Vespa-Ciao.NL
:: DarkMagician6’s zwarte Si

Home Forums Perso’s Projecten DarkMagician6’s zwarte Si

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 287)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

DarkMagician6
    Topic starter

@Martino
      Is die timing dan geen succes met een normale bewerkte inlaat? Ik zat vooral aan die krukas te denken omdat ik weinig klachten hoor over Pinasco mbt de kwaliteit van de krukassen. En ook omdat de Pinasco vliewielen daarop gebalanceerd zijn natuurlijk. (Klopt toch, of moet je dan een echte vollewang kruk hebben als je goede balans wilt?)
      En bedankt voor de tip over de zuiger, weet ik ook weer dat ik daar naar op zoek zou kunnen gaan!

Martino
      Moderator

Ik weet niet hoe de timingen van de Pinasco krukas/inlaatvlakje zich precies verhouden tot de 41mm cilinder, maar dit zal theoretisch vast niet zo mooi uit komen. Het klopt dat Pinasco krukas en vliegwiel op elkaar zijn uit gebalanceerd, maar dat jij weinig klachten hoort over de krukas wil niet zeggen dat ze er wel degelijk zijn. Zo zijn bijv. de lagerpassingen snel versleten of nieuw al aan de magere kant.

Ik ben van mening dat het beter zal zijn een Piaggio bromkrukas te monteren icm origineel vliegwiel. Deze laat je dan op elkaar balanceren en zal goedkoper kunnen dan je Pinasco optie.

DarkMagician6
        Topic starter

Ik ben de afgelopen 2 dagen heel druk bezig geweest! Ik heb van iemand een mooi setje 10 spakers over kunnen kopen voor een heel zacht prijsje, en ben ik dus bezig geweest met die te monteren. Dat was helaas toch niet zo makkelijk omdat ze van een Ciao afkwamen.

De velgen:

Maarja, toen had ik mooi mijn voorband er omheen gelegd en toen wilde ik de velg monteren. Dat ging goed, tot ik dit zag:

Het rempot blokkeer blokje zit bij een Si vork dus anders als bij een Ciao vork.
          Dus dan denk ik, laat ik eens proberen of de rempot van mijn spaakvelgen erin past. Jahoor, dat paste. Alles weer in elkaar gezet en onder de brommer gehangen. Daarna ff een stukje rijden, en WAT EEN KABAAL. Een hele hoop gepiep en geschraap. Ik dus weer de velg uit elkaar, en toen kwam ik er achter dat de veertjes van mijn rem in de binnen naaf zijn gaan schrapen.
          Even de remmen naast elkaar gehouden. De onderste is die van mijn spaakvelg.

Dusja, toen heb ik maar een klein beetje metaal van de veertjes afgehaald en ben ik begonnen met het dunner maken van de naaf. Na wat meten kwam ik erachter dat er zeker 1mm vanaf moest. Toen ben ik aan de slag gegaan met mijn geimproviseerde “draaibank” (Wiel in de bankschroef geklemt, slinger er aan geven en dat er een dremel tegen aan drukken met een schuurrolletje.). Na velen uren werk heb ik de naaf 2mm dunner weten te maken. Alles weer gemonteerd, en ja hoor, het draaide nu wel zonder allerlei bijgeluiden. :thumb Binnenkort toch maar op zoek naar een fatsoenlijke rempot, want dit rem systeem is ook gewoon kut.

Het achterwiel ging zonder problemen en dat had ik dus ook zo gedaan. Hier even een plaatje van het resultaat. 😀

Ziet er veel moderner en netter uit. 😀

Florian
          Moderator

Is al een hele verbetering:thumb

DarkMagician6
            Topic starter

Dat zeker!
              Ik vond de spaak velgen maar niks. Half weg geroest, en zo “ouw bollig” naar mijn mening.

Eind Mei ga ik weer wat proberen te regelen zodat ik je 41mm DR weer aan het lopen kan krijgen. 😀 Ik mis hem nu echt erg.

Florian
              Moderator

(DMP) Krukas was gebroken toch? Had je die nou nieuwe gekocht of niet?

Misschien heeft VespaAvanti nog wel een krukas voor je liggen. Dan kun je wellicht nog even mee toeren volgende week.

DarkMagician6
                Topic starter

Florian :
                  (DMP) Krukas was gebroken toch? Had je die nou nieuwe gekocht of niet?

Misschien heeft VespaAvanti nog wel een krukas voor je liggen. Dan kun je wellicht nog even mee toeren volgende week.

Ja, het schroefdraad was afgebroken omdat ik te lomp was met de koppeling aandraaien.

Ik kan waarschijnlijk al van iemand anders een krukas + nog wat andere spullen overnemen (Ik wil toch nog wat meer veranderen aan de setup met de DR, onder andere elec carter, 13/13), maar ik moet even wachten tot ik daar geld voor heb. Op dit moment rijd ik rond met een brom blokje dat inhoud en tikt op top omdat (ik denk) de zuigerveren/zuiger helemaal op zijn. Als ik nog voor 4 Mei een goede zuiger voor een prikkie kan krijgen vermoed ik dat ik met dat blokje ook wel mee zou kunnen rijden met de Fire erop. Met de Fire er nu op houd hij vreselijk in bij 45 KM/u (Net zoals met andere uitlaten.), ik weet zeker dat hij met een goede zuiger ook wel hard zat zal lopen om een beetje mee te kunnen komen.

Rizla
                  Donateur

Lukt het met alles.hoop voor je dat je snel weer kan toeren

DarkMagician6
                    Topic starter

Vandaag weer iets binnen gekregen:

😀

Morgen nog even langs de Action om weer rem reiniger in te slaan en daarna de rempot monteren! :thumb

DarkMagician6
                      Topic starter

Jaja, ik heb weer een leuke aanwinst:

Belgische Vespa Si Monte Carlo zonder wielen met kickblok. 😀

Ik heb hem meteen opgehangen en deels uit elkaar gehaald zodat ik de brug mooi schoon kon maken:

Ik weet nu wel zeker dat ik gewoon CP blijf rijden, want wat een chaos is zo’n elec kabel boom zeg.
                        Dit zijn de plannen:

– Kick brug en voor spatbord laten poedercoaten.
                        – Op zoek naar nieuwe spoelen voor mijn CP ontsteking, het vliegwiel vond de voering van mijn huidige lekker omdat ik dom was geweest met het monteren (Werkt nog wel gewoon, maar is niet netjes.).
                        – CP Vliegwiel laten klein beetje laten afdraaien zonder de balans te verpesten.
                        – Blokje op bouwen met 41mm DR, 13/13, CP groot carter, kick klein, kick kruk.
                        – Alles onder de zwarte Si gooien.

Maar eerst: SPAREN! 🙁

JoeriH
                        Bijdrager

Die kabelboom is alleen moeilijk omdat je denversie met knipperlichten en remlicht heb.

Je kan zelf even een kabelboom maken met alleen licht.

eidos
                          Donateur

Ik zou persoonlijk het kickblok ook lekker origineel laten en niet gaan kloten met verschillende carter helften. Kom je 9/10 keer in problemen met pakkingvlakken die niet vlak zijn of dat de krukas niet helemaal 100% draait. Plus heb je dan vaak sneller last van versleten passingen vd kruk/carters. Zoals JoeriH hierboven al aangeeft, Gewoon zelf een simpel kabelboompje maken. Verder goed bezig:thumb

DarkMagician6
                            Topic starter

@eidos
                              Daar ben ik van op de hoogte ja, maar ik ga toch kijken hoe het uitkomt met mijn groot carter van mijn ori snor blokje. Als dat nou inderdaad helemaal niet over komt ga ik misschien toch een poging doen om een kabelboom te maken.

Martino
                              Moderator

Ik zal toch echt een blokje met matching nummers bij elkaar houden en anders opzoek gaan naar een los klein kickcarter en kruk. Deze zullen vast wel te vinden zijn. Je zal zelfs wel een ruil kunnen vinden en wat tegoed kunnen krijgen om zo ook iemand anders blij te maken met een origineel kickblok. Het is zelfs een 4 spoelsonsteking vanwege de knipperlichten.

Denk er graag nog even wat langer overna voordat je dit blokje uit elkaar trekt. 😉

Verder leuke aanwinst. We zien weer steeds meer Si’s hier op het forum. Wat ik niet uit je post op maak. Ga je beide Si’s rijklaar maken en gebruiken of alleen de zwarte?

Turbociao
                                Donateur

Zo je hebt niet stil gezeten…

Zoals hierboven al wordt gezegd,geen carterhelften door elkaar halen.
                                  Ik heb vorige week nog een cp-kleincarter op een electr-grootcarter gepast,maar kwam helemaal niet uit.

Als je nou hulp nodig hebt bij het pas maken van de kabelboom wil ik je daar best bij helpen.
                                  Als je de draden van de knipperlichten al weg laat,ziet het er al een stuk minder spectaculair uit.

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 287)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.