Vespa-Ciao.NL
:: Daan's Citta/Ciao restauratieprojectje

Home Forums Perso’s Collecties Daan's Citta/Ciao restauratieprojectje

15 berichten aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 360)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Daniello
    Topic starter

*Pinasco 75cc met verhoogde en verbreede uitlaatpoort en boosters doorgeprikt.
      *Speedengine gematched naar cilinder.
      *16-16sha op moparts, gematched op inlaat Speedengine. Standaard filtergaasjes maar 1 erin en dan een geoliede polini spons erin. Meegeleverde zwarte kapje erop.
      *Pinasco vliegwiel.
      *Technigas/Proma CC

Daniello
      Topic starter

Oh ja,

*1:9 Malossi vertanding
        *108mm schijven
        *gele Malossi drukveer
        *blauwe Polini trekveren
        *nieuwer type Multivar @ 7gr
        *Gates 5vx430 riem (breder als de Malossi, zal hem straks eens meten)

Vandaag het standaard luchtfilterkapje van de 16sha ingekort, zodat het blokje maximaal naar achteren kan en deze ook maximale luchttoevoer heeft. Ik denk dat ik nu toch richting sproeier 76 moet, want hij start goed en loopt gelijk mooi stationair, maar….als ik gas geef is het de eerste paar keer wegvallen en dan gaat hij.

Ook zijn de Polini blauwe trekveertjes nog steeds iets te slap, want hij grijpt te vroeg aan en resulteert in poelie-achtig optrekken en dan komt hij in zijn powerband……..welllicht de Malossi versies eens proberen???

Joor
        Donateur

Die 16sha is erg lastig af te stellen. Of onderin verzuipen en goede top, of andersom.

Daniello
          Topic starter

Zou ik dan beter gewoon een 13 13 monteren….?

Daniello
            Topic starter

Nou, de 2e tank geen zwarte bougie meer door het fosforzuur residu, maar een witte….arm dus!

Ik dacht doe eens gek en plaats eens een nog grotere 82 sproeier. Resultaat goed starten en goed lopen!

Oordeel zelf, de huidige setup staat in de beschrijving.

Vanaf hier wordt het finetunen van de rollen en de uiteindelijke sproeiermaat.

Ook is er nog een koppeling met 100mm schijven onderweg, om eens te proberen met de smallere Malossi riem.

Die dip in het begin, zijn dat de startsegmenten? Want ik heb nu de strakste Malossi veren erin.

Daniello
              Topic starter

Ik dacht dat iedereen door de Corona crisis wel tijd genoeg had om even te reageren?

Of zijn we allemaal druk aan de hobby en de klus!?

Daniello
                Topic starter

Nieuwe Kenda K657F bandjes voor de 14 spaaks Grimeca’s en een DMP carbon demper om de Proma CC wat stiller te maken.

IMG_20200416_114121IMG_20200416_114115

niek1992
                  Bijdrager

De dip die je in het begin hebt wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de wat zwaardere Malossi 1:9 vertanding in combinatie met de strakste Malossi veren. Correct me if i’m wrong maar de Polini veertjes gaan nog net even wat strakker dan die van Malossi dus die zou je dan kunnen proberen.

Zou je een lichtere vertanding proberen dan zal die dip er nog steeds zijn alleen valt ie minder op omdat ie er eerder doorheen is. Zelf denk ik dat je nog wat strakker qua trekveren moet gaan en kijken wat dat doet.

offtopic: Hoezo verkoop je de 108mm schijven? Niet tevreden?

Daniello
                    Topic starter

Ik ben er reeds uit waardoor de dip ontstaat. Door die schijven icm de riem. De riem is breder en hoger als de Malossi vario riem. Waardoor hij niet varieert zoals het zou moeten. Ik heb nu de 100mm schijven icm de Citta Malossi riem en hij trekt nu zoals het hoort, helemaal geen dip en gelijk het voorwiel de lucht in, top ligt op 76kmh GPS. Moet ook nog beter kunnen vind ik.

De Polini veertjes zijn allen slapper dan de witte Malossi veertjes. Ik heb beide hier.

niek1992
                      Bijdrager

Op lage snelheid heeft dat toch nog geen effect? of bedoel je dat de hoek die de schijven maakt het probleem veroorzaakt? Met vario is het zo dat de eerste ~10km/u verzorgd worden door de koppeling met zijn trekveertjes. De km’s hierboven worden verzorgd door de vario en drukveer. In je filmpje is het overduidelijk te horen dat hij in dat eerste gedeelte wat meer moeite heeft, wat zou betekenen dat het aangrijpmoment niet lekker is.

Zal dan wel veroorzaakt worden doordat de riem voor in de vario niet laag genoeg ligt waardoor je eigenlijk met een zwaardere overbrenging begint dan normaal.

Daniello
                        Topic starter

Het rare is, dat nu met enkel de andere riem en de passende schijven het probleem opgelost is. Ook kan de koppeling icm de witte Malossi trekveren nu meer toeren maken voordat de segmenten de schaal aangrijpen. Lag dus overduidelijk aan de afmetingen van de riem.

Check dit:

IMG_20200412_160650IMG_20200412_160732IMG_20200412_160754

niek1992
                          Bijdrager

Ahh, maar 15mm is echt een stuk breder dan de standaard 13mm. Daar hoort ook een verlengde variobus bij zodat voor in je schijven de snaar ook laag ligt. Dan kloppen de symptomen wel. Alsof je wegrijdt in z’n 2 met de auto, het gaat wel maar optimaal is het niet.

Foto verlengde bus (uit het verkooptopic van Tiesman en de Doriaclutch) :

d443rmbb5odajx1qrbhzc7qut2dg56y0

Persoonlijk zou ik die 108mm schijven houden, en zo’n verlengde bus inclusief moer aanschaffen. Zat zelf te twijfelen of ik die 108mm schijven van je zou overnemen aangezien het een goed prijsje was, maar kan er zelf niet mee rijden want heb een Ciao.

EDIT:

Het is trouwens logisch dat je koppeling met verkeerde snaar een lager aangrijpmoment heeft. Doordat hij voor hoger ligt dan normaal, hoeft je blok minder toeren te maken om dezelfde omwentelingen achter bij je koppeling te krijgen. Aangrijpmoment van je trekveren is dus nog steeds hetzelfde maar doordat de snaar niet onderin ligt bij je vario (en daardoor een “hogere versnelling” heeft) hoeft ie minder omwentelingen te maken (en dus minder RPM).

Daniello
                            Topic starter

Alles is me nu duidelijk, ben blij dat ik erachter gekomen ben en met plezier op de Citta kan rijden. Zijn nog wat dingen die aandacht verdienen, ik wil het geluid echt temperen van de aanzuig en uitlaat, maar dat komt binnenkort. Ook is er een 15 Sha met luchtstelschroef onderweg, want onderin is hij te rijk en bovenin goed.

Martino
                              Moderator

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar lees wel eens om je gasschuif aan te passen van je SHA om het probleem van onderin te rijk staan en in jou geval bovenin goed op te lossen. Het idee is vrij simpel en je vijlt 2 hoekjes uit deze gasschuif. Ik heb een voorbeeld hieronder bij geplaatst. Zo is je mengsel onder minder rijk en naarmate je de gasschuif open trekt zal je spraybar nog wat langer gesloten blijven. Het is dus wel belangrijk niet te gaan vijlen recht voor de gaatjes van je spraybar.

Bewerken gasschuif

zevenenergie
                                Donateur

Dat zijn hele mooie bandjes :thumb
                                  en mooie demper.

Ik zou het leuk vinden als we een filmpje kregen, van hoe hij nu rijd met dat wieltje in de lucht. Kan dat?

Ik ben benieuwt hoe je dat aanzuiggeluid gaat aanpakken.
                                  Hoe weet je dat hij boven in goed staat?
                                  @ martino
                                  leuk, daar had ik nog niet van gehoord.

15 berichten aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 360)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.