Vespa-Ciao.NL
:: DMP cilinders

Home Forums Techniek Motorisch DMP cilinders

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wim
    Bijdrager

Ok, maar ik weet niet waar ik naartoe kan gaan en zeggen ‘ik wil een ciao zuiger van 38,204 mm’ na het opmeten van mijn cilinder…

Klopt dat is ook een probleem tegenwoordig(eigenlijk niet).
      Maar ieder gaat op internet en na enig google werk kom je bij aanbieders/dozenschuivers
      en daar moet je het mee doen lijkt het.

Vóór internet ging je naar een fietsen/brommer maker met je cilinder/zuiger hij meet
      dat op en besteld een zuiger. Die haalde je na een dag 4 of wat bij m op.
      Sommige aanbieders hebben ook een “echte winkel” en hopelijk verstand van zaken,
      daar zou je heen kunnen met je setje.

Meestal als je cilinder geen slijtrand bovenin heeft(waar de zuigerveren stoppen in bdp)
      dan is je cilinder nauwelijks versleten en kan je gewoon een nieuwe std zuiger bestellen.
      En wat ik zei, bij gietijzer cilinder-alu zuiger kan dat best wat ruimer hoor.
      Gietijzeren cilinder zet warm amper uit in verhouding tot de aluminium zuiger.

Ik moet ook zeggen dat de prijs van een heel nieuw setje cil/zuiger zelfs nog ver onder de prijs zit van toen de tijd alleen een zuiger laten inmeten en kopen, dat was toen al
      40 tot 100,- ruim 25 jaar! geleden. Sinds China is(lijkt) alles nog steeds goedkoper.

Een knappe set zijn natuurlijk de sets van de(nu) betere merken, polini, malossi enz enz.
      Dat begint geloof ik ergens bij 180,-

Terwijl er ook setjes zijn van 35,- zonder merk.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Wim
      Bijdrager

wat doe je dan als je zuiger van de originele piaggio cilinder versleten is maar die cilinder zelf nog goed is?

als het allemaal zo ontzettend nauw steekt, dan kan je toch niets doen met een zuigertje van jmpb, of het nu dmp of meteor is?

ik kan me voorstellen dat het meer een rol speelt wanneer je al het vermogen uit het blok perst, maar met een snorfietsje lijke me dit toch niet het geval?

Zo’n zuiger bestellen is ook een gokje.
        Omdat je toch een wat grotere tollerantie aan kan houden bij gietijzer cil/alu zuiger
        is ie vaak net goed, je gebruikte cilinder is al lekker ingesleten, je oude zuiger al wat afgesleten, dus zo’n nieuwe 38,2 kan best, controleer alles gewoon goed.

Misschien makkelijker een heel nieuw goedkoop setje cil/zuiger te kopen.
        Dat zou al perfect bij elkaar moeten passen, al zou ik dat ook goed checken
        en eventueel bijwerken.

Bij een snor speelt die ultieme passing niet zo’n grote rol indd, tenzij te krap 😉
        Afstelling motor is ook net zo belangrijk.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

ciaolover
        Topic starter

ok, helder.
          dus een meteor zuigertje in een originele cilinder mikken kan best, zolang die niet te hard uitgesleten is 🙂

Gilera EC1
          Bijdrager

Ja ist möglich

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.