Vespa-Ciao.NL
:: D.E.P.S. tunen

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden D.E.P.S. tunen

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 107)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

El Citta
    Donateur

Even een update wat betreft het openen van de spoelers. Had vandaag een middagje vrij en kwam het cilindertje weer tegen. Toen kreeg ik toch wel heel veel zin om hier nog wat leukers van te maken. Cilinder nog niet getest maar toch de spoelers verder aangepast. Resultaat:

Heb nog een nieuwe set RV carters liggen dus die zal ik binnenkort ook aanpassen.

Hier de poortmap van deze cilinder:

De uitlaatpoort ga ik ook nog iets omhoog brengen. Hoeveel moet ik nog even berekenen. Zodra ik verder ben met dit blok zal ik dit topic weer updaten.

Waarom?

Dat ziet er veelbelovend uit en ook zeer netjes afgewerkt:thumb Vraag me alleen af of je nu genoeg vlees hebt in het carter om deze poorten te laten matchen…?

Florian
        Moderator

Dat ziet er zeer goed uit;) Ik denk inderdaad dat je aan de ontstekingskant niet genoeg ”vlees” hebt om de poorten door te trekken. Aan de andere kant zit genoeg vlees om deze massive poorten door te trekken:D

El Citta
          Donateur

Bedankt jongens:thumb Aan de onstekingskant wordt het inderdaad een lastig verhaal zonder aanpassingen aan het carter/vliegwiel. Dat is al heel snel het geval dus heb besloten om toch flink de dremel er in te zetten en dan bij het carter maar wat extra materiaal aan te gaan brengen en zo de boel dicht te krijgen. Mocht dit niet lukken dan biedt voor het afsluiten van de spoelers een dun ophoogplaatje altijd uitkomst 😉

speedbuxy
            Bijdrager

Dat ziet er netjes uit:thumb
              Spoelers zal idd krap worden, maar daar zijn idd altijd oplossingen voor.
              Uitlaatpoort hoogte zou ik (eerst) zo laten want 17,5mm hoogte op een 43mm slag is al aanzienlijk.
              (geen 1 vespa cilinder heeft dat bv out of the box)

Martino
              Moderator

Het valt me nu pas eigenlijk op aan je poortmap dat de hoofdspoelers welke ook in tweeen zijn verdeeld niet even hoog liggen. De boosterpoorten liggen dan wel weer gelijk met de grootste hoofdspoelers. Het is wat lastig verwoord aangezien een DEPS natuurlijk zijn inlaat normaal via de bovenspoeler en zuiger verloopt. Dus wat noem je booster en hoofdspoeler. Helemaal wanneer je de cilinder zoals jou alle kanalen open legt.

Toch zal men hier eens naar kunnen kijken in vergelijk met de huidige scootercilinders bijv. Hier zie je dat de spoel(boost)kanalen tegenover de uitlaatpoort juist lager liggen of gelijk bij de echt piekerig hoogtoerige cilinders.

speedbuxy
                Bijdrager

De Malossi 43mm heeft dit ook.
                  Daar ligt de grootste main spoeler iets hoger dan de kleinere main spoeler en de booster poorten.
                  Nooit gesnapt waarom en idd ook niet gebruikelijk tov andere cilinders.

Crullie
                  Donateur

Tja de Deps is een raar A-symetrich spoelende bestwel omstreden cilinder :con en omdat ook TJOEP mij om foto en ervaring vroeg in PM heb ik alle foto’s even terug gezet op vorige pagina en een paar andere foto’s hier erbij om nieuw leven in te blazen.

Heb nog steeds het Pinasco blokje hier liggen en die ga ik eens gebruiken :thumb ervaringen post ik hier weer.

Gebruik deze cilinder op een aangepast bromblok met 13mm carb @ 82 sproeier zonder luchfilter daarom zijn de spoelers niet doorgeprikt omdat de zuiger zelf voldoende spoeling heeft voor een 13mm carb,.
                    Normaal behoor je de 43mm Pinasco Deps met een 19mm carb of 2x 13/13 carbjes te rijden volgens de folder van Pinasco die er bij zit.

Dus ga kijken of ik het blokkie aan de pruttel krijg met één 13/13 en/of een 27mm uitlaatflens weer teveel word voor de 13/13 ?.

TICKLING BARN

Martino
                    Moderator

Leuk blokje heb je bedacht zo heb ik ook nog een soortgelijk project liggen. Twijfel alleen nog om de normale spoelkanalen in het carter dicht te maken voor een hoger carterdruk.

Ik vraag me alleen af hoe het zit met de maten die je opgeeft. Neem bijvoorbeeld de uitlaatpoortplaats en hoogte. (Afstand tot deck)24,7+(Hoogte uitlaatpoort)16,5=41,2mm Er van uitgaande dat je ook nog een zeker deckheight zult hebben. Lijkt het of de zuiger op het ODP en met een 43mm slag wel erg ver onder de onderkant uitlaatpoort komt? Hetzelfde geld zo te zien ook voor de spoelers? Kloppen de maten wel of zul je de poorten naar onderen toe bij kunnen werken.

Trouwens de Pinasco heeft er vreemd genoeg een 28mm uitlaatflens bij zitten en de Malossi 27mm. Of de beide binnendiameters hetzelfde zijn weet ik zo even niet? Het blijft idd een raar gezicht zo’n kleine carburateur tov een grote uitlaatpoort, maar het zal er toch op moeten draaien. Ik denk alleen dat je 22mm uitlaatflensje hetzelfde zal presteren. 😉

Crullie
                      Donateur

Kijk dat is nu zo mooi aan Pro-Access, hier word om de mm gedacht 🙂

Het klopt inderdaad dat de zuiger bijna 2mm lager staat in odp als de onderzijde van spoelpoorten en uitlaat, en ja je kunt de poorten vergroten en naar onderen toe werken. Maar omdat ik met een zuinige 13/13 rijd wil ik eerst de poorten niet te groot hebben want ben bang dat de 13mm carb het dan niet meer bij beent. Ik zit nu al dat ik niet met luchtfilter kan rijden(komt onderin moeilijk van zijn plaats met malossie luchfilter, moet ik mee steppen) Plus dat het karakter van het blokje wat vreemd is, komt de eerste meters moeilijk in de toeren om dan toch ineens in de toeren te schieten met dikke slip op koppeling of v-snaar.(Ori koppeling, 80 pully). Dus moet nogal met het gas spelen om een beetje normaal te rijden.
                        Misschien dan toch maar de spoelers van het carter dicht maken voor meer carter druk, misschien dat het blokje dan begrijpt dat er onderin ook actie verwacht word !

Heb het blokje inmiddels weer stofvrij en schoon en één deze dagen onder een rollend frame.

13mm is niet echt een beperking hoor, want in de sobw races scoren ze met een 12mm gewoon tussen 12 tm 14pk en doen ze er circuit races mee.

Edit : Zal eens naar die sobw blokjes kijken Andre hoewel het appels met peren vergelijken word denk ik, maar het is allebij fruit en en het is de kunst om er lekker sappige fruit van te maken.

:lol

TICKLING BARN

Martino
                        Moderator

Bij het teruglezen van dit topic zag ik dat de poortmap van ArvidW zijn Malossi 43mm DEPS ook al wat vreemde maten heeft. Je ziet toch meestal dat uitlaatpoort en spoelpoorten in Vespa cilinders juist worden geblokkeerd door de zuiger en niet ten volle worden benut. Bij de DEPS lijkt dit dus anders te zijn. In ieder geval ben ik met de schuifmaat maar eens enkele van mijn depsjes gaan opmeten. En wat blijkt, hier zitten nogal wat verschillen in. In het meningen en ervaringen topic over de Pinasco 43mm DEPS staat al wel wat uiteengezet over de verschillende uitlaatpoorten tussen de cilinders.

Lijstje hoogtes van de spoel+uitlaatpoort onderkant tot aan deck;

43mm Pinasco DEPS = 41,3mm
                          43mm Pinasco DEPS = 42,6mm
                          43mm Malossi DEPS = 42,2mm
                          47mm Malossi DEPS = 43,5mm
                          47mm Malossi DEPS = 43,5mm

Wat valt op? De 43mm DEPS cilinders komen niet erg mooi uit en de BIG DEPS lijkt wel zoals je zal verwachten een cilinder voor 43mm slag.

Hier nog een aantal plaatjes van het projectblokje waar ik zo af en toe mee bezig ben.

Als ik zo lees dat je vooral onderin problemen hebt met weg komen en je carterdruk schijnt te missen. Lijkt me dit misschien wel verstandig de spoelkanalen op te vullen. Het is dan wel kwestie van het juiste goedje vinden. Zo had ik Pattex kneedbaar alu gebruikt hiervoor, maar dit is al los gelaten voordat ik het blokje in elkaar kon branden.

Een andere leuke optie van de DEPS is natuurlijk ook juist de spoelpoorten rondom allemaal open te leggen. Een aantal keer gedaan bij de BIG DEPS, waarom ook niet bij een 43mm versie. 😀 In ieder geval ligt mijn projectje een beetje op zijn gat hierdoor. De twijfel van doorprikken of juist opvullen en tevens een Pinasco vliegwiel op een normale krukas wil laten uit balanceren. Ik houdt jou vorderingen in de gaten en mocht je nog eens een pottekijker toelaten. Ik woon in de buurt. 😉

Misschien motiveert mij dit ook om knopen door te hakken.

Crullie
                          Donateur

Martino :

Even het verschil in Deps boosterpoort : bovenste foto = doorgetrokken boosterpoort, onderste foto = 100% zuigergestuurde boosterpoort.
                            Heb er voor gekozen om voor de 100% zuigergestuurde spoeling te gaan omdat ik dus dacht dat ik anders te veel carterdruk zou verliezen in samenwerking met een 13/13 Carbje.
                            Het dicht maken van de spoelers heb ik nu serieus overwogen omdat ik toch denk dat daar de oplossing ligt. Ga een paar kleine gaatjes in de spoelers boren om daar draad in te tappen om er vervolgens M4 schroefjes in te draaien zodat de Bison 2 componenten aluminium mooi om de schroefjes gehecht blijft.

:con Zoals je ziet heb ik nog een exemplaar van de Deps cilinder dus kan terug vallen naar een maagdelijke cilinder als ik te ver ga met de tuning. Het is een CP 12pens blokje met een bromkrukas die een flinke inlaat periode heeft maar toch binnen de cilinder timing past van de cilinderspoel timing en bdp* en gebruik een polini SI 43 kopje met centraal bougiegat die weer aangepast is zodat het blokje ook in een Ciao past.

Oja de 27mm en 28mm uitlaatflens hebben beiden een binnediameter van 22.2 mm, dat natuurlijk naar een grotere diameter gemaakt kan worden als dat nodig is, en dan even spoel+uitlaatpoort onderkant tot aan deck van de 2de cilinder is 40.6 mm 😕

*
                            bdp = bovenste dode punt.
                            odp = onderste dode punt.

Edit : Vind ik nog een paar foto’s waarvan ik dacht dat ik ze niet meer had 8)

Techniche gegevens van Pinasco Deps 43 mm.

Vertaling zoals ik het begrijp.

Carburateur : 2x SHA 13/13 of een PHGB 19 @ 84 sproeier.
                            Cilinderkop : A3630 Ciao of A3631 SI.
                            Vooronsteking : 2mm voor bdp, of 1,2mm als compressie verhouding veranderd van 1:14 naar 1:17.
                            Vario : 5gram rolletjes.
                            En de maten van een uitlaat volgens Pinasco.

Boring x slag = 43 x 43.
                            CC = 65.
                            Maximaal vermogen bij 8000 toeren per minuut volgen Din 6 norm.
                            Maximaal snelheid 95km/uur.
                            Uitlaat : geen idee, paar vage nummers.
                            Bougie : B7HS dus iets kouder.
                            Inlaat open op 20graden voor odp.
                            Mengsmering 3% dus een beetje vetter.

TICKLING BARN

speedbuxy
                            Bijdrager

Crullie :
                              Mengsmering 3% dus een beetje vetter.

Houd er wel rekening mee dat die info minstens 10 a 15 jaar oud is en dus gebaseerd is op oude/slechte olie.
                              Ook zou ik me niet zo druk maken over de carter druk. Want een scooter blok heeft op 1 zijde al bijna meer spoeler oppervlak dan een heel Vespa blokje met deps poort.
                              Daarnaast is de kruk kamer qua wangen meestal ook een stuk groter, maar zijn de krukken origineel beslist niet vol rond te noemen.
                              En daarnaast heeft het ook nog een 3mm kortere slag om carter druk mee op te bouwen.
                              Dus ivm met een scooter heeft Vespa een top carter druk.

Martino
                              Moderator

Vreemd genoeg had ik eens een topic gestart waar jullie beiden ook hadden gereageerd, maar is deze verdwenen? De folder welke daarin centraal stond heb ik nog wel.

Pinasco DEPS folder

Voor de compleetheid ook maar even het topic over de afgebeelde uitlaat van de Pinasco doos.

Link naar topic Pinasco uitlaat

Nou terugkomend op de tuning van cilinder, carter etc.
                                Idd zal ik een epoxy gebruiken van Bison en het te bewerken deel goed opruwen. Het idee om er ook schroefjes in te draaien zal een goede oplossing zijn zodat het niet los kan laten. :thumb

Buxy haalt ook al terecht aan dat het carterdruk verhaal nou niet het balangrijkste is gebleken bij Vespa blokjes, maar door de loze spoelkanalen gedraagt de flow zich ook heel anders. Ik stel me zo voor dat het mengsel met horten en stoten zich voortbeweegt en ongewenste wervelingen kunnen veroorzaken. Het op een goede manier dichten van de spoelkanalen zal in ieder geval niet nadelig zijn.

Je schrijft verder over een reserve DEPS cilinder. Laten we hopen dat je deze in eerste instantie niet nodig zult hebben. 😉 Interessant is wel dat de 43mm Pinasco cilinders vaak al een ruime overmaat hebben. Het plaatje uit mijn vorige post laat al een overmaat “D” zien en ik heb nog een ander aftandse Pina DEPS welke zelfs al de overmaat “H” heeft meegekregen. Het boren/honen naar een verdere overmaat zal hierdoor wat lastiger worden gezien het zoeken naar een zuiger bijna onmogelijk is geworden. Deze cilinder van mij heeft ook al een klein stootrandje en is qua toleranties wat ruim. Zal dus een overmaat nodig moeten hebben.

Vandaar ik mijn idee iets overboord heb gegooid en eens ga polsen of ik met een 43,5mm zuiger van een Puch kan rijden.
                                -IS boren/honen naar deze maat nog wel mogelijk gezien het dunne cilinderhemd je dan nog overhoud?
                                -Komen de zuigerslotjes mooi uit?
                                -Wat is de hoogte van de Puch zuiger in vergelijk met de originele DEPS zuiger? Hij zal bovenop hoog genoeg moeten zijn zodat hij mooi uit komt met de poorten en onderop lang genoeg zijn zodat de uitlaatpoort niet open komt te liggen.

Mocht dit mogelijk zijn ben ik van plan juist niet voor een zuigergestuurde inlaat te gaan. De Puch zuiger is mooi dicht.
                                De cilinder spoelkanalen open te prikken en deze mooi in het carter over laten lopen.

Dit in contrast met jouw blokje wat idd met de bewerkingen totaal voor een zuigergestuurde voeding kiest. Leuk eens de verschillen te gaan merken. Hiervoor zal idd de uitlaatpoort en uitlaatkanaal plus flensen nog wel een stukje groter moeten. 😉

Nu ik ook lees dat je een “flinke” inlaatperiode hebt. Kan ik mij zo voorstellen dat deze ervoor zorgt je onder wat trekkracht verliest.

Jelle
                                Moderator

Heeft iemand al eens het verschil gemeten tussen een getunede 47mm deps en een standaard 47mm deps?

Ben ook benieuwd naar het verschil in power tussen de nieuwste lichting en de oudere?
                                  Heb nu de mp one carters 2017 en die zijn gemaakt voor de nieuwste lichting (open spoelers ipv dichte)
                                  En heb een 2013 versie alu 47mm deps
                                  Dus wil sowieso de spoelers door gaan prikken, of zal ik heb helemaal aanpassen aan de 2018 deps?

Moet alleen even een poortmapje hebben van de 2018 versie.

Hier een primitief poortmapje van de 2013:
                                  IMG_20190207_125730

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 107)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.