Vespa-Ciao.NL
:: DarkMagician6’s zwarte Si

Home Forums Perso’s Projecten DarkMagician6’s zwarte Si

15 berichten aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 287)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wilk1985
    Moderator

Goed dat je de lagers vervangt, ik zou ze ook niet hergebruiken je zit toch altijd met slijtage als je ze gaat verwijderen.

Maar hoezo heeft het lager tikken gehad dan? Dat hoort niet hoor en daar knappen ze ook niet van op.

DarkMagician6
      Topic starter

De smallend lager vloog nogal een stuk door de lucht toen ik die eraf haalden. (y)
        Ik schuif ze voorzichtig omhoog met een schroevendraaier en op het smallend bleef hij even haken op het laatste moment.

Wilk1985
        Moderator

Ah ok. Nou ja beter dat je ze vervangt in elk geval.

Trouwens, Google even small-end en big-end want hoewel ik begrijp wat je bedoelt klopt je gedachtegang toch niet helemaal 😉

DarkMagician6
          Topic starter

Hahaha, je hebt gelijk. :haha
            Dan noem ik het voortaan vliegwiel kant en “die andere kant”. :p

speedbuxy
            Bijdrager

Das jammer van deze tegenslag, maar wel mooi om te horen en te weten dat het potentie heeft:thumb

@Martino
              Thx voor het opmeten:thumb
              Op zich zou 234 graden overkill moeten zijn, dus ben benieuwd naar de verder bevindingen in dit topic.

SpeedyVespa
              Donateur

Ik zou zeggen goed bezig! Jammer van de lagers maar jou kennende heb je dat zo weer verholpen:thumb
                Speedengine met 43 mm DR rijd inderdaad erg leuk, ik kon met de citta altijd heel laagtoerig 65 rijden:thumb
                Succes man:thumb

DarkMagician6
                Topic starter

@speedbuxy
                  Wat zouden dan de problemen kunnen zijn waar ik tegen aan zou kunnen lopen met zo’n “overkill” timing?

@SpeedyVespa
                  Het mooiste is 30 rijden, lijkt het net alsof hij stationair loopt. 😀
                  Had ik met mijn vorige blokje met 65 poelie en normale koppeling.

rensknol
                  Donateur

ik denk dat je blok misschien wat moeilijker valt af te stellen.
                    net zoiets als een 21mm op een 50cc,
                    dat is lang niet zo makkelijk af te stellen als met een 12mm.

DarkMagician6
                    Topic starter

IT RUNS (Insert evil laugh) 😀
                      Vandaag stond de pakket bezorger al om 9 uur op de stoep met een nieuw revisie setje voor de lagers, keerring en spie. Meteen mooi alles in elkaar gezet ZONDER shimrings en daarna onder de brommer gehangen.
                      Hij starte meteen. :thumb

Eerst even mooi warm laten draaien en daarna een klein stukje rustig gereden. Hij loopt zowieso 70+ maar ik heb verder niet getest omdat ik de krukas nog niet teveel wil belasten in het begin. Verder trekt hij vanaf de 40 km/u ook VEEL harder door als dat hij met mijn oude blokje deed.

Hier een klein filmpje van vlak na de eerste keer starten:

Verder had ik ook nog even mijn licht afgedraaide vliegwiel gewogen:

Lennaert
                      Sleutelbeheerder

De keuze is dus niet verkeerd geweest merk ik al 8)

DarkMagician6
                        Topic starter

Ik wil eerst hogere nummers zien als de 81 die ik op de VCM gemeten heb. 😉 Maar tot nu toe bevalt het mij zeker. :thumb

DarkMagician6
                          Topic starter

Net nog even een stukje gereden en hem ook eventjes voor een kort stukje opengetrokken en al de 81 aangetikt. Als de weg langer was waren er vast nog wel hogere cijfers uitgekomen. 😀
                            Hij trilt alleen wel iets meer als dat mijn oude blokje deed.

DarkMagician6
                            Topic starter

Het blokje wil toch maar niet lekker lopen. Met het warme weer liep hij heel erg netjes en hard (Met veel trillen vanwegen onbalans in het vliegwiel), maar nu het ietsjes kouder is geworden begint hij meteen keihard te viertakten rond de 30 km/u. Mooi als je een rollerbank tegenkomt, maar anders is het helemaal niks.
                              Dat word dus een bromkrukje regelen, Turbociao had mij er eerder al een aangeboden, dus daar ben ik nu aan het navragen of hij er nog steeds een heeft.
                              Ook maar een bestelling gedaan bij JMPB voor wat reserve pakkingen en dergelijken.

Verder ga ik ook nog de spoelers van de SpeedEngine wat bewerken, want die lopen niet netjes over bij mijn DR EVO.

Ook nog een klein vraagje voor de ervaren mensen die hier misschien toevallig voorbij komen:
                              Heeft het zin om de inlaat wat “langer” te veilen inplaats van de krukas te bewerken, zodat hij wat langer open staat?

Martino
                              Moderator

Toch jammer dat het blokje niet wil presteren zoals je graag had gehoopt. Hebben de verschillende theorieën over de inlaattiming toch gelijk? Het verder nog aanpassen van je inlaat bij de SE zal ik over het volgende nadenken. Ik heb hierboven de tijden en duur in krukasgraden met een bromkrukas al gegeven. Nou is niet elke krukas precies gelijk, maar zal jou bromasje er niet ver naast zitten.

Wat bedoel je precies met “langer” vijlen? Naar beneden toe staat je inlaat langer open en naar boven toe opent deze eerder. Pas je dit aan komt je totale inlaatperiode ook langer te liggen. Nou hoor je de laatste tijd veel mensen met positieve verhalen van een snorkrukas in een SE. Het verschil met een bromas is dus dat deze nog eerder opent en ook eerder sluit. Ik kan dit morgen wel eens voor je nameten, maar heb hier zelf nogal mijn twijfels over of dit beter presteert. Wie heeft bijvoorbeeld ook echt de verschillen in de praktijk gemeten en de beide krukassen in hetzelfde blok gehad? Zelf ken ik alleen het verschil tussen een bromkrukas en racekrukas in een SE. En deze laatste was echt duidelijk sneller. (Iets wat volgens bepaalde theorieën niet zal kunnen)

Ik denk dat je zolang je met een 13mm carburateur blijft rijden weinig aan je inlaat van de SE hoeft te doen. De timing is met de krukwang te reguleren en vaak dus al lang zat. Alleen wanneer je een grotere carburateur zal gaan gebruiken heb je meer aan het bewerken van de carters. Niet alleen de inlaatperiode vergroot je, maar ook de totale doorgang van het mengsel.

DarkMagician6
                                Topic starter

Ik denk dat het inderdaad door de timing van de krukas komt dat ik hem niet zo kan afstellen dat hij met verschillende buiten temperaturen op meerdere toerentallen gewoon goed loopt. Met een 66 sproeier ging hij viertakten in de lagen toeren gebieden als het ~20 graden was, terwijl als het 30 graden was hij daar gewoon prima doorheen kwam. Wat opzich al raar was als je nagaat dat je normaal theoretisch gezien een grotere sproeier nodig hebt als het kouder word (Koudere lucht = meer zuurstof).

Ik zie verschillende topics over het bewerken van je krukas om zo de timing te verbeteren, maar omdat een SpeedEngine meer dan genoeg ruimte heeft om het inlaat vlak groter te maken dacht ik dat ik misschien zo ook hetzelfde resultaat zou kunnen bereiken. (Natuurlijk wel berekent, niet gewoon maar wat uit de losse hand weghalen.)

15 berichten aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 287)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.