Vespa-Ciao.NL
:: Dikke knal?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Dikke knal?

• Dit onderwerp bevat 10 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren geleden door Wim.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Blueciao
    Topic starter

Gisteren was ik rustig aan het rijden van een helling toen plots men gaskabel bleef hangen… best gevaarlijke situatie en om te helpen bij het afremmen hield ik mijn decompressie hendel ingedrukt. Terwijl ik nog een beetje aan het uitbollen was kwam er opeens een dikke knal uit de motor. Nu krijg ik hem niet meer gestart en vraag ik me af wat er kapot zou kunnen gegaan zijn en of dit heel dom was om men decompressie in te drukken bij een snelheid van 40. Als iemand dit zou weten hoor ik het graag
      groetjes

/

Spotkip
      Bijdrager

Op het moment dat je blok draait, en je de decompressie indrukt.
        Zal je blok wel blijven draaien:
        Betekent dat hij blijft aanzuigen en vonken.

De knal die je gehoord kan hebben, zou allemaal onverbrand mengsel kunnen zijn dat ineens ontbrand door de vonk.

Ik denk dat het verstandig is om je pakkingen even na te kijken. Het zou best kunnen dat die niet top meer zijn na het opvangen van zo’n klap.

Heb je het idee dat voor de rest alles werkt?
        Vonk en mengsel gewoon goed?

Succes alvast!

Gianni
        Bijdrager

Ik heb ook eens de decompressiehendel ingedrukt toen ik nog lichtjes aan het rijden was, toen maakte hij ook een knal. Daarna wilde hij ook niet meer starten.
          Bij mij was de krukaskeerring eruit gevlogen.
          Deze heb ik vervangen door een nieuwe, en probleem was opgelost.

SuperSi
          Bijdrager

Als je 40 rijd en je gaskabel blijft hangen is het zeker geen domme actie om je decompressie in te drukken. Alles om te stoppen op zoon moment. Als je stoer wilt doen voor je maatjes op schoolplein is het een ander verhaal.

9 van de 10 keer is je keerring er uit geploft of zit deze scheef. Je blok zal er uit moeten, vliegwiel er af en dan kan je je keerring terug duwen of vervangen.

Gianni
            Bijdrager

Hierbij nog wat foto’s die ik terugvond van mijn keerring die eruit gekomen was op de eerste foto en toen hij terug op zijn plaats zat op de 2de foto. Vond ik (als amateur), een tof klusje om te doen, daarom heb ik veel foto’s gemaakt om zeker te zijn dat ik hem terug goed in elkaar stak 🙂
              20201127_175237   20201129_102553

Blueciao
              Topic starter

Oké bedankt voor de talrijke reacties, ik ga in de loop van de week eens het blokje er van onder halen en de keerring weer goed steken.

/

Blueciao
                Topic starter

Ik laat nog weten hoe het gegaan is!

/

Blueciao
                  Topic starter

DFE4DD8F-4063-4CA4-B5E7-A3BF601AD44DF569BC37-3108-4094-8A34-7426B62BC206Zonet vliegwiel erafgehaalt maar volgens mij zit de keerring gewoon goed, of zit hij toch scheef? Ik steek er een fotootje bij kunnen jullie oordelen.

/

Wim
                    Bijdrager

Hij moet met de bovenkant gelijk.
                      Als ik zo ver ben als jij nu, druk ik er meteen een nieuwe in.

Blijft je klepje misschien hangen?
                      Bougie schoonmaken, kijk of ie vonkt, of probeer een andere.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
                      1

Blueciao
                      Topic starter

Heb het kunnen fixen, zat blijkbaar een beetje scheef.

/

Wim
                        Bijdrager

Goed zo.
                          Lekker rijden nu.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.