- Dit onderwerp bevat 199 reacties, 22 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren geleden door Dondersteen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
17 augustus 2017 om 22:02 #284756
Hallo allemaal. Ik heb onlangs, geheel gratis, een Citta bemachtigd. Naar mijn weten is hij helemaal origineel en loopt op de echte Gilera km-teller 30-35.
Ik wil er graag zelf een beetje aan gaan sleutelen. Ik heb nog een blok en uitlaat erbij gekregen dus daar kan ik alvast mee aan de slag!
Voor de duidelijkheid; ik ben een meisje van 22 dus ik zal nog wel een hoop vragen hebben maar ik leer snel 😀
Ik heb in een paar weken al heel veel geleerd via dit forum.Dit is hem dan:
Maar 11k op deze mooie teller:
Morgen ga ik er eens goed naar kijken.
Hij trekt niet helemaal lekker. De eerste paar meter haalt hij 20 ofzo. Ook valt hij na een korte tijd uit bij starten zonder choke. Met choke start hij in 1x en komt hij langzaam op.
Wanneer ik de top bereik gaat hij stotteren en heb ik het gevoel dat hij inhoudt.Oke tot de volgende keer 🙂
UPDATE 19.08.17
De nieuwe uitlaat zit erop. Tijd om hem opnieuw af te stellen want garagemeneer beweerde dat de uitlaat er niet onder pastte en heeft hem op de aangekoekte uitlaat afgesteld. Met nieuwe uitlaat loopt hij nu 5 km/pu stationair 😂
Foto van nieuwe uitlaat:
Toen begonnen de problemen…
Hij wilde niet meer.UPDATE 20.08.17
1 probleem gevonden!
Afstandsring zat verkeerd om! Na wat wd40 en wrikken met een waterpomptang eindelijk eruit!
Goed om gelegd, vliegwiel een beetje verneukt. Gelukkig kan ik het vliegwiel van het andere blok nemen.
Zo dat is gefixt.UPDATE 27.08.17
Nieuwe onderdelen zijn onderweg en hoop dat ze er snel zijn want ik kan niet wachten om te beginnen met reviseren! (Lees RIJDEN 🙂 )
Die prachtige, vlokkende witte stuurschuim wordt vervangen door zwart en heb ook nieuwe zwarte handvaten meebesteld.
Ik wil hem graag voor het grootste gedeelte zwart maken met roze en witte accenten.
Net een beetje stoerder gewoon, hij is nu echt té roze. Zelfs voor mij 8)
De witte bagagedrager en velgen wil ik dan ook zo laten.De 2 blokken die ik nu heb liggen zijn behoorlijk smerig en hier en daar een beetje verroest.
EDIT
Dé tip van de dag: Blue Wonder ovenreiniger en wat staalwol!
Na 20 minuten:UPDATE 29.08.17
Oke dan, morgen gaat het gebeuren; Deze knappe ( 😂 ) meid gaat haar eerste blok reviseren.
Hopelijk ook voor lange tijd de laatste want ik wil gewoon woon-werk vervoer :pHet is best grappig hoe mensen mij uitlachen als ik ze vertel dat ik dat ding zelf ga opknappen. Ik lach als laatst 🙂
Kan niet wachten om hun gezichten te zien als ik er weer op rond knetter!Ik hoop gewoon dat het meteen allemaal werkt want ik ben van nature nogal ongeduldig. :con
Al weet ik stiekem wel dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan (letterlijk)…UPDATE 02.09.17
Alle gebreken (die ik op 1 week heb kunnen opmerken) op een rij.
Vliegwiel dat niet mee liep waarvan ik dacht dat het de koppling was, ineens langzaan wegvallen onderweg en het niet goed stationair lopen.Na het demonteren van de krukas bleken de lagers wel érg toe aan vervanging; deze hadden geen enkele passing meer op de krukas en draaide niet lekker. Dit lijkt me ook de veroorzaker van alle bovenstaande problemen!
Alles ligt uit elkaar, mooi schoongemaakt en klaar om teruggezet te worden! Today’s gonna be a good day!
Dus niet, die krukas bleek een hels karwei.
Maaar… !UPDATE 03.09.17
Ze ligt er mooi bij!
Ps. Ik raad jullie allemaal een workmate met gaatjes aan. Ideaal om je krukas in te leggen :p
UPDATE 05.09.17
Blok ligt er weer onder, zo goed als nieuw!
Morgen een setje sproeiers halen en kijken wat ze doet!UPDATE 06.09.17
Heb nog een bromboer gevonden die redelijk in de buurt zat en na lang overleg tot de conclusie gekomen dat sproeier 40 zou moeten volstaan. En ja hoor! Hij rijdt top!
Ik ga zeker nog wat andere sproeiers halen maar eerst even de bougie laten kleuren en dan kijken of ik groter of kleiner moet gaan. Maar volgens mij zit het nu wel snor (ha ha)Ook de stuurfoam heeft een opknapbeurtje gehad!
UPDATE 26.10.17
We zijn alweer een hele tijd verder en sjonge jonge wat hebben we geklust! Ik ben zo druk geweest dat ik gewoon ben vergeten mijn perso bij te houden. Ben ook een aantal foto’s kwijt maar goed.. Okee gaat ie!
Als eerst waren de nieuwe schokbrekers en handvaten aan de beurt. Mijn bouten waren kut dus die moesten vervangen.
Gaskabel en decokabel vervangen!
Toch maar een nieuwe uitlaat besteld want de mijne was gewoon niet oke. Schroef van de nieuwe uitlaat brak vrijwel direct over dus meteen een stevige bout en moer erin gezet. Problem solved!
Samen met de uitlaat een middenstandaard besteld. Man oh man, die standaard..
Na lang boren…

De nieuwe standaard erop zetten was ook een behoorlijke klus maar het is gelukt!
Hij kwam tegen de uitlaat dus we hebben wat moeten improviseren maar ook dat is gefixt.Ondertussen erachter gekomen dat mijn kop lek was dus ook dit hebben we ff opgelost.
Vanaf hier ging alles ineens veel gemakkelijker, uiteraard :conNa al veel slechte kwaliteit in mijn handen te hebben gehad ging ook dit weer mis:
Poelie 94 met getande snaar besteld en nieuwe zeefjes.
De poelie liep toen aan op de begrenzer dus die hebben we er maar uit geboort!Het loopt en rijdt allemaal lekker totdat..
Mijn gasschuifding (hoe heet het nou? 😂) scheef bleek te zijn..De rechter komt van Javad waarvoor super veel dank! Want we hebben alweer wat kilometertjes kunnen maken!
Nieuwe voorvorkrubbertjes erop!
Wat een klus hey die rubbers.. Maar ze zitten erop!
Ik heb met een eerdere bestelling ook allemaal nieuwe kabels besteld. De remkabel moest er toch af vanwege de rubbers dus ook deze is nieuw! En WEER slechte kwaliteit: nieuwe remnippelsetjes besteld en direct draai ik hem stuk, zucht. Dus.. de oude erop gezet en klaar!
Na lang kloten met verschillende sproeiers, rij ik dan nu op sproeier 40!

UPDATE 14.05.18
Hoera! We rijden elek 😎
Eindelijk over met dat gezeur van mijn slechte blok, weg ermee!Groetjes Dondersteen!
<3 Javad
Dondersteen Citta18 augustus 2017 om 06:40 #499842Hoi Dondersteen, welkom op het forum.
Wat lekker voor je, een gratis Citta!:DAls hij stottert op top, zit er waarschijnlijk een te grote sproeier in.
Voor een standaard setup gebruik je volgens mij een 38 tot 42.Succes met het checken van je bougie en sproeier.
En we zitten natuurlijk met smart te wachten op een fotootje.
<3 Thunderstone
Check mijn perso!18 augustus 2017 om 15:46 #499843Hallo en welkom!
Vaak zit er ook wel een bougie dop in een 3/8″ of 1/2″ dopsleutel set.
Vergeet ook niet om even je profiel in te vullen, dit helpt de mede forum bezoeker bij het vinden van oplossingen omdat we dan snel kunnen zien wat er allemaal op je brommer zit.
Succes met knutselen!
18 augustus 2017 om 19:22 #499845Leuk, welkom hier en dat je maar veel mag leren en plezier hebben van je Citta!
Ik ben ook wel benieuwd naar foto’s
18 augustus 2017 om 19:52 #499841Welkom hier idd en direct maar een perso aanmaken. Ik zal je wel graag willen adviseren het verhaal van bougies aflezen te vergeten. Hieruit valt echt niet te zien of je brommertje goed is afgesteld. De juiste sproeier vinden doe je alleen goed door te gaan testen en het voordeel wil dat hij goed is afgesteld wanneer je motorblokje het beste presteert.
19 augustus 2017 om 07:05 #499846Nice, welkom!
Wat ik altijd doe als ik een nieuw brommertje in mijn handen krijg is even de carburateur volledig uitkuisen, luchtfilter nakijken en kijken of er geen roest in de tank en in de benzinefiltertjes te vinden is.
Vermist je toch wss je sproeier zal aanpassen is het gemakkelijk dat je even je carburateur ook reinigt op hetzelfde moment.19 augustus 2017 om 07:14 #499847Even een update met fotos!
De luchtfilter e.d was wel al vervangen maar de rest is naar mijn idee een beetje verslonst.. spatplaatje onder de blok lag helemaal los, kap kwam tegen de uitlaat dus gesmolten. Gelukkig zijn de kappen al aardig overleden dus heb er gewoon een stuk uit gesneden. Ja schandalig, I know.Dus.. ja dat was hem!
<3 Javad
Dondersteen Citta19 augustus 2017 om 08:06 #499848Tof dat je ook op het forum bent gekomen. Voor je roze citta is er her en der wel wat kapwerk te krijgen nog. Veel plezier!
19 augustus 2017 om 10:34 #499851Leuke Citta, dit type zag je vroeger veel en hij lijkt inderdaad nog erg origineel! Op de uitlaat na dan, de pasvorm van deze uitlaat is belabberd en dat is ook de reden dat je kappen smelten. Je zou eigenlijk moeten kijken of je ergens een originele Citta uitlaat kan vinden of een Sito imitatie..
Leuk dat je zo lekker aan het sleutelen bent
19 augustus 2017 om 10:55 #499852Wilk1985 :
Leuke Citta, dit type zag je vroeger veel en hij lijkt inderdaad nog erg origineel! Op de uitlaat na dan, de pasvorm van deze uitlaat is belabberd en dat is ook de reden dat je kappen smelten. Je zou eigenlijk moeten kijken of je ergens een originele Citta uitlaat kan vinden of een Sito imitatie..Leuk dat je zo lekker aan het sleutelen bent
Ik heb nu die zwarte eronder, staat te koop bij jmpb. De kap past nu ook goed!
<3 Javad
Dondersteen Citta19 augustus 2017 om 10:59 #499853Heb hem net opnieuw afgesteld, hij trekt nu soepel en stottert bijna niet meer op top.
Ik ben geen professional maar ik ga ervan uit dat hij dan goed staat? Of kan het zijn dat ik er niks van gebakken heb ? 😶..<3 Javad
Dondersteen Citta19 augustus 2017 om 11:31 #499854Wat betreft je wat vale kapwerk zal je mocht je handig zijn met een heatgun deze kunnen behandelen. Op deze manier krijg je de diepe kleur weer terug en komt de glans ook.
Afstelwerk kan zowaar niet heel veel aan gebeuren, maar mocht je met de sproeier goed zitten. Ga ook nog even na of de contactpunten nog in orde zijn en goed staan afgesteld. Persoonlijk zet ik ze liever wat groter op een opgevoerde setup, maar op die van jou zal ik ze mooi op 0.45mm zetten.
19 augustus 2017 om 13:52 #499844Nou, mooi. Stond er net mee stil. Hij hield het nog een paar meter vol maar toen wilde hij niet meer. Geen rare geluiden. Reserve werkte niet dus weet niet of de tank gewoon leeg os of wat er mee is… ik hou jullie op de hoogte
<3 Javad
Dondersteen Citta19 augustus 2017 om 18:07 #499840Als je brommer stationair al weg rijd kan het zijn dat je stationair schroef te ver ingedraaid is.
Dit is het schroefje met het veertje er achter dat naast je benzine aansluiting zit op je carburateur.Wat ook kan is dat de koppelingsveertjes uitgelubberd zijn en je koppeling dus eigenlijk altijd aangrijpt.
Het uitvallen kan wel eens komen doordat je sproeier er uit is getrild.
Trek even de benzine slang los en draai je kraantje open, dan zie je meteen of er genoeg benzine door loopt.
Als dit niet het geval is is je tank leeg of je benzine kraantje verstopt. Deze kan je losdraaien en dan kan je hem schoonmaken.Kappen kan je opknappen met een verfbrander ofzo of je kan het insmeren met een bumperbehandeling(te krijgen bij de autowinkel of halford ofzo)
Succes weer!
19 augustus 2017 om 20:44 #499855Nou, hij wil echt niet meer. Heb 500m moeten lopen naar mijn werk in de hoop dat hij het weer zou doen maar helaas. Hij slaat meteen af als ik de gas niet opendraai, ook met choke. Wanneer ik aan het gas draai, gaat hij maar 5.
Hij dampt ongelooflijk blauw en valt direct weer weg.<3 Javad
Dondersteen Citta -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.