- Dit onderwerp bevat 516 reacties, 68 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 11 maanden geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
8 maart 2022 om 21:59 #814564
Dat ziet er weer goed uit, ben benieuwd hoe het gaat werken.😎👍🏻
10 maart 2022 om 07:52 #814579Nice &Â Shiney, weer een Tip Top Knutsel van Geven Energie

Geeft de burger weer hoop 😉TICKLING BARN10 maart 2022 om 21:56 #814600@schark Ik ben ook benieuwt.
@ManBroKil Er komt binnen kort meer.
@brian Ik ook!
@Grullie Tanks Fijn dat het zo,n effect op je heeft, en dat je dat deelt.Dat kan ik erg waarderen. Ik op mijn beurt krijg vleugels van de reacties die ik hier krijg, het werkt motiverend.Dus bedankt
12 maart 2022 om 12:28 #814616Waar was ik gebleven:
Ik heb het conische gedeelte uit de rotor gedraaid omdat de rotor niet op de juiste hoogte op de krukas zat.
En ik heb er aan de bovenkant wat af gedraaid om ruimte te maken.

Nu snap ik ook dat HPI nooit met een waaier voor de ciao gekomen is omdat het 2-Ten setje van HPI voor de ciao, zowiezo niet in past zonder deze aanpassingen.
Ik heb een busje gedraaid met een nieuwe conische passing waarvan de bovenkant gelijk komt met die van het orginele vliegwiel.
Dat wordt straks vastgezet in de rotor:

Ik weet nu dat alles er in past:
ik moet het alleen nog afwerken en er zijn nog wat details zo als de timing bepalen en zorgen dat ik de ontsteking kan verstellen zonder het blok te hoeven demonteren.
Ik ga nu mijn blokje onder mijn daily vandaan halen want daar moet het allemaal inkomen.Alles nog even op een rijtje:

Ik heb de nieuwe spoel nog niet binnen(vanwege de carnaval) maar ik heb me blokje al gedemonteerd.

Maar eens even kijken hoever ik kom.
Wordt vervolgt.
Frees frees:
En nog even een kijk venstertje in de waaier waar doorheen de schroefjes van de voetplaat los en vast gedraaid kunnen worden en waar je merktekens voor het ontstekings tijdstip kan zien.

Zat ook al te denken voor een snelle afstelling maar een gat in het vliegwiel als afstel en sleutelgat kwam bij mij niet op. Heb je zo niet een beetje onbalans ?, anders aan de andere kant er tegen over ook een gat voor de balans en verlichten van vliegwiel en meer sleutel vrijheid door keuze van de gaten.
Wat is nu het totaal gewicht van dit geheel ? zou mooi zijn als het een lichtgewicht zou zijn.Altijd leuk om verspaningen te zien, Succes
TICKLING BARN14 maart 2022 om 08:30 #814654Vakwerk
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel14 maart 2022 om 08:48 #814657@ Crullie
Het orginele vliegwiel is niet in balans er zit aan de binnenkant een verdikking die daar door Piaggio speciaal is aangebracht. De rede is, dat de krukas niet goed uitgebalanseerd kan worden door de roterend inlaat op de krukwang. Het vliegwiel helpt mee uitbalanceren.
Als ik straks klaar ben balanceer ik de waaier net zo uit als het originele vliegwiel.Het gewicht is nu 480 gram. Dat is even veel als mijn huidige CP vliegwiel dat ik zo licht heb gemaakt als maar mogelijk was. Maar met de nieuwe zit al het gewicht aan de binnenkant dus in theorie heb ik hiermee een nog snellere gas reactie.
@Herr Flick Thanks
14 maart 2022 om 10:21 #814659Aha, alweer iets waar ik nog niet aan had gedacht, dus straks bij het frezen van de spiebaan houd je rekenschap met het gat in de waaier zodat de balans mooi uitkomt.
Ook omdat de massa van het gehele vliegwiel meer in het center ligt gaan idd de vliedende krachten lekker makkelijk rond.
Wat gaat dit wieltje/ontsteking straks kosten als het in de productie gaat 😎
Kan de test niet afwachten, wil er eigenlijk gewoon bij zijn want dit is ook voor mij nieuw gebied 😎
Voor zover kijk ik de kunst nog even af 😛TICKLING BARN14 maart 2022 om 14:16 #814665En dan nu het steken van de Spiegleuf. Het is een beiteltje dat je me de juiste 🎧 muziek 🎧op de achtergrond door het gaatje steekt met een op en neer gaande beweging:

De juiste muziek:
Klaar:
15 maart 2022 om 10:16 #814672Vandaag is er weer een nieuwe kersverse dag.
En ik heb de nieuwe spoel binnen:
Het is een 2e hands die door HPI voorzien is van een nieuwe spoel, dat scheelde 30 euro op de nieuwprijs.Op de oude spoel zaten de soldeerpunten aan de zijkant en op deze aan de onderkant en met lekker veel klodders lijm.
Deze is dus 5mm dikker en dat past er niet in.
Na heel wat intensief gefriemel, heb ik de spoel netjes op zijn plaats gekregen.

Gelijk maar even de waaier op de rotor gemonteerd:

De oplettende kijker zal het misschien opgevallen zijn, dat ik de waaier rood gemaakt heb.
(bij gebrek aan een oranje spuitbus)
En zo staat het er nu voor:
Het past precies zoals ik gehoopt had 😎 .Wordt vervolgt.
Alles even aangesloten om te kijken of hij vonkt:

Ja hij vonkt. en behoorlijk krachtig. Hij trekt gemakkelijke een vonk van zo,n 1,5 Cm

En daar was het allemaal om te doen.
Niks niet een klein geel oranje vonkje of op een goede dag een paars vonkje…
Nee een knal blauwe bliksemschicht die nog minuten lang na dondert:
Nu ga ik me blok helemaal in in elkaar zetten en dan weer onder mijn brommer sleutelen.
Ik hou je op de hoogte van het resultaat.15 maart 2022 om 18:58 #814687Poah das een beste vonk!
Dat nummer past wel perfect trouwens XD
nieuwe generatie Vespa gek15 maart 2022 om 19:27 #814689Ziet er goed uit! Ik heb je even een PM gestuurd!
I came, I saw, and I forgot what I was doing...16 maart 2022 om 11:22 #814695wow dit moet in productie

Heb je al een naam bedacht?
Denk je dat er ook een mogelijkheid is, als je het nog een keer zou moeten ontwerpen, om het zo te krijgen dat je het carter niet iets hoeft af te draaien? Of kom je dan gewoon vlees tekort op andere onderdelen? voor het centreren zou je misschien gewoon de krukas zelf kunnen gebruiken, i.p.v. die ring die je nodig had?16 maart 2022 om 15:58 #814696Nice, picobello in orde zo te zien, in blijde afwachting voor de test resultaten

Succes 😉
TICKLING BARN17 maart 2022 om 15:55 #814699@ManBroKil
Het is een behoorlijk blits vonkje inderdaad.Toni heeft al pm terug.
@ schark
De naam die me te binnenschoot is:
😉
@Crullie
Het zal nu niet lang meer duren. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.