Vespa-Ciao.NL
:: Digitaliseren van Citta onderdelen

Home Forums Perso’s Projecten Digitaliseren van Citta onderdelen

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
  • 1

Patrick Stolwijk
    Topic starter

Het lijkt mij leuk en handig voor eventuele toekomstige projecten om Citta onderdelen na te tekenen in 3D. Omdat de Citta inmiddels tot de oldtimers behoort zijn er zover ik weet geen CAD files van te vinden. Als alle onderdelen omgezet zijn naar 3D is het mogelijk om een samenstelling te tekenen voordat je alles in huis haalt. De eerste onderdelen heb ik al naar eer en geweten (qua maatvoering met schuifmaat en rolmaat) omgezet naar 3D:

Shockabsorber 3Frame - origineel 1
      Voorvelg 1
      Kroonstukken1
      Citta Cafe Racer - Assembly original frame 1
      In de 3D CAD wereld geld t.o.v. 2D CAD wel dat alle onderdelen eerst getekend moeten zijn om er uiteindelijk werktekeningen van te kunnen maken. Dit betekend dus dat alle onderdelen ook boutjes, ringen, moeren e.d. een keer nagetekend moeten worden om ze vervolgens samen te kunnen voegen.

Ik zal af een toe een update doen als er weer wat onderdelen gedigitaliseerd zijn.

Patrick Stolwijk

ps. om alle onderdelen juist te kunnen benoemen heb ik een bericht geplaatst of iemand mij kan helpen aan een Citta werkplaatshandboek en of onderdelen documentatie (hoeft uiteraard niet kosteloos).

zevenenergie
      Donateur

Hallo Patrick, Dat is nog eens een projeckt zeg….
        Heb je ook mogelijk om bepaalde onderdelen te 3D scannen? Daar zou je aardig wat tijd mee kunnen besparen.
        Als je iets getekend hebt en je laat het hier zien… dan kunnen we het  benoemen.

Dat wil toch iedereen:
        Screenshot 2021-10-13 at 16-21-25 cropped-Juigende-menigte-1 jpg Anet Lablans

Vespa doei
        Bijdrager

ja een adresje voor hoog resolutie 3d scannen zou zekker welkom zijn die dan weer in step file aangeleverd kan worden
          wil graag een complete ciao mix hebben in d3 bestand niet iets wat erop lijkt maar echt 1 op 1
          in losse onderdelen
          dan kan ik een exacte schaalmodel 3d printen en een opengewerk blok
          ook koplampspooiler met tomtom en toerenteller zijn dan mogelijk
          tekenen duurt erg lang en is niet snel echt 1 op 1

in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer

Vespa doei
          Bijdrager

hoeft  niet perse hoog resolutie te zijn
            als iemand hier zelf kan 3d scannen al zijn het kleine onderdelen als koplamp en remhendel set achterlicht enzo is dat ook al goed
            ook dat scheeld een hoop werk

in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer

Wilk1985
            Moderator

Mooi werk, ga zo door!

Er zijn zeker onderdelen waar gewoon goed vraag naar is die toch soms lastig te krijgen zijn, denk aan achterspatborden maar ook klein spul.

Als dat makkelijk op afroep geprint zou kunnen worden moet daar toch ook iets mee te verdienen zijn.

1

Patrick Stolwijk
              Topic starter

Hier even een update,
                Ik heb geen 3D scanner helaas, alles is met een schuifmaat en rolmaat opgemeten.
                De samenstelling met de Velg en de Vooras begint al redelijk compleet te worden.
                Het Remsegment mist nog en de holle ruimtes in de Velg zijn nog niet zoals deze uit de gietmal zou komen. Was wel een heel gedoe om de juiste (originele) volgorde te vinden van de moeren en ringen op de Wielas. Ik heb inmiddels een kopie van een onderdelen boek weten te bemachtigen maar zelfs daar staat het ook fout in. Ook de Kilometer Aandrijving staat er nog niet tussen getekend.

Citta Cafe Racer - Velg - Vooras Doorsnede 2
                Let op de details, zelfs de teksten op de velg aangebracht:

Voorwiel met as 1

Begin van exploded view:

Wiel & Vooras - Exploded

Vespa doei
                Bijdrager

ha een schuifmaat en een rolmaat
                  diep maar dan ook diep respect

groet Raimond

zevenenergie
                  Donateur

Wow, dat is gaaf……..:thumb
                    Ik weet dat er ooit iemand was op het Kreidlerler forum een gepensioneerde man die dat deed met  onderdelen.van de kreidler maar volgens mijn alleen de buiten kanten.
                    Dit is wel heel bijzonder, zo bekende onderdelen digitaal weergegeven te zien. Respeckt.

Vespa doei
                    Bijdrager

ben me aan het inlezen en proberen
                      om 3d scan door middel PHOTOGRAMMETRY
                      maar dat gaat niet vanzelf ervaar ik
                      als dat lukt gaat er weer een wereld open denk ik

El Citta
                      Donateur

Mooi project! Complimenten voor wat je al in 3D hebt opgezet.

Jorick
                        Bijdrager

Erg gaaf!
                          Het zou helemaal tof zijn als iedereen bij het bestandje kan op een of andere manier zonder programma licentie…€€€ en dat je dan je eigen Citta zelf kan samenstellen met kleuren.
                          Dat zou dan een stuk duidelijker zijn vergeleken met de paint modellen die op het forum staan. Zo krijg je een goed beeld hoe jouw toekomstig project er uit komt te zien met jouw kleurenspel😎

Robin_Ciao
                          Bijdrager

Erg gaaf! Het zou helemaal tof zijn als iedereen bij het bestandje kan op een of andere manier zonder programma licentie…€€€ en dat je dan je eigen Citta zelf kan samenstellen met kleuren. Dat zou dan een stuk duidelijker zijn vergeleken met de paint modellen die op het forum staan. Zo krijg je een goed beeld hoe jouw toekomstig project er uit komt te zien met jouw kleurenspel😎

Die is er! Ik gebruik zelf tinkercad. Gratis en voor niks!

lightlord
                            Donateur

Dit is een hele klus  mooi project 🙂

Misschien als je een hele citta hebt gemaakt en de files openbaar maakt kunnen we hem 3d printen 😛

Je ware pubertijd duurt je leven lang
                              Lightlord's Dizzy/Gypsi
                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.