Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Condensator is anders dan die te verkrijgen op internet
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 9 maanden geleden door FonS.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
10 juni 2022 om 16:32 #815723
De condensator van mijn brommer is kapot en ik heb een nieuwe gekocht maar op de oude zitten 2 draadjes en op de nieuwe maar 1 ik weet niet of ik nu de verkeerde heb of dat ik dit op een andere manier kan oplossen
hier een foto van de oude:

Hoi Stefan, met een Ciao uit ’68 !
De situatie op je foto is gewoon zoals het hoort bij die oude types. Later ging de zwarte draad naar de contactpunten toe.
Je kunt twee dingen doen:– de nieuwe condensator monteren op de “moderne” manier en de zwarte draad vervangen voor een langere draad. Deze dus aansluiten op de contactpunten, waar ook de gele van de condensator en de rode van de ontstekingsspoel zit.
– of, wat mijn voorkeur heeft wegens behoud van originaliteit, de oude condensator los solderen en de nieuwe weer aan de zwarte draad solderen. Dan blijft alles zoals het is, en hoort.
Groet, andere Stefan met een Ciao uit ’68 !
Jmpb verkoopt tegenwoordig ook condensators met 2 draden
https://www.jmpbonderdelen.nl/condensator-vespa-ciao-twee-draden.html
Die zijn voor de cp ontsteking met 3 spoelen (zeldzaam). Daarbij zit de condensator aan de buitenzijde van de motor, waardoor de lengte van de draden niet overeen komt met die van een oldtimer zoals hierboven.
11 juni 2022 om 14:10 #815732Bedankt voor de reacties.
Dan heb ik nog een vraag
welke boogie kabel en dop adviseren jullie ik heb op het moment een ngk boogie er in zitten.
de zwarte draad is de boogie kabel11 juni 2022 om 15:27 #815733Ik heb het gevoel dat de adviezen allemaal fout zijn.
het is duidelijk te zien dat er gerommeld is met de condensator. Want het punt waar je hem normaal mee vastschroeft is gewoon weg en er zit geen schroef in.
lijkt er op dat iemand er een draad bij heeft gesoldeerd en de hele condensator heeft vast “geplakt” met soldeer op de Carter.
hier past een gewone normale condensator in die je gewoon netjes vast kunt schroeven zoals het hoort.

Zoals het hoort te zitten:
11 juni 2022 om 15:56 #815735Bedankt voor de reactie Gratje.
De condensator die er eerst in zat die was inderdaad niet vastgeschroefd. Dat had ook niet gekund want het is een bosch condensator die heeft geen stukje waarmee die vastgeschroefd kan worden dus is die daarom vast gesoldeerd. Zover ik weet is er nooit iets aan de condensator gedaan de draad die er aan vast gesoldeerd zit is de boogie kabel die werdt er 54 jaar geleden gwoon zo op gemaakt11 juni 2022 om 18:10 #815737Gratje, je hebt gelijk dat ermee gerommeld is. Het is niet de juiste condensator, maar hij zit op deze manier wel correct aangesloten voor een 68’er.
Dit is mijn blok, dat bij het maken van de foto voor de eerste keer onder de Ciao vandaan kwam:
11 juni 2022 om 18:55 #815739Bedankt voor de reacties. Dan heb ik nog een vraag welke boogie kabel en dop adviseren jullie ik heb op het moment een ngk boogie er in zitten. de zwarte draad is de boogie kabel
De zwarte draad is niet de bougie kabel maar gaat naar de bobine. Als je nog de bobine gebruikt die hoort bij deze ontsteking, kun je de bougie kabel niet vervangen. Deze zit vast aan de bobine.
Ik gebruik voor elke Ciao een normale NGK bougie dop.Ik ben trouwens erg benieuwd naar een foto van je Ciao 🙂
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.