Vespa-Ciao.NL
:: compleet spuiten

Home Forums Techniek Framedelen compleet spuiten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

piagiogabber
    Topic starter

hallo,
      ik ben bezig met het tot leven wekken van mijn ciao, maar heb nog nooit een brommertje gespoten dus ondanks alle post die hier al overzijn tog wat vragen.
      ik las dat je voor je kappen en je frame en je velgen steed andere primer nodig hebt?
      kan iemand mij meschien een duidelijk antwoord geven, wat ga ik waarvoor gebruiken(en hoeveel bussen ongeveer).

ps, al extra info ik ga 2 kleuren gebruiken(1 hoofdkleur en dan spatborden en velgen andere kleur en wat logotjes spuit)

bvd,
      piagiogabber

Jacky
      Bijdrager

Voor de kappen en andere kunststoffen delen moet je inderdaad kunststof primer gebruiken.

lewishamilton
        Bijdrager

Haal em natuurlijk eerst compleet uit elkaar.
          En zet je frame eerst ff in de filler(spuitplamuur) word die mooi egaal.
          Doen dan paar lagen primer
          Dan je kleur.4 a 5 lagen. Voor je frame wel 2 bussen
          En dan het liefst nog blanke lak. (1bus)Om hem te laten glimmen en wat extra bescherming te geven

aapie90
          Bijdrager

2 om 1 bussen?
            ik heb wel 4 kleur nodig gehad voor frame spatborden en bagagedrager enz,
            velgen ook 2 kleur
            totaal 4 blanke lak.
            maar ligt ook aan de kleur die je spuit natuurlijk, voor lichte kleuren heb je meer nodig om het dekkend te krijgen.

Anoniem

Ligt eraan hoe je het ook doet he: als je de binnenkant van alle onderdelen doet heb je meer spuitbussen nodig.

ik heb voor mn eerste ciao 4 bussen kleur, 3 bussen primer en 2 bussen blanke lak.

Vergeet niet dat je alles in kleine egale laagjes spuit: dus steed kleine laag aanbrengen, 5 min wachten: volgende laag.
              beweeg ALTIJD met de spuitbus anders krijg je druipers.

om de oude verf eraf te krijgen is een pot verfafbijt handig. als je alles hebt geschuurd en je bent klaar om het te spuiten moet je alles ontvetten: met thinner, dan weet je zeker dat de oude lakrestjes niet reageren met de nieuwe lak.

succes ermee:thumb

piagiogabber
              Topic starter

ok heel er bedankt voor de tips.
                ik weet nu dat ik het aantal bussen dat ik wou gaan halen naar boven bij moet stellen(ik ga namelijk elk hoekje en schroefje dat er is spuiten)
                nu alleen nog een vraag ik wou me spullen bij gamma halen, maar als ik zo veel bussen nodig heb wordt het prijzig.
                iemand een webshop of dergelijk met goede lak?
                mvg,
                piaggogabber

Docs
                Donateur

Ik zou naar de dichtsbijzijnde autotoko gaan, die hebben meestal wel Motip oid liggen. Maar je bent sowieso een mooi bedragje kwijt als je het netjes wilt doen. Je moet wel autolak hebben, en geen bouwmarkt spul, want dat kan meestal niet tegen benzine en olie enzo, dan heb je zo weer je lak er af.

Easyparts.nl heeft ook wel een redelijk assortiment aan spuitbussen.

thierry93
                  Donateur

ik wil ook me ciao spuiten was is de volgorde?
                    1.Schuren(welke) en verfafbijt.
                    2.Ontvetten(met thinner)
                    3.primer(om het mooi egaal te make)
                    4.Spuiten (hoeveel lagen je wilt)
                    5.Blanke lak(is dit handig als ik hem mat zwart heb gespoten?)

Mvg Thierry

Steev
                    Bijdrager

Eerst alles uit elkaar halen en in de verfafbijt zetten.
                      Dan met spuiplamuur alles mooi egaal maken.
                      Dan in de primer zetten, gebruik grijze primer als je zwart gaat spuiten.
                      Dan zo’n 5 lagen spuiten, denk erom dat je altijd blijft bewegen met je hand.
                      Dan als je wil blanke lak voor meer bescherming en glans.

Carphunter
                      Bijdrager

@ Thierry : Blanke lak beschermt je lak & geeft het een extra diepe glans! Wel beter ja… Let wel op dat je Matte Blanke lak koopt, anders is je matte effect dus weg!

@ PiaggioGabber ; Ik heb de afgelopen dagen ook mijn ciao Motip hoogglans zwart gespoten… Wat een rotwerk 😛

– Ik heb 2 bussen blanke lak, 2 bussen primer, 4 bussen Kleurlak gebruikt.. Dit is ruim voldoende
                        (als alles in 1 keer goed gaat tenminste)

– Let goed op met de hoogglans kleuren van motip, deze zijn namelijk zeer lastig te spuiten… Acryl droogt zeer snel, vooral als je spuithok warm is, dus je moet snel een volledige laag zetten wil je echt de maximale glans bereiken, anders krijg je doffe plekken met spuitnevel in de lak, en die krijg je echt niet volledig weg met poetsen.

– Leg de spuitbus even onder de warme kraan voordat je gaat spuiten (niet te lang, anders kan je opnieuw je plafond gaan witten :P) dit zorgt voor een véél betere verneveling van de verf, door een hogere druk in de bus.

– Zorg dat je spuithok warm is, anders slaat de lak sowiezo dof uit, en dat wil je niet (ervaring? Ja :P)

– Draag beschermende middelen (mondkapje, kijk even op de verpakking of ze ook verfdamp/nevel filteren)
                        Het beste is natuurlijk een halfgelaatsmasker, maar die zijn ook ffe wat duurder.
                        Ik ben ervan geschrokken hoe zwart je neus vanbinnen word nadat je gespoten hebt met een doek om je hoofd ipv een mondkapje…

– Schuur ontiegelijk goed en minimaal tot een korrel of 6/800, anders blijf je de schuurkrassen zien!

– eEentuele zakkers kun je wegschuren met korrel 1000/1200/2500 (heel voorzichtig en alleen als je een redelijk dikke laklaag hebt gespoten) en daarna polijsten met commandant 4/5 en een autowax. Werkt erg goed, ik ga zo ook nog even aan de slag.

Náh, dat waren wat tips, hoop dat je er wat mee kan 😛

thierry93
                        Donateur

wnr moet ik grijse primer zette.
                          als ik verfabijt doe zie ik dus alleen maar metaal dan spuit id spuitplamuur dan wordt het ene beetje geelig,
                          Dan is hij tog al mooi voor de echt kleur of gaat dat nie goed same?
                          (moet ik ook schuren of doet de verfafbijt alles al?)
                          Gr

Anoniem

Als je nou alles eens heel goed leest in dit topic:con

natuurlijk ben je er niet met alleen verfafbijt.

eerst afbijt laten intrekken, dan grof schuren, dan steeds mindergrof schuren.

btw: Doe rustig aan met die afbijt, heb 1 x een spetter ervan in me oog gekregen, dat heb ik geweten;je halve oog brand weg:D

thierry93
                            Donateur

Dat is kut man maarja ik heb lenzen dus moet ook uitkijke!
                              Afbijt kan ik gwn bij een autozaak hale tog?
                              En schuurpapier welke en kan ik die ook bij autozaak hale?

Gr

DaanCiao
                              Donateur

Gewoon naar de bouwmarkt;)

Carphunter
                                Bijdrager

Afbijt kun je bij de Gamma/Praxis/Big Boss/Karwei/Formido/Fixet halen, elke bouwmarkt heeft het!

Schuurpapier kun je tot korrel 600 ong. bij de bouwmarkt halen, (ik zou 3M schuurpapier nemen als ze dat hebben)
                                  Vanaf korrel 800 heeft de autozaak wel ja. Wel met water schuren vanaf korrel 240. (er staat dan WATERPROOF op het schuurpapier, betekent dat je met water kan schuren)

Ik zou halen ;

– Korrel 100
                                  – Korrel 240
                                  – Korrel 600
                                  – Korrel 800

En echt goed schuren, tot je handen er zeer van doen 😛 goed glad moet ’t zijn.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.