Vespa-Ciao.NL
:: De knutsels van zevenenergie

Home Forums Perso’s Projecten De knutsels van zevenenergie

15 berichten aan het bekijken - 451 tot 465 (van in totaal 517)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

zevenenergie
    Topic starter

Hout? Hmmm.. Als je zelf een ontwerp/tekening maakt, doe dat dan in solidworks dan print ik het 3d uit.

Je kan ook gewoon een ruim bemeten kelkje met de “juiste” vorm, speciaal voor jouw atmosferische situatie bestellen. Dan krijg je een prachtig aluminium trompetje. En dat is waarschijnlijk goedkoper.Het kost mij weer tijd om jouw ontwerp om te zetten in een werkstuk.

Er zitten dan uitsparingen aan de achterkant die over de pennetjes vallen zodat je het kelkje met JB weldvast kan lijmen.
      IMG_1348

Crullie
      Donateur

Ja idd, ga zelf een mooi stukje hout vinden en eens goed kijken wat wijsheid is voor een betere luchtstroom met de juiste curve met behulp van een vleugelradanemometer.
        Dat komt vast dicht in de buurt van het maximale lucht happen 😎

image (4)

TICKLING BARN

zevenenergie
        Topic starter

Ik had vandaag even zin om te knutselen.
          En zag iets in de achteras van onze brommertjes.
          Dus even een achteras uitgegloeid zodat hij zacht word.IMG_2418
          En toen doorgezaagd:IMG_2419
          En er toen op de draaibank een kanonetje van gemaakt:
          IMG_2428
          Er past een kanons kogel van 10mm in!
          IMG_2421IMG_2426
          Nu even wachten tot dat de vuurwerk verkoop begint en ik wat kruit uit een rotje kan halen, zodat ik het nieuwe jaar in kan schieten.

Shark
          Donateur

Heb deze hele perso eens doorgelezen en my god wat een geniale vondsten en mooi vakwerk! Ook veel geleerd, zeker een aanrader voor iedereen op het forum die dat nog niet heeft gedaan deze perso eens helemaal door te bladeren.
            Misschien zijn er wat losse threads per item, maar kon het zo gauw niet vinden en dus even een vraag over – voor zover ik kan vinden – onafgemaakte projecten of projecten die wel af zijn maar nog niet getest.

Die speciale schuine krukas met brons, heb je die ooit nog getest?
            Is het je nog gelukt om een eigen carter te gieten?
            Is het next level verstelbare contactpunten mechanisme ooit getest?

Ik vind het heel gaaf dat je je zo bezig hebt gehouden ook met instelbaar ontstekingstijdstip (ik denk ook aan die verlijmbare nok). Petje af gewoon, en ben benieuwd of er nog meer briljante vondsten opborrelen 🙂

Brian
            Bijdrager

439F7184-958E-466B-802D-67069D22C02B3EBADDF3-0452-42F2-9AD2-6E484B69C797Dankzij zevenenergie trotse eigenaar van een kick speedengine, maar dan een waar ik zeker van weet dat hij niet stuk gaat lopen.😎👍🏻 Voor wie het niet meteen ziet dit is een origineel kick carter deel en deze passen bijna nooit zo op een speedengine.

Martino
              Moderator

Daar heb je weer een mooi strak pakkingsvlak, maar ik hoop voor je dat de uitlijning van de verschillende carters goed zit. De meeste mensen hebben problemen met het plaatsen van de krukas bij een Polini SE deel en Piaggio klein carter deel. Bij montage, stroef draaien van de krukas of gewoon geen toeren willen draaien.

Shark
                Donateur

pen

Dat lijkt me een soort (extra) paspen? Of hoort dat busje/boutje of wat het ook is daar te zitten? En zo ja, is dat dan de oplossing voor het probleem wat Martino beschrijft?

Weet niet hoor… eerst centreren op de krukas, eventueel na klein beetje wegnemen materiaal op een van de carterdelen om een beetje speling te creëren, dan vastzetten, gaatje boren en tappen. en dan het cilindervlak vlakken. Of eh, nou ja… kom maar op met een nieuwe fopspeen 😆

Brian
                  Bijdrager

A870305D-ED0D-40AE-A335-A54917A52CDAE676BD05-6E56-48C3-9A25-DE0AFD6A10B7Is inderdaad niet origineel ik weet niet precies hoe hij het geflikt heeft maar hij loopt echt heel soepel.👏🏻

zevenenergie
                    Topic starter

Daar heb je weer een mooi strak pakkingsvlak, maar ik hoop voor je dat de uitlijning van de verschillende carters goed zit. De meeste mensen hebben problemen met het plaatsen van de krukas bij een . Bij montage, stroef draaien van de krukas of gewoon geen toeren willen draaien.

Zevenenergie  wrote:

Het Polini SE deel en Piaggio klein carter deel passen inderdaad niet zomaar op elkaar.
                      Daarvoor kwam Brian ook naar mij toe.

Ik heb de het kleine kickstarter deel uit moeten kotteren om het op het Polini carter pas te maken. Uiteraard alles eerst perfect uitgelijnd.

Vervolgens heb ik het gedeelte waar het hemd van de cilinder in komt uitgekoterd voor een 46mm cilinder (dus dezelfde maat al het Polini carter)

Vervolgens het pakking vlak van de cilinder gevlakt.

En toen een pas pennetje er in, omdat de orginele paspen van een Polini carter en een origineel carter niet overeenkomen.

Ik was vergeten dat er een holle ruimte zat, dus ik moest achteraf met JB weld het pennetje stabiliseren. Maar het zit als een huis. De volgende keer zou ik eerst de ruimte opvullen met Jb weld en dan het pennetje aanbrengen. Dat ziet er dan netter uit. Al doende leert men.

MCBoss
                      Donateur

Netjes hoor Jaap.
                        Weer knap gedaan en een hoop werk denk ik?

zevenenergie
                        Topic starter

@MCBoss best een bewerkelijk klusje geweest.

Maar goed ik worstel al een tijdje met start problemen met mijn daily, ik heb een best wel hoge compressie en de ontsteking trekt het maar net en ik heb altijd een beetje last van overslaan.
                          Niet ideaal zo,n CP ontsteking en ik wil nu echt iets beters.

Ik heb nog een HPI 2-Ten race ontsteking liggen.
                          Screenshot 2022-03-08 at 09-39-43 ≥ Hpi 2-Ten Ontsteking - Marktplaats
                          Die heeft een krachtige vonk en een mooie vervroegings curve 🙂Screenshot 2022-03-08 at 11-15-10 HPI Horse Power Ignition
                          En hij heeft 60 watt licht spoelen!Screenshot 2022-03-08 at 11-19-16 Duckipedia - Lampje - DonaldDuck nl

Maar ja dan zit je met je koeling, dus ik heb een waaier nodig.

Dus ik heb er 1 getekend in solidworks:hpiwaaier

En 3d geprint en afgewerkt:
                          Hier zie je het 3d model en de zand gietvorm waar hij in afgedrukt is.
                          IMG_2789

Zo ziet de gietvorm er aan de binnenkant uit:IMG_2781

Even volgieten met gesmolten oude ciao delen en dit het resultaat:
                          IMG_2791

Even de achterkant en de zijkant afdraaien:
                          IMG_2792
                          En de binnenkant:
                          IMG_2794

Klaar:
                          IMG_2798

De waaier is aan de binnenkant een paar honderdste mm kleiner dan de rotor en kan er in een later stadium omheen gekrompen worden.
                          IMG_2800
                          De Hpi 2-Ten heeft de reputatie nog wel eens door te branden (ask me how I know), maar door de aluminium waaier blijft de rotor koel.
                          En ik creëer een lucht stroom door de rotor heen zodat de spoelen gekoeld worden. 😎

Wordt vervolgt:

Martino
                          Moderator

Erg Interessant wederom, mede omdat ik ook al wat jaartjes de ontsteking heb liggen, maar wilde hier idd wel graag een fan bij. Helaas is dit nog nooit van de grond gekomen. Zie ook HPI 2-ten
                            Ik zal dit gaan volgen en interessant dat je voor een gegoten alu fan optie kiest en niet een van kunstof bijvoorbeeld.

Ooh en volgens mij moet ik nog vragen hoe het is dat je weet dat HPI ontstekingen doorbranden?

zevenenergie
                            Topic starter

@ Martino
                              Ik kon me jou topic nog heel goed herinneren,opmerkelijk hoe dat zo bij blijft.

Ik heb over kunststof nagedacht er zijn tegenwoordig resin,s voor 3D resin printers die die krachten gemakkelijk aan kunnen. Maar die kosten 180 euro de liter. :-

Maar goed ik ga verder:
                              Omdat een Hpi behoorlijk groot is moet er ruimte gemaakt worden.
                              Om de spoel iets te laten zakken moet er iets van het carter af, dan heb ik gelijk een ring om op te centreren.

Vers van de freesbank:
                              IMG_2802

Ik heb even een proef voetplaat gemaakt voor de stator om te zien of en hoe, het allemaal gaat passen:
                              IMG_2804IMG_2805

Shark
                              Donateur

Zit er weer gaaf uit, mooi gietwerk ook. Lekker licht model zo te zien, chapeau! Ben benieuwd hoe het allemaal gaat passen straks.

ManBroKil
                                Bijdrager

Kijk dit is weer zoiets dat ik moet volgen!

nieuwe generatie Vespa gek
                                15 berichten aan het bekijken - 451 tot 465 (van in totaal 517)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.