- Dit onderwerp bevat 286 reacties, 31 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 3 maanden geleden door DarkMagician6.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
14 augustus 2015 om 21:41 #497089
Ik zoek helaas een pen 10, alsnog bedankt.

75 is nog best wel netjes met die Gianelli ja.18 augustus 2015 om 13:13 #497135Vandaag alvast begonnen aan het uitelkaar halen van mijn blokje voor de onderdelen van mijn nieuwe blokje!
Cilinder na 3500 KM, zier er nog super uit.

Verder heb ik ook nog het uitlaat kanaal wat uit geruimt omdat die gewoon kleiner was als mijn 41 DR… Nu past mijn worsten-pink er gewoon helemaal doorheen. Uitlaat poort zelf heb ik gewoon met rust gelaten omdat ik geen kleinere powerband wil met poelie. 😀
Voor:

Na:

Daarna ook nog mooi tegen een probleempje aangelopen, daar heb ik een topic voor geopend.

En toen kwam de post bezorger nog even langs om mijn humeur wat te verbeteren na het carb probleem. 😀

Krukas licht al lekker in de vriezer dus morgen het blokje in elkaar zetten, hopelijk vergeet ik niet om foto’s te maken. 😀
18 augustus 2015 om 13:36 #497136Ik heb het hele verhaal over je krukas niet helemaal goed gevolgd, maar nu zie ik dat je de Mazzucchelli AMT202 hebt aangeschaft? Wil ik wel graag melden dat volgens alle theorieën deze qua timing wel heel apart moet zijn in een SE. Goed nu heb ik van heel lang geleden wel goede ervaringen met eenzelfde setup, maar met die verstande dat hier een Pinasco zij-inlaat op zat. Toch ben ik zeer benieuwd of deze lange en vroege opentiming goed zal lopen zonder de extra inlaat? Toevallig is Piet op het Duitse forum bezig met eenzelfde krukas in een origineel carter.
http://piaggio-mofa-technik.de/forum/motoren/original-motor-mit-pinasco-halbvollwangenwelle
PS. Heb je misschien een foto van het complete doosje dat er bij de krukas zit?
18 augustus 2015 om 13:48 #497138Lennaert gaf aan dat deze krukas gewoon goed zou moeten lopen, dusja. Theorie gaat niet altijd gelijk op met de praktijk bij deze blokjes, dus we zullen zien. 😀
Verder zeggen ook veel mensen dat een snor kruk beroerd zou moeten lopen met zijn timing in een SpeedEngine en daar hoor ik ook allemaal goede dingen over van mensen die er in de praktijk mee hebben gereden.18 augustus 2015 om 14:43 #497139is dit nou de standaard of de “race” uitvoering?
18 augustus 2015 om 14:48 #497140Dit is de versie met 1 volle wang en een gat in het smallend voor de Pinasco zijinlaat.
18 augustus 2015 om 17:58 #497141DarkMagician6 :
Theorie gaat niet altijd gelijk op met de praktijk bij deze blokjes, dus we zullen zien. 😀Zou je de kruk dan ook eens in een carterdeel willen hangen om te laten zien wat de timing doet.
Net zoals ik hier in mijn perso doe op pagina 27.
http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=14110&d=1300Want zoals je al zegt gaat theorie en praktijk niet altijd gelijk op, en ik leer graag bij:lol
18 augustus 2015 om 18:13 #497143Ik zal morgen voor je kijken als ik alles in elkaar bak.
18 augustus 2015 om 19:33 #497144@rensknol, het lijkt er wel op dat dit de “race“ uitvoering is.
@dark magician, leg er eens een std kruk naast met het big end naar onderen dan zou je een mooi verschil moeten zien:D
als dit echter nog een latere timing heeft dan een brom kruk dan denk ik dat dit flink wat toeren moet draaien 😀ben eens benieuwd wat dat gaat doen, voor het zelfde geld heb je zometeen een crotch rocket 😀
en als je luchtfilter binnen de kortste keren vol met olie en benzine resten zit dan weet je ook genoeg 😉De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.18 augustus 2015 om 19:39 #497145Ik hoop vooral dat ik onderin meer power heb zodat ik een zwaardere poelie kan monteren. 😀
Ik wil haast niet weten wat het gaat doen als het poelie 70 fatsoenlijk wil trekken met de simo koppeling… 😮18 augustus 2015 om 20:11 #497146ik heb ooit met een Reedvalve en belgen koppeling i.c.m. met 80 poelie gereden en dat liep bergaf ongeveer 90 per uur
maar volgens de toerenteller zat ik nog niet op top toerental
dus eigenlijk was de vertanding te zwaar en zou eventueel naar 90 moeten gaan (94mm)binnen maat van de belg koppeling is 65 mm geloof ik
stel dat jouw blok nu meer toeren wilt gaan draaien, dan zou je altijd nog naar een 95 pullie kunnen gaan.
wat wel weer heel slim is aan een grotere koppeling maat is dat je minder slip hebt omdat er meer oppervlak aan snaar in de poelie groef zit
en dus meer rendement =)De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.18 augustus 2015 om 20:15 #492419Poelie 80 is geen probleem hoor.

Brommer trok 65 poelie met ori koppeling ook zonder problemen, liep ~80 per uur. Poelie 80 met simo koppeling is NET iets lichter dan dat als het goed is.19 augustus 2015 om 12:53 #497147Ik ben vandaag dus lekker bezig geweest met het blokje in elkaar zetten. Het ging allemaal best aardig, alleen merkte ik al dat de krukas zwaar draaide toen ik het carter in elkaar had zitten. Omdat ik dat ook had met mijn vorige blokje ben ik dus gewoon rustig verder gegaan want daar was het opgelost na 1 keer starten.
Alles netjes in elkaar zittend alles mooi onder de brommer gehangen, en daar moet ik bij vermelden dat een SpeedEngine 10x zo makkelijk onder de brug te krijgen is als een origineel blok!Maarja, toen ging ik hem dus starten. Hij sloeg gewoon aan na een keer flink rennen, maar ik merkte dat hij wat moeizaam op toeren kwam. Dus nog wat meer getest en toen viel hij opeens uit toen hij warm was. Ik bougie eruit draaien en pikzwart. Dus maar even de sproeier 70 vervangen door een 66.
Weer opnieuw gestart, en weer hetzelfde probleem, alleen zonder een pikzwarte bougie. Krukas draaide ook nogsteeds super zwaar.
Dusja, mooi kut. Heb ik even na zitten denken en toen dacht ik opeens aan de krukas. Ik had gewoon netjes de shimrings op de krukas gedaan alvorens de lagers te monteren. Nou blijkt het dus dat die er niet ophoren bij deze krukas.Tja, alles maar uitelkaar gehaald en nieuwe lagers besteld. Word wachten dus.
Ik ben wel verrast met hoe goed dat hij optrok ondanks dat de krukas gewoon onmogelijk was met de hand te draaien behalven als ik de segmenthouder of het vliegwiel gebruikte.
Bij deze ook nog wat foto’s, zijn er niet veel want dat ben ik dus weer vergeten. :boos
Het blokje toen het allemaal in elkaar zat.

Bougie een heel klein beetje te donker. 😀

Alle zooi die ik de afgelopen 2 jaar verzameld heb. (En veel spul van mijn vader er omheen.)

Verder vandaag ook nog mijn autorijbewijs op hebben kunnen halen bij de gemeente.
19 augustus 2015 om 14:47 #497148Zonde dat je jou blok weer open moet maken om de shims te verwijderen. Waarom gebruik je deze lagers niet? Hier is toch niks mis mee?
Voor speedbuxy heb ik nog even opgemeten wat de “timings” zijn.
Mazzucchelli AMT202 in SE;
open 174 voor bdp
sluit 60 na bdp
inlaattiming van 234 gradenBromkrukas in SE;
open 130 voor bdp
sluit 48 na bdp
inlaattiming van 178Los van het verschil tussen inlaatperiodes is er vooral te zien dat de Mazzucchelli eerder opent.
19 augustus 2015 om 15:19 #497149Ik heb liever gewoon nieuwe lagers dan lagers die een keer door de lucht zijn gevlogen en tikken hebben gehad.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.