Vespa-Ciao.NL
:: cross banden

Home Forums Mening & ervaring Banden cross banden

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

van Sambeeck
    Topic starter

hey weet iemand waar ik een crossbanden kan kopen voor mijn ciao? met noppen er op? of heeft iemand ze liggen?

Martijnvanheerde
      Donateur

Dat gaat niet passen achter. Daar is de brug te smal voor.

ritze
        Bijdrager

SWALLOW ROADSTER is het enige wat in de buurt komt van noppe
          ik heb ze zelf ook en het gras gaat meters de lucht in en overal super grippie

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
          Link naar Mijn collectie / Projecten.

jwz…
          Bijdrager

volgens mij heb je juist minder grip met dikke noppenbanden op het asfalt, je hebt veel minder oppervlakte dat contact maakt. In het zand of in de modder kan ik me er iets bij voorstellen dat noppen betere grip hebben maar op het asfalt kan je volgens mij beter normale banden gebruiken.

ritze
            Bijdrager

nou… ik bleef bijna kapot vandaag met mn michelin bandjes, gleed over de hele weg heen met dat ding.
              en bij zoon banden heb ik nooit veel luchtdruk erin zitten om het loopvlak toch nog redelijk te houden.

en ik moet toch zeggen dat ik niet veel merk tussen die sawa semi slicks of de swallow roadster
              ze roken allebei bijna even hard en grip is super vooral met dit klote weer.
              alleen doet de swallow sneller slijten omdat het noppen zijn

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

jwz…
              Bijdrager

theoretisch zouden de semi slicks toch meet grip moeten hebben:P

heb je al eens een f1 race auto met noppebanden zijn rijden? Daar in tegen hebben cross motors die niet op asfalt maar op los zand rijden wel noppenbanden, dat bevestigd mijn theorie weer een beetje.

SpeedDemon
                Bijdrager

Maar een F1 auto in de regen heeft wel degelijk “noppen” iig onderbroken loopvlak om water af te kunnen voeren. Persoonlijk vind ik de semi slicks beetje ruk eigenlijk en rij liever met profiel als de roadster. Mooi allround.

De Michelin M45 is een hele goede allrounder.

Kijk eens bij deze mannen

jwz…
                  Bijdrager

het zou ook best kunnen dat ik ongelijk heb, ik heb er geen eigen ervaring mee. Maar aan de andere kant vind ik mijn verhaaltje best logisch klinken

SpeedDemon
                    Bijdrager

Je hebt met semi slicks ook meer grip met een mooie droge ondergrond en een goede temperatuur.

Banden bestaan uit verschillende soorten rubber die samen met enkele toevoegingen voor een bepaald doel geschikt worden gemaakt. Het profiel bepaald onder welke omstandigheden een band het beste presteerd.

Bijv winterbanden hebben een gelammeleerd oppervlak en bestaan uit een zachtere rubber compound zodat bij lage temperaturen de stevigheid weer op een normaal niveau komt. Daarom moet je niet met winterbanden in de zomer gaan rijden omdat ze dan slijten als je ernaar kijkt.

En slicks zijn harder omdat die bij hogere temperaturen weer zacht worden. En het profiel van een slick hoeft geen water weg te transporteren onder het loopvlak uit. Daarom rij je alleen met droog weer een slick.

Ergo: In dit land waar het iedere dag zou kunnen regenen en niet iedereen 2 brommers heeft met verschillende banden zijn slicks of semi slicks een risico op zich. Je moet natuurlijk wel de grens opzoeken om de verschillen tussen banden te merken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.