Vespa-Ciao.NL
:: Daan's Citta/Ciao restauratieprojectje

Home Forums Perso’s Collecties Daan's Citta/Ciao restauratieprojectje

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 360)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Tiesman1986
    Bijdrager

Ziet er allemaal netje uit 🙂

speedbuxy
      Bijdrager

Ik zou niet meer durven zeggen wat de verdere combo was. Uitlaat was een Simonini calibrata dat weet ik nog wel.

Martino
        Moderator

Onder de Citta lag een Malossi MP met 19 of 21 phbg idd met Calibrata. Toch zal het bewerken van een Silver je wel meer opleveren. Boosters doorprikken en de uitlaatpoort/kanaal aanpakken en dan zelfs nog wat extremer dan de Black of Evoten.

Wat betreft het Moparts spruitstuk kan je deze ook nog verbeteren en tevens zal je rekening houden met de stand van de carb. Het kan voorkomen er wat valse lucht al is het heel miniem langs de inlaat loopt. De carburateur zal net een mm meer naar achter worden gemonteerd en gebruik ook niet een te lange bout om de carb mee vast te zetten. Wanneer deze bout tegen je carter drukt zal je ook kans op valse lucht hebben.

Voor de rest denk ik dat dit een killer setup is wat betreft de onderdelen. Welke uitlaat ga je gebruiken?

Daniello
          Topic starter

Hey mannen, bedankt voor de antwoorden.

Ik ben er, as we speak, aan bezig. Ik heb de spoelpoorten van de cilinder en het SE carter laten matchen. Tevens is de inlaat en het Moparts spruitstuk gematched.

@Martino

Denk je dat de boosters doorprikken veel gaat brengen? Meende dat ArvidW ergens aangaf dat de enkel de uitlaatpoort bewerken meer opleverde. Plus, als ik de uitlaatpoort 1mm ophoog richting deck, lever ik dan geen trekkracht in als ik dalijk toch zou besluiten met poelie ipv vario te gaan rijden. Of is 1x met vario rijden, nooit meer terug willen naar poelie….?

Pijpje waar ik mee wil beginnen is een Proma CC (Technigas versie), heb nog een Simonini Racing, Homoet, en Ninja Usine liggen…. Al denk ik dat de laatste 2 niet geschikt zijn. Wellicht dat ik voor een FM pijpje ga, die vind ik heel gaaf. Volgens mij doen die het op 46mm ook wel goed. Calibrata heeft zich bewezen lees ik overal, maar die vind ik echt niet mooi onder een Citta.

Zal zo even foto’s plaatsen.

Daniello
            Topic starter

IMG_20191026_155901
              IMG_20191026_155748

Door de bevestigingsbout iets te korten, de moer ervan iets af te schuren en een stukje van het vlotterbakje te halen, past de 16 SHA geheel op het spruitstuk. Tevens alle filtergaasjes eruit gehaald en het grofste terug erin gezet icm een geolied Polini schuim elementje. Heb er volgens de sproeierdatabase richtlijnen een middenmoot van de aanbevolen sproeiers, maat 80 in gezet.
              IMG_20191026_164630
              IMG_20191026_164011
              IMG_20191026_164743
              IMG_20191026_165623IMG_20191026_161740

Daniello
              Topic starter

1:10.73 varioklokje met dank aan een mede forumlid. Eventjes uiteen voor inspectie en reiniging.
                IMG_20191026_174220

Ondertussen aan het bedenken of ik de cilinder nu wel, of niet ga bewerken….

coda
                Donateur

Dit gaat wel goed lopen hoor, ik heb een vergelijkbare set-up, alleen met de Malossi 46,5 ( die jij teruggestuurd hebt 😉 )
                  Ik heb er sproeier 85 in zitten.
                  Het blokje liep altijd wel goed, Florian heeft het echter nog extra bewerkt en nou loopt het echt super.
                  Rechtop zittend gaat het gemakkelijk over de 80, plat liggend gaat hij 90 plus.
                  Denk dat dit wel zo’n beetje de max is voor een speedengine met een SHA carburateur en een beetje normale cilinder.

speedbuxy
                  Bijdrager

Ziet er goed uit qua bewerking:thumb
                    Qua cilinder is het maar net wat je wilt?
                    1 – Veel koppel en een 70 a 75 gaan op top?
                    2 – Iets meer toeren en wat koppel verlies, Maar top van een 80 a 85?
                    Ik persoonlijk zou voor woon/werk verkeer voor optie 1 gaan. Alleen tourtjes en mooi weer ritjes optie 2.

De proma cc was bij de uitlaat test een prima uitlaat btw. Dus als je hem mooi vind dan hoef je deze niet te vervangen.
                    Gaat bijna geen winst opleveren deze te vervangen voor een andere uitlaat in het Vespa assortiment.

Daniello
                    Topic starter

Ik ben er nu net weer aan begonnen.

Zuigertje zit op de kruk en wilde even de squish gaan opmeten….heb ik niet dik genoeg soldeertin liggen. De squish is momenteel, zonder voetpakking al meer als 1.5mm. Zometeen verder hiermee, even snel dikkere halen.

Ik had nog wat info gekregen mbt het bewerken van de cilinder….ook heb ik afgelopen dagen wat video’s op YouTube bekeken met wat poort tips. Ik heb besloten om de cilinder voor nu te laten voor wat het is. Ik heb nog niet de skills en de moed om deze mooie cilinder goed te bewerken, ook icm het eventuele chippen van de nicasillaag, die nu mooi tot in de poortjes aangebracht is.

15722810533018198778043174538294

Wellicht dat ik nog eens een keer op een gietijzeren oefen en mij er in de toekomst aan waag.

Ik houd het even veilig en ga eens kijken hoe de cilinder zo uit de doos (met aangepaste squish), icm de aanpassingen welke ik aan het carter gedaan heb en de 16sha gaat lopen.

Daniello
                      Topic starter

Nou, dat heeft Pinasco weer mooi voor elkaar. Begin toch een beetje te twijfelen aan het merk…..

Gemeten squishwaarde is 2.36mm en dat zonder voetpakking!!!

IMG_20191028_193728
                        IMG_20191028_193754

Nou heb ik eens gekeken naar de afbeelding van de ‘evo ten’ en zie ik dat de koppen hetzelfde zijn, maar dat bij die versie het afdichtvlak van de bovenzijde van de cilinder dieper ligt als normaal….dus je een lagere/betere squishwaarde krijgt en meer compressie creëert.
                        Rennkit Pinasco Evoten black finished

De de mooie 5 taps kop welke Pinasco met de ‘silver’ setjes meelevert heeft dus totaal geen meerwaarde. Je kunt zelfs de 2 extra boutgaten niet gebruiken met deze set. Ik had dit al gezien bij aankoop, maar het wordt nu duidelijk dat dit gewoon een marketing’s trucje is. Ze hadden beter een gewone 3 taps kop met een nette squish en compressiewaarde kunnen meeleveren. Dit wordt dus weer een draaibank klusje 😕

Daniello
                        Topic starter

Het was een vruchtbare nachtdienst :mrgreen: ik heb de cilinderkop afgedraaid en bij thuiskomst gelijk even de boel gemonteerd.

Blokje zit nu op een mooie 1mm squish, zonder de voetpakking.

IMG_20191029_065847
                          IMG-20191029-WA0001

Nu lekker slapen en vanmiddag alles weer eens onder de Citta monteren.

zevenenergie
                          Donateur

Goed bezig geweest vannacht  :thumb

speedbuxy
                            Bijdrager

Je hebt zo te zien dus een oude versie cilinder met een nieuw type kop ontvangen:(
                              Wel mooi opgelost zo:thumb Toch was de originele bedoeling waarbij de kop wat in de cilinder valt en 5 bouten om mee vast te draaien mooier geweest.

Daniello
                              Topic starter

Net even gezocht op het www, maar je kunt ook nergens een afbeelding vinden van een Silver versie, waar je een matchende bovenzijde van de cilinder ziet….marketingtruc zeg ik je! Buiten dat, toch mooi spul 😉

En nu opstaan en de boel samenbouwen!

Daniello
                                Topic starter

It’s alive 😆

Hij startte gelijk in 1 keer. Je ziet hoeveel olie er nog verbrand moet worden van de montage. Erna even buiten de rest eruit laten verbranden en toen liep hij ook mooi stationair.

Ergens deze week even een langere gaskabel halen, de kabel voor de kleinere carburateur is nu te kort.

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 360)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.