- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 5 maanden geleden door Gilera EC1.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
15 september 2023 om 10:41 #821737
hoi,
heb nu twee keer kort na elkaar een niet zo geweldige ervaring met een nieuwe DMP cilinder.
Nu in beide gevallen heb ik er een meteor zuiger bij gebruikt, had namelijk een DMP zuiger waar het pinnetje voor de zuigerveren te diep zat dus onbruikbaar.Bij de eerste had ik al van in het begin nauwelijks vermogen en na 2 km een vastloper (ligt uit elkaar momenteel).
Bij de andere, had ik eigenlijk eerst een meteor zuiger gemonteerd in combinatie met een oudere originele piaggio cilinder (die krasvrij was). Deze combi ging goed vooruit (trok zo naar 40 km/h met poelie 65 op snorklok) maar liep te warm, dus ik vermoedde dat de cilinder vanbinnen te glad was (hoongroeven weggesleten). Had hier nog een nieuwe DMP cilinder liggen dus die er op gezet, weer in combinatie met meteor zuiger die er nog steeds als nieuw uitzag. Tot hiertoe geen vastloper o.i.d. maar hij heeft wel veel minder vermogen, poelie 65 trekt die nauwelijks dus terug naar 85 gegaan waardoor de top nu op 30 km/h ligt en hij trekt nog steeds niet snel op.
Kan dat zijn omdat de meteor zuiger net iets te veel wrijving geeft bv, zou dit toch beter gaan met het bijgeleverde DMP zuigertje? (heb natuurlijk de slotspeling wel gecontroleerd en de zuiger beweegt op zich vlot door de cilinder) of zal het na het inrijden beter zijn? Of blijf ik beter weg van DMP in z’n geheel?
15 september 2023 om 10:47 #821738in mijn zoektocht naar een betere cilinder ook op bobotech gestoten, is dat iets?
https://www.brucestore.nl/product/68027/cilinder_bobotech__vespa_ciao__citta15 september 2023 om 13:04 #821741Hallo Stijntje,
haha, jij zoekt wel de cheapest cilinders uit hè.
Maar dat kan, en ze doen het ook nog wel goed hoor.
Bij mij doen ze het erg goed en veel km’s.Even voor algemeen en iedereen die dat wil weten:
Ze vergen wel wat voorbehandeling en controles.
Dat ivm de slechtere afwerking(goedkoop) van deze setjes.
Alles is vrij ruw en scherp.
Ga met een fijn schuurpapiertje alle scherpe randen van zuiger, veren,
poortopeningen enz enz voorzichtig naschuren,
alle scherpe randjes er af halen, met beleid uiteraard.Niet de bedoeling dat je de cilinderwand of het loopvlak op de
zuiger schuurt, nooit!
Als een cilinder een kras of groef heeft, door warm/vastlopen, weggooien.Controleer de slotspeling, schuur dat eventueel bij.
Zuigerveren voor gietijzeren cilinders zijn van ander materiaal
dan zuigerveren voor chroomwand, en ook weer anders voor Nikasilwand.
Let daar op, zoek dat op hoe of wat dat werkt.Controleer de vlakheid van het pakkingvlak waar de kop(pakking) op komt.
Neem dan een vlak brok natuursteen plaat, leg/plak daar een velletje
600 schuurpapier op, zet de cilinder op zn kop daar op en maak met de
cilinder kruislingse bewegingen en houd m strak/vlak op het papier.
Na 10 bewegingen zie je al of het schuurpapier overal raakt, dan is het goed,
of niet, dan ga je nog even door.
Je kan dit ook met de kop doen.Nooit zomaar andere zuigers in een cilinder stoppen.
Alleen de bijgeleverde zuiger is de enige correct
opgemeten voor die cilinder.
Dat gaat om honderdste van mm’s.Een andere/nieuwe zuiger nemen kan wel, maar die moet je (laten) inmeten.
Dan is het beste om naar een zaak te gaan waar ze meerdere zuigers hebben,
en de knowhow, je cilindertje meenemen, dan krijg je de juiste zuiger.Dan het inrijden, gebruik een sproeier, zo groot, dat de motor net niet viertakt,
want dat rijdt voor geen meter lekker, maar dan is ie wel lekker rijk, het mengsel,
is beter tijdens het inrijden, =meer koeling en smering.
Rijdt zeker een paar honderd km in, 400 is nog beter.
Vermijd daarbij hoge toerentallen en lange stukken op één toerental.
Varieer met je gas en vermijd lang afremmen op de motor,
dus met het gas dicht(=geen benzine naar de cilinder, dus geen smering/koeling).
Dan de mengsmering, gebruik gewoon 1:50.
Ook tijdens inrijden, als de sproeier goed is zoals ik
zei is dat meer dan voldoende.Ná het inrijden ga je pas de juiste sproeier vinden aan de hand van de kleur
van de bougie, dat kan pas na het inrijden want je moet een lang
stuk vol gas rijden om de bougie steeds opnieuw te laten verkleuren
na het monteren van een andere sproeier.
Het hoeft eigenlijk niet gezegd, maar het natuurlijk van belang dat
het ontstekingstijdstip altijd! perfect op tijd staat.Een ander voorbeeld, ik rijd/reed ook Kreidler.
Als je een nieuwe Kreidlercilinder koopt met Nikasilwand en een nieuwe
bijbehorende zuiger, is het even warmdraaien en meteen volgas.
Daar wordt niet ingereden, het is bijna eng ja, dat klopt.
Met een cil/zuiger set van 600-800.
Ik doe toch stiekum altijd even 100km rustig aan met zo’n duur setje.
Zie je ook meteen een prijs/kwaliteitsverschil
met de Ciao cilindertjes. 😉Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.15 september 2023 om 13:16 #821744haha mnee niet dat hij spotgoedkoop moet zijn, maar de keuze is vaak beperkt tussen DMP (goedkoop) en DR (duur). Als ik hier een snor ciao heb staan met versleten cilinder waar ik zelf niet meer op wil rijden maar kan verkopen voor +/- 500 euro, dan ga ik daar geen nieuwe cilinder van 125 euro op leggen, dan wil ik iets niet te duur dat het gewoon doet… (in belgie is omkeuren naar brom ook onmogelijk…). Bovendien heeft ie een smal hemd dus daar past al geen DR op…
Verder had ik geredeneerd dat een meteor zuiger van 30 euro wel beter zou zijn dan de standaard DMP troep…
15 september 2023 om 19:47 #821749Als je googled op DR, ze zijn er ook voor 98 euro…scheelt toch. En dat geld zijn ze wel waard
4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten.16 september 2023 om 16:46 #821755een dr duur… ? google ma eens op een 4p deps die zijn toch een stuk duurder waardoor de dr goeiekoop is en de dr is hufter proef dus echt wel ze geld waard
16 september 2023 om 22:20 #821760Hij bedoelt een goedkoop cilindertje voor een Ciao
waar een cilinder op moet met de bedoeling die Ciao te verkopen.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.18 september 2023 om 19:24 #821768zou je haast een goede piaggio cilinder gebruikt scoren met fatsoenlijke zuiger… kost de kop niet en de kwaliteit is gewoon goed
Hij bedoelt een goedkoop cilindertje voor een Ciao waar een cilinder op moet met de bedoeling die Ciao te verkopen. Gr. Wim.
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.6 oktober 2023 om 09:46 #822060klopt uiteraard dat een DR de wereld niet kost ;).
Maar heb hier idd verschillende ciao’s staan, waar er een paar van gaan verkocht worden. als ik er eentje te koop zie staan voor een redelijke prijs op een redelijke afstand, ga ik hem ophalen en zie ik wat ik er mee doe.. terug in orde zetten en doorverkopen, of zelf mee rijden…
Heb voor mezelf een DR50 op een onbegrensd blok zitten met standaard uitlaat en bromklok.. nu die goed is ingereden is hij heerlijk, goed optrekken en een top van 45…
Voor een snorfiets die 30-35 moet rijden denk ik echter dat een DR ietwat overkill is, bovendien heb ik er zo eentje staan met begrensd carter… waar geen DR voor te vinden is.
En een zuiger ‘inmeten’ .. tja da’s al geen evidente aangelegenheid. Als het gaat over 38.2 mm zuigers, kan ik bij jmpb kiezen tussen DMP en meteor…
heb hier beiden naast elkaar liggen en de meteor is iets dikker dan de DMP, de meteor heeft ook een geribbeld oppervlak.. wat wellicht de smering ten goede komt, met name als de cilinder al een beetje uitgesleten is?gisteren heb ik terug een van mijn begrensde blokjes in elkaar gezet, ditmaal met originele cilinder (die geen krassen had) en een meteor zuiger. De meteor zuiger leek op het gevoel voldoende speling te hebben, de DMP had iets meer speling. Slotspeling leek te kloppen bij de meteor. Blokje loopt nu, dus voorzichtig inrijden …
het is lastig om een perfecte combinatie zuiger/cilinder te vinden, want origineel piaggio is ook niet meer te krijgen.. maar momenteel denk ik:
originele cilinder (mogelijk al lichtjes uitgesleten) met meteor zuiger -> lijkt OK
DMP cilinder met DMP zuiger -> lijkt OK
DR cilinder en zuiger -> het beste , maar dat ga ik dus niet doen op een snorfiets met begrensd carter…correct me if I’m wrong 😉
6 oktober 2023 om 10:26 #822061bijkomende vraagje:
de slotspeling is uiteraard belangrijk, maar wat is het effect van een zuiger die net iets te groot of te klein is?
een kleinere zuiger lijkt me minder wrijving dus minder kans op vastlopers?
een zuiger die aan de grote kant is geeft meer wrijving, leidt dit dan automatisch tot een warm/vastloper, of zorgt dit er eerder voor dat het vermogen minder is en hij dus ook minder hoge toeren maakt? voor een snorfiets lijkt mij dat laatste nog niet zo’n probleem te zijn, want minder toeren/vermogen is minder kans op vastloper?6 oktober 2023 om 10:28 #822062en ook ivm de hoongroeven.. deze zouden belangrijk zijn voor de smering, dus een gladde zuiger in een gladde cilinder is geen goede zaak, is dit misschien de reden dat meteor zuigers een geribbeld oppervlak hebben, waardoor ze toch nog bruikbaar zijn op een cilinder die al ‘goed ingereden’ is, zal ik maar zeggen?
Beste antwoord6 oktober 2023 om 10:45 #822064Dat een leverancier een 38,2 zuiger verkoopt dat kan.
Dan ga ik er vanuit dat die ook 38,200 is.
En dat gaat vaak niet op.
Dat zuiger inmeten komt toch wel serieus hoor.
Kijk, hier bijv. een tabel voor zuiger – cilinder (= wel alu/nikasil cil.)
Voor gietijzer cil. mag de zuiger wel iets ruimer.
Zie al die kleine verschillende maten en tolleranties voor eigenlijk een 40 zuiger.
Je moet maar geluk hebben dat zo’n 38,2 zuiger toevallig precies de juiste is voor jou cilinder.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.6 oktober 2023 om 10:51 #822065Bijkomende vraag: de slotspeling is uiteraard belangrijk, maar wat is het effect van een zuiger die net iets te groot of te klein is?
Een kleinere zuiger lijkt me minder wrijving dus minder kans op vastlopers?
Een zuiger die aan de grote kant is geeft meer wrijving, leidt dit dan automatisch tot een warm/vastloper, of zorgt dit er eerder voor dat het vermogen minder is en hij dus ook minder hoge toeren maakt?
Een te kleine zuiger “kantelt” in de cilinder.
Zo’n zuiger sloopt zichzelf en je cilinder.Een te krappe zuiger wordt indd te heet en vreet in de cilinderwand
wat warm/vastloper tot gevolg heeft.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.6 oktober 2023 om 11:07 #822066En ook ivm de hoongroeven. Deze zouden belangrijk zijn voor de smering, dus een gladde zuiger in een gladde cilinder is geen goede zaak. Is dit misschien de reden dat meteor zuigers een geribbeld oppervlak hebben, waardoor ze toch nog bruikbaar zijn op een cilinder die al ‘goed ingereden’ is, zal ik maar zeggen?
Hoongroeven(slijpsporen) zijn er alleen bij nieuwe cilinders.
Na de inrijperiode zijn deze nagenoeg verdwenen, uiteraard het meest
op de plaats waar de kop van de zuiger en zijn zuigerveren lopen.
Verderop blijven ze vaak gewoon zichtbaar.
Ze zorgen tijdens de inrijperiode voor een ruwer oppervlak waardoor de zuigerveren
kunnen inslijten op het loopvlak van de cilinder.
Zolang de groeven er zijn kan er ook meer brandstof(=koeling-smering)
tussen komen dat tijdens inrijden/inslijten/inlopen wat extra nodig is.
Groeven op de zuiger zijn gewoon de eindafwerking van een (grof?)produktieproces.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.6 oktober 2023 om 11:10 #822067ok, maar ik weet niet waar ik naartoe kan gaan en zeggen ‘ik wil een ciao zuiger van 38,204 mm’ na het opmeten van mijn cilinder…
wat doe je dan als je zuiger van de originele piaggio cilinder versleten is maar die cilinder zelf nog goed is?
als het allemaal zo ontzettend nauw steekt, dan kan je toch niets doen met een zuigertje van jmpb, of het nu dmp of meteor is?
hoeveel graden moet je zuiger kantelen eer hij je cilinder sloopt? ik zou denken dat met de zuigerveren hij wel op z’n plek blijft, de zuiger heeft boven de bovenste zuigerveer ook al minder omtrek dus daar gaat hij zich al niet in de cilinder graven..
ik kan me voorstellen dat het meer een rol speelt wanneer je al het vermogen uit het blok perst, maar met een snorfietsje lijke me dit toch niet het geval? -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.