- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 3 maanden geleden door lightlord.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Het lijkt mij leuk en handig voor eventuele toekomstige projecten om Citta onderdelen na te tekenen in 3D. Omdat de Citta inmiddels tot de oldtimers behoort zijn er zover ik weet geen CAD files van te vinden. Als alle onderdelen omgezet zijn naar 3D is het mogelijk om een samenstelling te tekenen voordat je alles in huis haalt. De eerste onderdelen heb ik al naar eer en geweten (qua maatvoering met schuifmaat en rolmaat) omgezet naar 3D:

In de 3D CAD wereld geld t.o.v. 2D CAD wel dat alle onderdelen eerst getekend moeten zijn om er uiteindelijk werktekeningen van te kunnen maken. Dit betekend dus dat alle onderdelen ook boutjes, ringen, moeren e.d. een keer nagetekend moeten worden om ze vervolgens samen te kunnen voegen.Ik zal af een toe een update doen als er weer wat onderdelen gedigitaliseerd zijn.
Patrick Stolwijk
ps. om alle onderdelen juist te kunnen benoemen heb ik een bericht geplaatst of iemand mij kan helpen aan een Citta werkplaatshandboek en of onderdelen documentatie (hoeft uiteraard niet kosteloos).
13 oktober 2021 om 16:22 #812765Hallo Patrick, Dat is nog eens een projeckt zeg….
Heb je ook mogelijk om bepaalde onderdelen te 3D scannen? Daar zou je aardig wat tijd mee kunnen besparen.
Als je iets getekend hebt en je laat het hier zien… dan kunnen we het benoemen.Dat wil toch iedereen:
24 oktober 2021 om 11:40 #812934ja een adresje voor hoog resolutie 3d scannen zou zekker welkom zijn die dan weer in step file aangeleverd kan worden
wil graag een complete ciao mix hebben in d3 bestand niet iets wat erop lijkt maar echt 1 op 1
in losse onderdelen
dan kan ik een exacte schaalmodel 3d printen en een opengewerk blok
ook koplampspooiler met tomtom en toerenteller zijn dan mogelijk
tekenen duurt erg lang en is niet snel echt 1 op 1in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer24 oktober 2021 om 11:45 #812935hoeft niet perse hoog resolutie te zijn
als iemand hier zelf kan 3d scannen al zijn het kleine onderdelen als koplamp en remhendel set achterlicht enzo is dat ook al goed
ook dat scheeld een hoop werkin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer25 oktober 2021 om 16:52 #812951Mooi werk, ga zo door!
Er zijn zeker onderdelen waar gewoon goed vraag naar is die toch soms lastig te krijgen zijn, denk aan achterspatborden maar ook klein spul.
Als dat makkelijk op afroep geprint zou kunnen worden moet daar toch ook iets mee te verdienen zijn.
Hier even een update,
Ik heb geen 3D scanner helaas, alles is met een schuifmaat en rolmaat opgemeten.
De samenstelling met de Velg en de Vooras begint al redelijk compleet te worden.
Het Remsegment mist nog en de holle ruimtes in de Velg zijn nog niet zoals deze uit de gietmal zou komen. Was wel een heel gedoe om de juiste (originele) volgorde te vinden van de moeren en ringen op de Wielas. Ik heb inmiddels een kopie van een onderdelen boek weten te bemachtigen maar zelfs daar staat het ook fout in. Ook de Kilometer Aandrijving staat er nog niet tussen getekend.
Let op de details, zelfs de teksten op de velg aangebracht:
Begin van exploded view:
29 oktober 2021 om 06:51 #812992ha een schuifmaat en een rolmaat
diep maar dan ook diep respectgroet Raimond
in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer29 oktober 2021 om 10:50 #812996Wow, dat is gaaf……..

Ik weet dat er ooit iemand was op het Kreidlerler forum een gepensioneerde man die dat deed met onderdelen.van de kreidler maar volgens mijn alleen de buiten kanten.
Dit is wel heel bijzonder, zo bekende onderdelen digitaal weergegeven te zien. Respeckt.29 oktober 2021 om 10:59 #812998ben me aan het inlezen en proberen
om 3d scan door middel PHOTOGRAMMETRY
maar dat gaat niet vanzelf ervaar ik
als dat lukt gaat er weer een wereld open denk ikin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer22 november 2021 om 00:02 #813288Mooi project! Complimenten voor wat je al in 3D hebt opgezet.
30 november 2021 om 22:32 #813431Erg gaaf!
Het zou helemaal tof zijn als iedereen bij het bestandje kan op een of andere manier zonder programma licentie…€€€ en dat je dan je eigen Citta zelf kan samenstellen met kleuren.
Dat zou dan een stuk duidelijker zijn vergeleken met de paint modellen die op het forum staan. Zo krijg je een goed beeld hoe jouw toekomstig project er uit komt te zien met jouw kleurenspel😎1 december 2021 om 17:09 #813451Erg gaaf! Het zou helemaal tof zijn als iedereen bij het bestandje kan op een of andere manier zonder programma licentie…€€€ en dat je dan je eigen Citta zelf kan samenstellen met kleuren. Dat zou dan een stuk duidelijker zijn vergeleken met de paint modellen die op het forum staan. Zo krijg je een goed beeld hoe jouw toekomstig project er uit komt te zien met jouw kleurenspel
Die is er! Ik gebruik zelf tinkercad. Gratis en voor niks!
1 december 2021 om 18:39 #813456Dit is een hele klus mooi project 🙂
Misschien als je een hele citta hebt gemaakt en de files openbaar maakt kunnen we hem 3d printen 😛
Je ware pubertijd duurt je leven lang
Lightlord's Dizzy/Gypsi -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.