- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 12 jaren, 7 maanden geleden door Died_W.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
26 juni 2013 om 10:25 #284485
Goeiedag!
Ik heb in oktober vorig jaar mijn eerste brommertje gekocht en dit was een Vespa SI die ongeveer 30/35 km/u liep en helemaal standaard was. Ik had niet speciaal gezocht naar een SI/ciao, maar bij toeval deze gekocht en later deze site gevonden. Ik heb al verschillende dingen gepost, maar bij deze dan mijn eerste perso (want het sleutelen aan de SI blijkt veel leuker en makkelijker te zijn dan verwacht) Dit is ook mijn eerste ervaring met sleutelen aan ietsDe bedoeling was om de SI redelijk standaard te houden en gewoon als leuk ritje af en toe hebben, maar zoals ik al zei; het is verslavend :lol In het begin nog redelijk weinig veranderd, behalve een nieuwe uitlaat (Gianelli citypower) waardoor de Si de 40 kon aantikken (!) en een nieuwe koplamp.
Hier dan de eerste foto in de buurt van Helmond (vanuit Eindhoven een stukje gereden met een vriend) met hoe die er ongeveer uitzag (NB: op de foto ziet de lak er veel beter uit dan die irl is… helaas 😛 )

En dan ga je opeens veel meer Vespa ciao’s tegenkomen

Vervolgens kwam er een Gianelli Fire op, maar die heeft er niet lang opgezeten voordat ik besloot om de SI uit elkaar te halen en er wat nieuwe onderdelen op te zetten.
Wat er allemaal veranderd gaat worden:
-nieuwe 41mm Cilinder (dit was niet gepland, maar ik wil sneller)
-een uitgeveild en uitgevoord CP carter (ipv mijn snorcarter)
-13/13 Carb met polini luchtfilter
-een 1:13 vario met 100mm schijven en een malossi race voorvario (welke rollen heb ik nodig? rond de 7 gram?)
-Mijn cilinderkop te gaan afvlakken
-Een bromkrukas erin
-contactpunten opnieuw afstellen naar 0,45
-Nieuwe achterbrug (die van mij was verbogen op een paar ophangpunten en gedeukt)
-koplampoortjes! (staat gewoon beter)
-Voetsteuntjes
-Een nieuwe kabelgoot (met claxon!)
-Wat kleine mankementjes verbeteren namelijk: -Gaskabel had een cruise control functie -voorrem ‘klapt’ dicht bi jremmen :S -De lak opnieuw doen (dit gaat nog wel even duren, ik wil dat die eerst goed rijdt) -hij was niet goed afgesteldVan dit lange lijstje heb ik al heel wat spullen, behalve een bewerkt carter en een bromkrukas pen 10 (heb je er één, mij zal je heel blij maken 🙂 )
De voorband eruit gehaald om de rem te bekijken. Helaas niet de oorzaak gevonden of opgelost, maar ik kwam er wel achter de de lagers aan één kant helemaal NIET gesmeerd waren! dit is uiteraard opgelost nu

Zo staat die er nu droevig bij in mijn schuur 🙁

De reden dat ik cruise control had! Een nieuwe veertje en het zal moeten werken 🙂

De vele onderdelen die uit mijn brug kwamen

De 13/13 Carb met polini luchtfilter! Bij elkaar gesprokkelt van een incomplete 13/13 en mijn standaard 12/7 die erop zat. Waar dient dat schroefje voor waar ik mijn vinger bij hou? Is dat voor stationair en hoe stel je dat af?

Mijn oude zuigertje zag er niet zo goed uit. Dat zwarte is geen olie ofzo, dat is gewoon aanslag. Ook was er een flink stootrandje te zien in de cilinder. Gelukkig komt er een nieuwe

Op het moment wacht ik nog op de cilinder die binnenkomt. En natuurlijk heb ik nog een carter en krukas nodig, maar dan kan ik verder gaan! Ik hoop dat dit lukt voordat ik 4/5 juli op vakantie ga.
26 juni 2013 om 12:22 #492322Nette perso en mooie foto’s! Je Si staat er nu een beetje zielig bij inderdaad maar dat komt zeker goed als ik het zo lees succes ermee!
26 juni 2013 om 13:32 #492323Hey ziet er goed uit, ga je ook je frame en alles opnieuw spuiten? leuke set-up heb je ook uitgekozen, welke cilinder merk? (mallossi filter laat zich wel beter afstellen)
Daar waar jij je vinger houd kan je in en uit draaien en bepaald de stand van je gasschuif, dus meer in draaien is meer lucht bij.Succes met je project!
Ps: toch niet liever mooie 5spaak wielen erin?:p26 juni 2013 om 14:57 #492321Het frame (en alles) gaat uiteindelijk een nieuw kleurtje krijgen. Zit te denken aan (donker of hot-rod) rood met white wall banden 😀 De white wall banden heb ik al (waren in de aanbieding een keer)
Ik ben voor polini filter gegaan, omdat de malossi filter kwalitatief slechter bleek te zijn en meer lawaai maakte. En ik woon in hardje Eindhoven, dus de Gianelli Fire is eigenlijk al niet zo een heel bijster idee 😛
Ik neem dan aan dat ik die stationair schroef moet draaien totdat die soepel stationair draait? Is er een richtlijn hoe je daarmee begint?
Het cilindermerk weet ik eigenlijk niet 😛 Iemand die gaf hem bijna praktisch weg, dus ik verwacht ook niet top merk ofzo 🙂
De multispaak wielen vind ik eigenlijk wel mooi 😀PS:
-Het zal inderdaad wel goed komen, maar ik hoop het blokje in elkaar gezet te hebben, voordat ik op vakantie ga begin juli
-Een nieuw cilindertje inrijden, is dat makkelijker met poelie? want dan laat ik die van mij er misschien nog tijdelijk op zitten totdat de cilinder/zuiger/krukas is ingereden26 juni 2013 om 16:08 #492324Whitewall banden staan zeker gaaf met multispaak velgen!
Je brommer hoort in principe zo stationair te draaien dat je achterwiel niet draait als het in de lucht hangt. Dat is je richtlijn :).
Een cilinder hoor je in te rijden met poelie ja, je blok maakt dan minder toeren en dat zal een cilinder zeker de eerste kilometers wel leuk vinden.
26 juni 2013 om 16:12 #492325Tijdens het inrijden moet je toch juist OOK toeren maken? niet de hele tijd langzaam op 30 km/u ofzo
En dat zal ik dan zo aanpassen, bedankt 🙂
26 juni 2013 om 17:31 #492326Je moet langzaam opbouwen, en dan niet per rit, maar de eerste 200 km. Maar daar zijn ook weer heel veel verschillende theorieën over afhankelijk van wie je spreekt 😛
27 juni 2013 om 13:53 #492330Een kleine update!
Mijn nieuwe achterbrug komt steeds meer in elkaar 😛 de trapasbussen die ik heb besteld zitten er in en de nieuwe bokstandaard zit er (na heel veel gedoe met die ***veren) ook eindelijk op

Helaas krijg ik mijn achterwiel/klok niet los… Iemand enig idee welke kant ik deze moet opdraaien? Ik heb al geprobeerd met een waterpomptang en rammen met een schroevendraaier+hamer

En de cilinder is binnen. Het blijkt een DMP te zijn, helaas zagen de ervaringen er niet zo goed uit, maar ik zie wel wat er gebeurt 😀
Edit: De carter en bromkruk zijn onderweg! met een beetje geluk kan ik van het weekend beginnen
28 juni 2013 om 02:23 #492345http://vespa-ciao.nl/page.php?id=220
Volgens mij moet het wel gaan lukken zo.
Die achterbrug is echt netjes!
Ga je nog een andere koplamp nemen voor de Si?28 juni 2013 om 07:18 #492346Die How-to had ik al gezien, maar helaas is het bij zo een oud brommertje toch net iets lastiger dan het lijkt uit zo’n how-to…
Die achterbrug is inderdaad netjes hij heeft een nieuw kleurtje gekregen door de verkoper!
Ik wilde voor een ronder koplamp gaan, zoiets als dit: http://www.jmpbonderdelen.nl/yamaha-onderdelen-fs1-rd-dt/framedelen-yamaha/yamaha-verlichting-electrisch-fs1-rd-dt-rd-ty-enduro/koplamp-compleet-fs1-chroom.html
Maar ik weet niet of dat goed past in mijn koplamporen en of de maat ervan goed is (niet te groot of te klein)2 juli 2013 om 20:47 #463845Een update! Helaas niet zo een hele leuke….
Ik heb een bromkruk pen 10 en ik had een bewerkt carter, maar omdat ik een hele domme fout heb begaan :(( is er nu dit gebeurd…

Toch maar verder met mijn brommer uit elkaar halen.
Hij ligt nu ook al zo ver uit elkaar dat ik me afvraag waarom ik hem niet gelijk ga spuiten 😛 (of laten doen)
Ik heb ergens gelezen dat zelf spuiten uiteindelijk net zo duur is als laten coaten, is dat waar?
En ik heb verder ook niet echt zin om het zelf helemaal te gaan schuren, want dat lijkt me aardig wat werk.

Ook vond ik dit in mijn tank! Het is dus een oude hars/epoxy laag ofzoiets die los laat 🙁
Dit betekent dus dat er niet alleen hars in mijn tank ronddrijft, maar ook roest.
Dus ik moet mijn tank ontharsen (?) en daarna ontroesten…
Ik lees verschillende dingen over ontroesten:
-citroenzuur en 48 uur laten staan
-azijn en 24 uur laten staan
-tankcure.nl (een hele week laten staan, kan ik dat wel aan in de zomervakantie :'() en ook nog is heel erg duur)

PS: ik ben nu zo klaar met al die roest, als ik alles heb ga ik gewoon alle moeren en bouten enzo vervangen voor RVS moeren en bouten
2 juli 2013 om 20:54 #463012gewoon eerst 24uur weken in azijnzuur, dan spoelen en herhalen.
als het dan nog roestig is kan je nog altijd je tank half vullen met grind/kiezelstenen en vervolgens een feestje organiseren. tijdens dit feestje vind je vast wel een paar jongens bereid om 10 minuten je brommer te schudden zodat je tank van binnen als het ware geschuurd word.succes er mee
25 juli 2013 om 19:40 #455420Update! Een hele tijd later, maar is best wat gebeurd.
De SI is namelijk alweer in elkaar gezet! Op het moment is het dus een 41mm op een bewerkt carter met een 13/13+polini luchtfilter. Na alles in elkaar gezet te hebben (wat nog heel veel moeite kostte) was ik bang dat het niet zou lopen of eigenlijk direct kapot zou gaan ofzo, aangezien ik nog nooit eerder een blok in elkaar heb gezet (niet eens meer gesleuteld dan een nieuwe uitlaat) Gelukkig liep het blokje heel mooi, hij stond alleen een beetje te hoog stationair (wat ook al verholpen is)
Ik kon het natuurlijk niet laten om even snel een rondje te rijden zodra die warm was gedraaid (ook al had ik geen spatborden, lichten of iets) en wat een kracht heeft die opeens! Ik was echt verbaasd hoe snel die optrok en de maximumsnelheid weet ik nog niet uiteraard aangezien ik alles moet inrijden (cilinder, zuiger, krukas, carter) Vandaag heb ik hem afgemaakt en alles gemonteerd en mijn lichten in orde gemaakt.Helaas brak bij dat rondje mijn deco en daarna mijn gaskabel…
deco was al oud en de gaskabel kreeg ik niet goed gemonteerd :SHierbij mijn vragen voor deze keer 😛
-De deco kabel op jmpb is voor ciao en die is niet lang genoeg, er is wel een citta deco kabel, is die lang genoeg/past die?
-Hoe monteer je de gaskabel goed? Ik krijg dat schroefje er niet in gedraaid :S Hij wil de schroefdraad niet eens oppakken en hoe hard ik ook druk, ik kreeg hem er niet in. (ook; gaskabel van citta of ciao?)
-Ik heb met mijn huidige set-up sproeier 62 (de grootste die ik heb) erin gedaan, is dit de goede grote?Bedankt! En hierbij de foto van mijn (bijna) complete SI! Alleen twee kabels en de spatborden moeten er nog op.

PS: Ik heb nog niks aan de lak gedaan. Dit omdat ik nog even van de zomer wil genieten 😛 Als ik de lak nog ga veranderen, dan wordt dat van de winter een keer gedaan.25 juli 2013 om 19:53 #492105leuk rijden die Sitjes toch he, je hebt er behoorlijk veel werk aan.
Succes ermee, deze brommertjes zijn het waard!25 juli 2013 om 20:27 #433414Vreemd dat die kabels van een Ciao niet passen, volgens mij heb ik hier nooit last van gehad. Die van een Citta zou zeker moeten passen zowel gas als decompressie.
Met die sproeier zit je denk ik wel aardig in de buurt, maar het beste is toch om er nog een paar te halen en het gewoon te blijven proberen tot het perfect loopt.
Die gaskabelschroef zou er gewoon zonder moeite in moeten gaan, heb je wel de goede schroef?
En ik zie dat je een erg creatieve oplossing hebt gevonden voor je koplamporenprobleem!

Ga je die whitewall banden er nog onder zetten?
Mooie Si succes ermee
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.