- Dit onderwerp bevat 199 reacties, 22 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren geleden door Dondersteen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 september 2017 om 20:32 #498670
Wat ik altijd doe omdat dat voor mij eigenlijk het beste gewerkt heeft altijd.
1. Krukas zonder lagers in de vriezer voor een nacht.
2. Lagers verwarmen in een pannetje met een laagje zonnebloem olie of zoiets, niet in water.
3. 1 Lager om de krukas, met shimring!!, en af laten koelen.
4. kruk weer even koud laten worden in de vriezen en stap 3 herhalen
5. Dan de hele kruk met lagers in de vriezer voor een nacht.
6. Groot carter op het gasfornuis tot de oude olie bij de tap einden begint te roken.
7. Groot carter in de bankschroef met het achterste ophangpunt en dan de kruk er in laten zakken.
8. Middencarter pakking er tussen
9. Klein carter op het vuur tot het begint te roken en dan die er zachtjes overheen tikken.
10. Boutjes er in en aandraaien en dan natuurlijk even checken of de kruk makkelijk rond draait.
11. Alles laten afkoelen en dan verder opbouwen2 september 2017 om 21:49 #498054SuperSi :
Wat ik altijd doe omdat dat voor mij eigenlijk het beste gewerkt heeft altijd.1. Krukas zonder lagers in de vriezer voor een nacht.
2. Lagers verwarmen in een pannetje met een laagje zonnebloem olie of zoiets, niet in water.
3. 1 Lager om de krukas, met shimring!!, en af laten koelen.
4. kruk weer even koud laten worden in de vriezen en stap 3 herhalen
5. Dan de hele kruk met lagers in de vriezer voor een nacht.
6. Groot carter op het gasfornuis tot de oude olie bij de tap einden begint te roken.
7. Groot carter in de bankschroef met het achterste ophangpunt en dan de kruk er in laten zakken.
8. Middencarter pakking er tussen
9. Klein carter op het vuur tot het begint te roken en dan die er zachtjes overheen tikken.
10. Boutjes er in en aandraaien en dan natuurlijk even checken of de kruk makkelijk rond draait.
11. Alles laten afkoelen en dan verder opbouwenOke top hier kan ik wel wat mee. Vind het toch wat verwarrend soms. Iedereen doet het weer anders.. ik heb nog die lager in de vriezer liggen. Ik ga toch weer eigenwijs doen en eerst die lager in de carter leggen. Ik heb het nu 2x met krukas geprobeerd en hij valt er gewoon niet lekker in. Dit ook omdat ik door de krukas niet goed zie of ik hem er recht op leg.
Ik heb de passing van het carter gecheckt maar het lijkt toch echt allemaal in orde.Ik wil het niet meer te vaak proberen zonder resultaat, i.v.m gezondheid van de lagers, dus ik zorg dat ik het gewoon extra lang verwarm. Is 5 min met 550 graden genoeg of zeggen jullie “Dat moet echt langer”.
Oh tijdens het schrijven schiet me te binnen… ik heb het carter steeds van boven verwarmd. Als jullie hem op het fornuis leggen komt de warmte van beneden! Zou dit serieus het probleem kunnen zijn dat de lager steeds maar voor de helft erin valt ?!
Voel me weer dom 😂
<3 Javad
Dondersteen Citta3 september 2017 om 08:30 #500020Hallo dondersteen,
Eerst je lagers en dan de krukas monteren is rampzalig. :no
Als je namelijk je lagers op de krukas monteert en hij is in de vriezer geweest en je lagers zijn warm gestookt dan nog moeten ze er met een buisje op hun plaats getikt worden.;)
Dat lukt niet goed tijdens het monteren in je carters. :!:(
Gegarandeerd dat je krukas dan zwaar rond gaat en dat je dit niet meer verholpen krijgt.:boosJe hebt gelijk dat als je lagers een paar keer goed heet geweest zijn, dat ze daar zwaar onder te lijden hebben.
Dus het carter in 1 keer pis heet zodat de gaten voor de lagers ruim genoeg zijn en dan monteren, is een goed idee en het geheim van een succes volle montage.;)
Aluminium is een zeer goede geleider van warmte, of je het carter nu van boven of van onder verwarmt doet er niet toe.:relax
3 september 2017 om 15:16 #500021zevenenergie :
Hallo dondersteen,Eerst je lagers en dan de krukas monteren is rampzalig. :no
Als je namelijk je lagers op de krukas monteert en hij is in de vriezer geweest en je lagers zijn warm gestookt dan nog moeten ze er met een buisje op hun plaats getikt worden.;)
Dat lukt niet goed tijdens het monteren in je carters. :!:(
Gegarandeerd dat je krukas dan zwaar rond gaat en dat je dit niet meer verholpen krijgt.:boosJe hebt gelijk dat als je lagers een paar keer goed heet geweest zijn, dat ze daar zwaar onder te lijden hebben.
Dus het carter in 1 keer pis heet zodat de gaten voor de lagers ruim genoeg zijn en dan monteren, is een goed idee en het geheim van een succes volle montage.;)
Aluminium is een zeer goede geleider van warmte, of je het carter nu van boven of van onder verwarmt doet er niet toe.:relax
De krukas ligt momenteel met lagers in de vriezer. Ondertussen wel koud genoeg na zo’n 5u dus ik ga straks het carter op een laag vuurtje leggen zo’n 5 a 10 minuten en dan ga ik het (hopelijk) voor het laatst proberen !
<3 Javad
Dondersteen Citta3 september 2017 om 15:47 #500022niet een laag vuurtje!
Heet stoken die handel! hahaHoe groter het temperatuur verschil des te makkelijker gaat het in elkaar
3 september 2017 om 16:25 #500023SuperSi :
niet een laag vuurtje!
Heet stoken die handel! hahaHoe groter het temperatuur verschil des te makkelijker gaat het in elkaar
Ik ben een vrouw, ik wil alles met gevoel doen 😂😂
EDIT
KRUKAS ZIT ERIN ! HALLELUJAH
<3 Javad
Dondersteen Citta3 september 2017 om 18:33 #500024
Deze perso blijft leuk om te volgen!
3 september 2017 om 20:34 #5000263 september 2017 om 20:41 #500027Duarteciao :
Deze perso blijft leuk om te volgen!Leuk om te horen 😀
Javad :
Dondersteen, wat ben je ook goed he..Mooi werk! Nu de rest hahah
Komt helemaal goed met jullie hulp en mijn doorzettings vermogen!
<3 Javad
Dondersteen Citta3 september 2017 om 20:49 #500028Quitting is no option gurl!
<3 Thunderstone
Check mijn perso!3 september 2017 om 20:49 #500029UPDATE 03.09.17
Ps. Ik raad jullie allemaal een workmate met gaatjes aan. Ideaal om je krukas in te leggen :p
<3 Javad
Dondersteen Citta3 september 2017 om 20:50 #500030Wat een schoonheid =)
Zelfd de aarde niet vergeten 😉<3 Thunderstone
Check mijn perso!3 september 2017 om 21:18 #500031Javad :
Wat een schoonheid =)
Zelfd de aarde niet vergeten 😉Ik denk dat ik met trots mag toegeven dat ik blond ben. :p
<3 Javad
Dondersteen Citta4 september 2017 om 10:38 #500032Oke alles zit erop, contactpunten netjes afgesteld en kabeltjes goed weggestopt. Vliegwiel erop met aangedraaide koppeling.
Ik wil nu mijn vonk testen. Ik heb de bobine eraf en de zwarte draad erin gestoken. Moet ik nu mijn bougie in de bougiekabel steken en dan tussen die tapeinden klemmen? Ik zag op een filmpje dat iemand dat deed maar dan zonder bougie en bougiedop erin dus gewoon de draad zelf. Ik wil natuurlijk niet onder stroom staan :pEn dan de boormachine erop neem ik aan??
<3 Javad
Dondersteen Citta -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.