Vespa-Ciao.NL
:: Conische passing vliegwiel

Home Forums Techniek Motorisch Conische passing vliegwiel

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

SpeedyVespa
    Topic starter

Hey,

Aangezien me spie is geknapt, en zon beetje alles stuk is wat stuk kan gaan, komt er nu een nette krukas in met vliegwiel, spiebanen helemaal goed:thumb
      Nou hoorde ik iets over conische passing, kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt, en hoe dit te verhelpen is als het niet zo goed meer is?
      En een afgedraait vliegwiel, zorgt die voor onwentelingen? lijkt mij niet?
      Tanks:thumb

-RobinvS-
      Bijdrager

Een afgedraait vliegwiel zorgt voor onwentelingen?
        Wat is dat voor vraag, dat is hetzelfde als Jan heeft 5 plakken kaas, hoeveel schapen heeft hij?

Conische passing moet je zien als de krukas die van dik naar dun loopt, en het vliegwiel andersom, doordat je het vliegwiel klemt met de koppeling drukt die hem vast op dit aflopende stuk.

R.Zwiers
        Bijdrager

ik denk dat die bedoeld of een afgedraaid vliegwiel zorgt voor onbalans in je krukas…
          Geen idee, geen ervaring mee, maar als die gelijk is afgedraaid lijkt me dat toch niet? correct me if im wrong

SpeedyVespa
          Topic starter

Ja sorry kon ff niet uit me woorden komen, onbalans idd:thumb
            Is een conische passing te repareren?

Guido
            Donateur

Pak een net vliegwiel en gebruik die gare als magneet voor je boutjes bij het sleutelen.

SpeedyVespa
              Topic starter

Dus je krukas kan niet kapot kwa conische passing?

niek1992
                Bijdrager

meestal slijt je vliegwiel mbt de conische passing. maar je krukas kan net zo goed versleten zijn als he gaat om de conische passing.

Het gebeurd alleen minder gauw, omdat de krukas van een harder metaal is gemaakt in tegenstelling tot je vliegwiel (aluminium)

Guido
                  Donateur

Je spiebaan van de krukas kan ook lubberen waardoor je ontsteking niet meer goed functioneerd, of dat de boel in de rondte gaat vliegen.
                    Dus wanneer je vliegwiel dat uit balans is.

SpeedyVespa
                    Topic starter

Maar als de spiebanen 100% zijn, kan er toch vrij weinig gebeuren?

Florian
                      Moderator

De spie is er alleen maar voor het tijdstip van ontsteken.

Theoretisch gezien kun je zonder spie rijden.

Martino
                        Moderator

Het gebeurd alleen minder gauw, omdat de krukas van een harder metaal is gemaakt in tegenstelling tot je vliegwiel (aluminium)

Het binnenste van je vliegwiel is niet van aluminium, maar ook van staal. Vaak zie je ook de bruine roestkleur op deze conische passing. Mocht je conische passing zijn versleten zal je dit kunnen oplossen door vliegwiel en krukas op elkaar in te laten slijpen met een schuur of polijstpasta er tussen. Op deze manier zal het oppervlakte wat op elkaar vast grijpt weer wat groter worden. Hierna de passing van je vliegwiel nog even kort fijnstralen zodat het oppervlakte wat ruwer wordt en je zal deze combinatie krukas en vliegwiel wel weer een tijd kunnen gebruiken. Houdt er wel rekening mee dat je vliegwiel iets lager kan komen te liggen na montage en je misschien wat weg moet halen van de onderkant.

ritze
                          Bijdrager

doe sowiso wat martino zegt, dan zou het allemaal wat beter moeten passen.

wat ik ook wel eens gedaan heb, is het vliegwiel goed warm maken en dan op de krukas zetten.
                            koppeling erop en flink aandraaien en afkoelen. of dit ook echt werkt weet ik niet, ik heb eigenlijk niet zo vaak een gaar vliegwiel gehad.

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                            Link naar Mijn collectie / Projecten.
                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.