Vespa-Ciao.NL
:: CP of CDI blokje aanpakken?

Home Forums Techniek Motorisch CP of CDI blokje aanpakken?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Daniello
    Topic starter

Hey mensen,

Ik wil een 70cc blokje gaan bouwen, nu heb ik de keuze uit 2 standaard blokjes. Een CDI blokje en een CP blokje.

CDI blok is een snor uitvoering, zonder stalen inlaatbus. CP blokje is een bromblok.

Eender van de 2 wil ik gebruiken en gaat geveild/gefreesd worden om de poorten te laten matchen en de inlaat te vergroten.

Wat te nemen en graag de redenen waarom!

FonS
      Bijdrager

Het is eigenlijk puur persoonlijke voorkeur. Er zijn wat duidelijke voor- en nadelen:

CP:
        + licht vliegwiel, meer trekkracht vanuit stilstand
        – contactpunt is niet geheel betrouwbaar, vooral bij een opgevoerde setup (kwaliteit varieert)
        – onderhoud (contactpunten afstellen/vervangen wanneer nodig)

Elec (CDI):
        + betrouwbaar en onderhoudsvrij
        – áls de bedrading in orde is! Ze beginnen op leeftijd te raken en de bedrading is vaak aan vervanging toe
        – zwaar vliegwiel, minder trekkracht vanuit stilstand
        – carter kan begrensd zijn waardoor er geen andere cilinder in past (makkelijk aan te passen)

Ik rij persoonlijk al jaren met elektronische ontsteking vanwege het onderhoudsvrije aspect, maar recent rij ik hoofdzakelijk met een oudere snor Ciao met CP ontsteking. Aangezien die helemaal standaard is, heb ik (tot nu toe) geen enkel probleem gehad met de contactpunt ontsteking.

Aangezien je wilt opvoeren, zou ik meer neigen naar electronisch, eventueel met Pinasco vliegwiel.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.