Home › Forums › Algemeen › Framenummers › Correctie DET bij de RDW
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 7 maanden geleden door Miemsie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
26 juli 2024 om 00:27 #826205
Hallo allemaal,
Ik heb een afspraak gemaakt bij de RDW om de “datum eerste toelating” (DET) van mijn Piaggio Si te wijzigen op het kentekenbewijs. In de mail van de RDW stond dat ik het bouwjaar moet kunnen aantonen. Ik heb hiervoor het tabelletje geprint dat in het framenummerstopic staat en verder heb ik de gestempelde jaartallen op de onderdelen van de brommer als bewijs.
Ik heb gehoord dat men bij de RDW niet zo moeilijk doet hierover, maar heeft iemand van jullie hier toevallig ervaring mee? Welk aanvullend bewijs zou ik kunnen meenemen voor de zekerheid?
Zelf weet ik het jaartal van de brommer, maar het gaat om het aantonen.
Groetjes,
Miko
Gegevens van de bromfiets voor referentie:
Model: Piaggio Si
Kleur: Blauw
Framenummer: 23838X
Typegoedkeuringsnummer: NL K-0008
Sticker: SIM 1T E3 47R-41145
Stempel linkerremhendel: juni 1992
Stempel linkerhandvat: juni 1992
Stempel rechterremhendel: mei 1992
Stempel rechterhandvat: april 1992
Stempel achterspatbord: juni 199226 juli 2024 om 10:45 #826206Niet.
Er bestaat geen bewijs van een particulier om het bouwjaar aan te tonen.RDW wil van de officiele bouwer(Piaggio) een brief, met
daarin dat dit frame met nr …. is gebouwd in het jaar …..
Meer niet.Waarom wil je dat veranderen? Je hebt toch een kenteken.
Welk jaar daar op staat maakt toch niet uit.
Met motorvoertuigen kan ik me wel voorstellen dat iemand het jaar wil veranderen als er staat
bij bouwjaar ’88 terwijl de auto/motorfiets van ’83 is, alleen al omdat hij dan de oldtimerstatus krijgt.In die tijd bestond alleen een typegoedkeuringsdatum(jaar) als een soort van datum eerste toelating
die in de vorm van een code zoals bij jouw brommer NL K-0008 in/aan het frame werd aangebracht.
Als Piaggio met een nieuw of gewijzigd model Si kwam moest deze opnieuw goedgekeurd worden door
TNO/RDW en dan was deze akkoord voor weggebruik in NL. Piaggio kon dat model dan in die vorm maken en leveren in NL zo lang als dat ze wilden. Dat nummer geeft alleen een tijdsbestek aan waar tussen het model gebouwd werd. Aan de hand van de jaren die jij vond in div. delen kun je opmaken dat de brommer ieder geval niet ouder is dan ’92. Maar dat kun je niet hard maken. Rdw wil hard bewijs.
Een oude brommer kan opgebouwd zijn uit 3 donors, dat veelvuldig gebeurd bij restauraties.
Het enige dat bindend is is het ingeslagen framenummer.Dus wat je nu kan doen is een email sturen naar Piaggio NL of Europa of It en vragen om een bouwjaarverklaring. Uiteraard kunnen daar kosten aan verbonden zijn.
Pas dan heb je een officieel dokument welke de rdw zeker zal aanvaarden.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.26 juli 2024 om 12:09 #826207Hallo Wim,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De RDW gaf aan de telefoon aan dat de DET gratis gewijzigd kan worden (afgezien van de kosten voor de afspraak). Gezien steeds meer steden 2-takts verbieden, dacht ik dat het wel handig was om op papier de juiste leeftijd te hebben met het oog op het aanvragen van een ontheffing in de toekomst. Ik dacht: als het nu nog gratis kan, waarom niet.
Een bouwjaarsverklaring kost €70,- en dan komen er nog de kosten voor de afspraak bij de RDW bij. Dan zie ik ervan af, denk ik. Als de DET op het kentekenbewijs een probleem wordt in de toekomst, dan pak ik het probleem tegen die tijd wel aan.
Groetjes,
Miko
26 juli 2024 om 13:49 #826214Bij auto’s is volgens mij het “oldtimer worden” ooit bevroren op 1987 herinner ik mij vaag iets van.
Of dat alleen ter sprake is geweest of werkelijk doorgang heeft gevonden weet ik niet.
Telt dat voor alle gekentekende voertuigen dan heb je er met 1992 weinig aan.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.26 juli 2024 om 20:40 #826218Fons van hier op het forum heeft recent een C9 nog op juiste bouwjaar laten zetten. Als je op basis van de framenrlijst en eventueel een jaartal in bijvoorbeeld een velg of remhendel oid kunt aantonen hoe oud de brommer is dan moet het wel lukken. Bij Fons deden ze helemaal niet moeilijk. Zelf (of ja technisch gezien mijn vrouw) heb ik een mix uit 97 die op kenteken 2005 staat, ben zelfs daarvoor aan het overwegen om die te laten aanpassen zodat het klopt. Vind ik persoonlijk belangrijk, al helemaal voor mijn oldtimers maar ook voor de mix.
28 juli 2024 om 23:57 #826277Bij auto’s is volgens mij het “oldtimer worden” ooit bevroren op 1987 herinner ik mij vaag iets van. Of dat alleen ter sprake is geweest of werkelijk doorgang heeft gevonden weet ik niet. Telt dat voor alle gekentekende voertuigen dan heb je er met 1992 weinig aan. Gr. Wim.
Werkelijk? Bij mijn garage in de buurt zeiden ze tegen mij dat mijn auto uit 1995 evenzeer alle voordelen van een oldtimer gaat krijgen in de toekomst, zoals een 2-jarige APK en een vrijstelling van de wegenbelasting (maar dit duurt natuurlijk nog een tijd).
Fons van hier op het forum heeft recent een C9 nog op juiste bouwjaar laten zetten. Als je op basis van de framenrlijst en eventueel een jaartal in bijvoorbeeld een velg of remhendel oid kunt aantonen hoe oud de brommer is dan moet het wel lukken. Bij Fons deden ze helemaal niet moeilijk. Zelf (of ja technisch gezien mijn vrouw) heb ik een mix uit 97 die op kenteken 2005 staat, ben zelfs daarvoor aan het overwegen om die te laten aanpassen zodat het klopt. Vind ik persoonlijk belangrijk, al helemaal voor mijn oldtimers maar ook voor de mix.
Dat klinkt positiever. Dan zou het “bewijs” dat ik nu heb, voldoende moeten zijn. Zo kijk ik er ook naar: ik vind het belangrijk (en leuker) dat mijn brommer correct geregistreerd staat, afgezien van het feit dat het correcte bouwjaar een voordeel oplevert in de toekomst.
29 juli 2024 om 09:16 #826279Ik heb voor meerdere Ciao’s de juiste DET laten noteren. En ik begrijp heel goed waarom je dat zou willen, in tegenstelling tot andere mensen.
Voor de Ciao is er meer informatie over framenummers en datums beschikbaar dan voor de Si, maar het zal niet onvindbaar zijn.
Oude folders en prijslijsten geven een goede indicatie van wanneer jouw model werd verkocht.Controleer elk onderdeel van je brommer op stempels. Remhendels, velgen, kunststof delen zoals treeplankjes. In de buitenste vorkpoten staat ook een jaartal, net als op de carburateur.
In een ouder topic over dit onderwerp zie ik een foto van je Si. Daar zit de originele voorband er nog op. Als die er nog steeds op zit, kun je daar ook een jaartal op vinden.
En gewoon een vriendelijk praatje met de keurmeester maken, dat helpt het meest van alles.29 juli 2024 om 14:36 #826280Bedankt voor je uitleg FonS. Weet jij toevallig nog hoeveel het aanpassen van de DET kostte? Alleen de kosten voor de afspraak bij de RDW of kwam er nog meer bij?
Ik heb het tabelletje met framenummers uit het framenummertopic en dat duidt op 1991/1992. Een uitgebreidere tabel heb ik helaas niet kunnen vinden en daar heb ik al lang naar gezocht. Ik zal eens op zoek gaan naar prijslijsten en folders.
Ik heb de Si nog eens nagelopen en heb nog wat extra stempels en nummers gevonden. Echter, ik weet niet hoe ik ze allemaal moet interpreteren. Op de voorvork heb ik helaas niets gevonden behalve het onderdeelnummer en de banden heb ik afgelopen najaar vervangen. De treeplankjes bevatten vreemd genoeg geen stempels. Gelukkig had ik natuurlijk al meerdere nummers gevonden (zie eerste post).

Stempel op de voorvelg. Ik denk dat deze 1992 aangeeft, maar dat kan ook confirmation bias zijn.
Stempel op de carter van februari 2001. Het lijkt me sterk dat dit een origineel onderdeel is, dus ik denk dat de carter rond die tijd vervangen is.

Stempels in de linkerzijkap. In de rechterzijkap staan precies dezelfde stempels. Gezien er geen jaartal in het midden staat, weet ik niet wat ik ervan moet maken.

Stempels op de carburateur, maar ik heb geen idee wat ik ervan moet maken. Staat de 2 voor 2002? De 20 kan in elk geval niet voor 2020 staan, want toen was de brommer al in mijn bezit en ik heb nooit mijn carburateur vervangen. Er staat ook nog SHA 12/7 op, maar dit is de maataanduiding.
Ik heb geen idee wat voor nummer dit is en of ik er iets aan heb. Het lijkt een soort framenummer.Er stond ook nog een ander nummer op een plaatje aan de onderzijde van de benzinetank, maar dit is weggeroest en niet meer leesbaar. Echter, leek dit nummer verdacht veel op het framenummer dat ook bij het balhoofd staat.
29 juli 2024 om 16:37 #826283De 1-92 op je voorvelg is heel duidelijk, Januari 1992 is die gemaakt. Je brommer kan dus niet ouder zijn als 1992. Wel kan je brommer bijvoorbeeld uit Juni 1992 zijn, en is toen de “velg van de plank” er onder gekomen. 1992 is dus zeer waarschijnlijk het correcte bouwjaar.
4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten.29 juli 2024 om 17:30 #826284Velg is inderdaad van januari 1992.
De 1 op het carter kan 1991 zijn.Stempel op de carburateur staat achter de choke.

Mijn laatste afspraak bij de RDW was voor meerdere aanpassingen. De type aanduiding en één getal van het framenummer waren verkeerd genoteerd. Waarschijnlijk tijdens de schouwing, destijds.
De DET wilde ik uiteraard ook laten aanpassen.
Ik heb toen €47,- betaald aan de balie, geen verdere kosten.29 juli 2024 om 23:15 #826288Bedankt voor jullie uitleg. Wat dom van mij dat ik niet aan de choke gedacht had. De stempel zit er inderdaad achter: april 1992.
€47,- is te doen en ongeveer wat ik verwacht had.
Ondertussen heb ik ook gezocht naar prijslijsten en folders. Er zijn best veel waar een Si in staat, maar niet mijn model Si. Ik heb onder andere Duitse prijslijsten van 1990-1995 gevonden, maar hier staat mijn kleur niet op: alleen metallic groen, metallic wijnrood en antraciet. Ook in de folder (zonder jaartal, maar vermoedelijk 1993-1994) die ik gevonden heb, staat alleen een groene Si en geen blauwe.
Ik heb nu de volgende stempels gevonden, gefotografeerd en genoteerd:
*Achterspatbord: juni 1992
*Carburateur: april 1992
*Carter: februari 1991
*Handvat links: juni 1992
*Handvat rechts: april 1992
*Remhendel links: juni 1992
*Remhendel rechts: mei 1992
*Velg voor: januari 1992Verder heb ik een foto gemaakt van de stempel op achtervelg. Er staat -1100- op. Betekent dit november 2000 of november 1990?
2 augustus 2024 om 23:09 #826368Hallo allemaal,
Graag deel ik het resultaat van vandaag bij de RDW met jullie, opdat anderen die ook hun bouwjaar willen laten wijzigen op papier, weten wat ze te wachten staat. De keurmeester was het met mij eens over het bouwjaar en daarom zal de “datum eerste toelating” (DET) worden aangepast naar 30-06-1992. Volgende week ontvang ik mijn nieuwe kentekenbewijs.
Ik had dit document samengesteld en uitgedraaid om mee te nemen naar de keuring. Tijdens de keuring heb ik dit document ook naar de keurmeester gemaild, omdat hij het graag wilde toevoegen aan het dossier. Aan het begin van de keuring vroeg de keurmeester mij om te laten zien waar de datumstempels die ik genoteerd had, op de brommer stonden. Hij hoefde alleen de stempels te zien die makkelijk zichtbaar waren; die op de carter en de carburateur waren niet nodig, want dan moesten we gaan schroeven. Zelf nam ik het initiatief om hem uit te leggen hoe ik het bouwjaar beredeneerd had: de framenummerlijst wijst op 1991 of 1992 en gezien de stempels op de brommer, moet het bouwjaar dan wel 1992 zijn. Hij reageerde instemmend en vertrok naar zijn kantoor om te checken in welke periode bromfietsen met het typegoedkeuringsnummer NL K-0008 verkocht werden. Even later kwam hij terug met goed nieuws. Na de keuring moest ik €33,- afrekenen voor de keuring en dat was alles.
Hartelijk bedankt voor jullie hulp en input!
Groetjes,
Miko
3 augustus 2024 om 07:39 #826371Mooi dat het gelukt is. Die €33 verdien je natuurlijk snel terug, door over te stappen naar een oldtimer verzekering.
3 augustus 2024 om 10:48 #826372houd alleen rekening met de old timer verzekering dat in deze maanden er niet mee mag worden gereden december, januari en februari.
maar dan is het toch meestal rot weer 😆
3 augustus 2024 om 10:54 #826373Indd. Goed dat het toch gelukt is.
En een oldtimerverzekering kan nu vanaf bj. 2004 al.
Dus alle Ciao’s Bravo’s Si’s en Citta’s zijn oldtimer.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.