Vespa-Ciao.NL
:: demonteren van vast freewheel.

Home Forums Techniek Problemen oplossen demonteren van vast freewheel.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

FunkeyPim12
    Topic starter

hallo,ik moet mijn freewheel demonteren van mijn achternaaf maar die zit muur en muurvast..
      ik snap er niks van..

hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

alvast bedankt.
      -pim

Martino
      Moderator

Heb je al op dit forum gezocht naar een oplossing? Deze vraag ben ik al meerdere keren tegen gekomen en tot nog toe is het uiteindelijk met verschillende oplossingen altijd gelukt.

Vespaatje
        Donateur

Sleutel 32/36 erop zetten en die spierballen in werking zetten.
          Waterpomptang kun je ook gebruiken in combinatie met spierballen.
          WD40 kan ook nog wel eens helpen.

Mocht het niet lukken zie ik je wel verschijnen 😉

Mvg
          Jeroen

Jelle
          Moderator

vraag 1 wil je jouw freewheel blijven gebruiken? Nee, doe dan het volgende.

aan de buitenkant zie je 2 pitjes in het vlakke gedeelte tik die met een schroevendraaier (dacht met de klok mee) los.
            haal je tandwiel en kogeltjes eraf.
            zet dat deel vast in de bankschroef en je wiel is een heel mooi stuur geworden die heel makkelijk met een beetje kracht los te draaien is. tegen de klok in.

Job Mugge
            Bijdrager

Hoi, ik heb onlangs een vrij oude Citta gekocht en er moet hoognodig een nieuwe lagerplaat op achter. Probleem is dat ik ondanks al de bovenstaande tips, mijn freewheel met geen mogelijkheid los krijg. Ik heb geen zin om hem naar de garage te brengen omdat ik voor het geld dat ik daar kwijt ben, waarschijnlijk een nieuwe kan halen. ik hoor graag nog wat alternatieven.

FonS
              Bijdrager

Waar woon je? Meestal is er wel een forumlid in de buurt die bereid is om te helpen.

Ik gebruik altijd een grote steeksleutel 36, die ik dunner geslepen heb om tussen het freewheel en de lagerplaat te passen.
                Als ik daar niet genoeg kracht mee kan zetten, klem ik de sleutel in de bankschroef en gebruik het wiel als hefboom om meer kracht te kunnen zetten.
                Als je je freewheel al gesloopt hebt kun je het in de bankschroef zetten en de boel losdraaien zoals Jelle hierboven beschreef.
                Als dat allemaal niet lukt, zit het wel héél vast… Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Rick.
                Bijdrager

Als je het freewheel niet meer wil gebruiken en alleen de moer kun je het tandwiel gewoon een stuk inslijpen en dan openbreken. Let op dat je niet te diep slijpt zodat je het binnenste deel (de moer dus) niet beschadigt.

Gratje
                  Bijdrager

Het juiste gereedschap zou een balhoofdsleutel 36 zijn. Deze zijn dunner dan normale steeksleutels en passen er daardoor makkelijk tussen. Hoef je geen steeksleutel dunner te slijpen

Job Mugge
                    Bijdrager

Dank voor de tips, ik ga maar eens opzoek naar zo’n sleutel en anders maar slopen 😆

1

gileracitta
                      Bijdrager

4

Dountill
                        Bijdrager

Manieren die voor mij gewerkt hebben:
                          – Balhoofdsleutel maat 36 (Als ze niet heel vast zitten, want je kan beperkt kracht zetten. Ik zoek nog een steeksleutel 36)
                          – Afgeschreven bijtel in de inhammen van het tandwiel deel zetten naar naar beneden tikken. Desnoods de inham iets inslijpen met een dremel (als hij gesloopt mag worden)
                          – Tandwiel met wiel en al (klemmen op tandwiel) in de bankschroef zetten en aan het wiel draaien.

Job Mugge
                          Bijdrager

Balhoofd 36 besteld, en ja hoor. Op de bout gezet en een paar tikken dr tegenaan en hij ligt er zo af!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.