de lager erin laat vallen?

En hoe moet ik daarna dan de krukas er weer in steken? Warm carter met lager en koude krukas neem ik aan?

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 200)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.