Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › contactpuntonsteking afstellen met stroboscooplamp
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 9 maanden geleden door Crullie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
27 mei 2008 om 19:37 #203343
Mijn 1e vraag: Kun je contactpuntonsteking afstellen met een stroboscooplamp?
Ik heb namelijk een digitale scroboscooplamp op 12v die eigenlijk voor auto’s bedoeld is. Met deze lamp kun je op de graad naukeurig je vooronsteking bepalen. Er zit tevens een toerenteller op. Ook kun je hem instellen dat ie 90 of 180 graden verdraait
Mensen praten hier altijd op contactpuntafstand. Hiemee verstel je idd je vooronsteking. Je bepaald de vooronsteking door het aantal mm voor bdp dat voor elke setup weer anders is.
Mijn 2e vraag: Hoe weet je wat voor je setup de juiste contactpuntafstelling is?
4 juni 2008 om 11:44 #203982het kan wel met stroboscoop lamp dat weet ik wel maar hoe dat werkt durf ik niet te zeggen geen ervaring verder mee heb het wel es een kameraad zien doen.
12 juni 2008 om 19:57 #203990Helaas maar weinig reacties. Ik zou graag willen weten hoe een contactpuntvoorontsteking bepaald wordt. Dus bij welke setup heb je welke voorontsteking nodig. Een ongemodificeerde 50cc zal een andere ontstekingtijdstip nodig hebben dan een voledig getunde 80cc.
De meesten van ons weten dat de contactpuntafstand de voorontsteking bepaald. Wat je eigenlijk doet is het bepalen waneer de vonk naar de bogie moet. Met een voelermaat is dit afstellen voor de meesten wel precies genoeg.
Eigenlijk bepaal je op deze manier het ontstekingstijdstip in mm voor het bovenste dode punt. Waneer je precies het moment van voorontsteking wil bepalen zul je door het bougiegat de zuiger in de juiste positie brengen.
Voordat ik verder ga, zal ik hier een korte uitleg over de werking van een contactpuntenontsteking
De inductiespanning die door het door de spoelen in combinatie met het vliegwiel wordt opgewekt, wordt tijdelijk opgeslagen in de condensator. De contactpunten zijn dan geopend. De condensator kun je zien als een verbruiker(zoals een lamp). Op een gegeven moment zit de condensator ‘vol’. Op het moment dat de contactpunten sluiten wordt er verbinding gemaakt met de massa, waardoor de opgeslagen spanning naar de bobine gaat. De bobine zet deze spanning om in hoogspanning. Deze hoogspanning gaat naar de boogie waardoor er een vonk ontstaat.Het punt waarop de contactpunt begint met openen=het moment van de vonk. Bij een vespa gebeurt dit openen door een excentrisch nok, die op zijn beurt de contactpunten openen.
Het moment van ontsteking heeft te maken waneer je de vonk wil hebben. Weinig voorontsteking betekend meer trekkracht onderin. Meer voorontsteking betekend meer toeren = harder rijden. Eigenlijk is het een waardeloze ontsteking omdat je maar voor 1 gedeelte van het toerengebied je juiste ontstekingstijdstip kunt hebben. De elektronische ontsteking bepaald aan de hand van je toeren de voorontsteking. Dit is ideaal.
Waar ik naar toe wil is dat er een lijstje komt met voorontsteking in mm, in contactpuntafstand en wat voor invloeden dit heeft op de prestaties van het vespa blokje.
Ik ben aan het meten gegaan bij m’n eigen ciao. Ik heb een bepaalde contactpuntafstand omgereken naar mm voortsteking. Ik heb dit gedaan met een schuifmaat en een mutimeter.
Overzicht:
Contactpuntafstand–> vooronsteking in mm –>verschil
0,60 mm –> 5.6mm ,–>1.4mm
0.55 mm –> 4.2mm,–>1.2mm
0.50 mm –> 3.0mm,–>0.4mm
0.45 mm –> 2.6mm,–>0.4mm
0.40 mm –> 2.2mm,–>1.2mm
0.35 mm –> 1.2mm,–>0.2mm
0.30 mm –> 1.0mm,–>0.6mm
0.25 mm –> 0.4mm,–>0.2mm
0.20 mm –> 0.2mmZoals je kunt zien zit er niet een gelijkmatige curve in. Dit komt omdat de ontstekingsnok excentrisch is. De excentrische nok heeft een lifthoogte van 1mm.
Eigenlijk moeten we deze voorontsteking uit gaan drukken in graden. Dan kunnen we de juiste voorontsteking in graden bepalen. Dan kunnen we met de stroboscooplamp afstellenWordt geupdate.
Hebben jullie op of aanmerkingen of dingen die niet kloppen dan hoor ik het graag.
Mvg peter
12 juni 2008 om 20:52 #203991je kunt lassen had ik vernomen? probeer je contactpuntnok op te lassen. daarna vijl je het weer mooi in oorspronkelijke vorm, aleen met het exentrische deel iets vooruit gedraaid als je snapt wat ik bedoel. ik geloof niet dat door een andere contactpunt afstand te hanteren je een vroegere ontsteking krijgt, je contactpunten gaan namelijk nog altijd op het zelfde punt open. je zult na het vervroegen denk ik wel een grotere afstand moeten kiezen, zodat de condensator op hogere toerentallen weer genoeg tijd heeft om te ontladen. dit laatste zeg ik wel on-onderbouwd, elektronica is niet bepaald mijn sterkste punt.
12 juni 2008 om 21:54 #203992bedankt voor het meedenken.
ik geloof niet dat door een andere contactpunt afstand te hanteren je een vroegere ontsteking krijgt, je contactpunten gaan namelijk nog altijd op het zelfde punt open.
Dit is helaas niet zo. Anders zou je voorontsteking altijd op een zelfde vaste waarde staan. De mogelijkheid van het verstellen is erop gemaakt om je vervroeging in te stellen. Bij hogere toerentallen moet je vervroegen omdat anders de onsteking te laat is.(als je begrijpt wat ik bedoel)
13 juni 2008 om 09:34 #203993Helaas Peter met een stroboscoop wil niet direct zomaar lukken je hebt een 2 merktekens(die precies elkaar aanwijzen op bovenste dode punt) nodig en een kijkgat in het frame om op je buitenring (merkteken) van het vliegwiel te kunnen richten.
Volgens mij is het zelf wel te maken maar dan moeten er een paar aanpassingen aan frame en vliegwiel worden gedaan om het te realiseren. Maar waarom ? met de gewone voelermaatjes kun je heel precies je ontsteking op tijd zetten ook voorontsteking.TICKLING BARN -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.