Vespa-Ciao.NL
:: Crank nauwelijks te bewegen en een paar beginnersvragen

Home Forums Techniek Problemen oplossen Crank nauwelijks te bewegen en een paar beginnersvragen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Toeruh
    Topic starter

Hoi iedereen, even een kort stukje vooraf.

Mijn vader heeft een Vespa Ciao (blauw kenteken, geen snel model) gekregen van een vriend. Deze wil op dit moment niet starten. Ik heb
      zelf geen verstand van brommers, ik weet hoogstens hoe een verbrandingsmotor werkt. Maar na een aantal pagina’s over de Ciao gelezen te hebben denk ik dat ik er wel zelf in kan werken. Mijn vragen:

1. De fietspedalen waarmee je de brommer start zijn loodzwaar om te gebruiken. Zelfs met mijn 90KG er op staan heeft weinig effect. Ik wil er graag naar kijken om het probleem vast te stellen, maar kom dan bij het volgende probleem:

2. Hoe open ik de kettingkast? Ik zie een soort grote platkopschroeven, kan ik deze veilig openschroeven om de kast te openen?

3. Zijn de fietspedalen nuttig, of kan ik die ook vervangen met een kickstart pedaal zoals je ze ziet op oude motoren?

Wilk1985
      Moderator

Hallo, Toeruh is het mooiste dat er is.

1. Ze horen gewoon soepel te gaan, dus als het bij jou erg zwaar gaat zal de ketting ergens klemmen of zal er misschien ergens iets vastzitten. Of bedoel je dat de motor zelf gewoon erg zwaar draait? Je kan er ook voor kiezen om de trappers er helemaal af te laten en de motor gewoon aan te lopen.

2. De schroeven kun je een kwartslag draaien en dan kun je de kap eraf halen en bij de trappers komen.

3. Het is mogelijk om kickstart op je Ciao te zetten, maar dat is niet zo makkelijk aangezien een kickstart set niet zomaar op je Ciao past. Je zult een hoop onderdelen van het motorblok moeten vervangen en je frame aan moeten passen. Zoek even op dit forum op “kickstart” en je zal hier wat meer over vinden.

MarcoS
        Donateur

Hoi welkom 🙂

Even kort door de bocht, maar je kunt bij je ketting komen door die schroeven in te drukken en een kwart slag te draaien..
          Je pendalen kun je niet zomaar veranderen in kickstart, daar komt een hoop meer bij kijken..
          Ik raad je aan de how to’s eens goed er op na te lezen, dat heeft mij erg veel geholpen in ieder geval :thumb

@ Wilk was me voor :lol

Toeruh
          Topic starter

Ok, bedankt heren! Ik ga die kettingkast proberen te openen en wat foto’s maken. Nog even ter informatie: Ik ga er vanuit dat er onderdelen óf defect zijn, of smerig.

Bij defecte onderdelen: Hoe duur zijn Ciao onderdelen, wat voor prijsklasse? Moet ik denken aan honderden of tientallen euro’s voor bijvoorbeeld een krukas, of een cilinder?

Bij smerig: Kan je een krukas of een cilinder uit elkaar halen, en in een emmer sop schoonmaken? Of maak je dan onderdelen kapot? We hebben anders ook een compressie spuit voor water.

MarcoS
            Donateur

Je kunt het zo duur maken als je zelf wil…
              Ik zou niet met water en sop aan de slag gaan op je motorblokje, eerder iets als remmenreiniger of petroleum…

Wilk1985
              Moderator

Prijzen voor onderdelen zijn nieuw vrij laag, en vind je bij onze sponsoren http://www.jmpb.nl en http://www.q-parts.nl. Onderdelen zoals trapassen zul je vaak wel tweedehands moeten vinden, maar duur wordt het zelden hoor.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.