- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 6 maanden geleden door Coenio111.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Goeiedag allemaal, welkom op mijn perso!
Ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Coen. 24 jaar, ik werk in de machineverhuur en met veel plezier ben ik woonachtig op de Utrechtse heuvelrug samen met mijn vrouw.
Toen ik een jaar of 12 was keek ik al uit naar de tijd wanneer ik een brommer zou mogen rijden, ik telde de iedere dag af. Toen ik zo rond de 13/14 was heeft mn vader me een brommertje gegeven, waarschijnlijk zodat ik mn waffel kon houden. Het was een leuke ciao mix waar ik heel wat uurtjes aan gesleuteld heb. Meestal wist ik niet echt waar ik mee bezig was, en dus lukte hetgeen wat ik probeerde ook maar 30% van de tijd. Dat resulteerde dus in een vernaggelde ciao die het vaker niet deed dan wel.
Tegen de tijd dat ik 16 was, was ik dat kreng zo zat dat ik hem voor een kratje bier geruild heb met iemand. Prioriteiten van een 16 jarige.
Nu zijn we 8 jaar verder en ben ik het altijd maar in de auto moeten stappen voor een boodschapje of wat dan ook wel redelijk zat, dus leek een brommertje mij wel wat.
Leuk voor de korte stukjes.
Ik naar marktplaats met de zoekterm ‘snorbrommer’ en verrek, een Vespa Si voor weinig. Dus, in de auto naar Den Haag, dat ding bekijken. Hij liep niet, en zag er ellendig uit. Wel met kenteken dus dat was fijn. Voor 35 euro’s mee kunnen nemen.
Hier even wat plaatjes:

Thuis aangekomen heb ik de Si uit de auto gehaald en heeft hij nog een week of wat in het fietsenhok gestaan. In die tijd ben ik via Google bij dit forum uitgekomen en ben ik me lekker gaan inlezen. Kort daarna kwam het idee om de Si helemaal naar mijn smaak op te knappen. Het plan is om dat dit keer gewoon lekker rustig aan en grondig te doen.
Ik heb dit projectje een thema gegeven welke al een beetje mijn plannen laat doorschemeren. Black ‘n Bullet Monoshock Si.
Ik wil hem dus in de kleuren (metallic) ‘bullet grey’ en zwart maken. Ook wil ik er een stevig blokje onder leggen met elektrische ontsteking zodat ik hem makkelijk kan begrenzen. Omdat ik er ook wat speciaals aan wil doen, zodat het niet zo’n doorsnee Si wordt, wil ik er monoshock en vario op maken en is het plan dat de Si een beetje een café racer look krijgt.
Ik zit nog te twijfelen of ik hem zelf ga spuiten in de spuitcabine op het werk of dat ik hem laat poedercoaten. Zelf spuiten zal me zo’n 50-70 euro achteruit zetten, maar laten coaten kan rond de 400 zijn voor een metallic lak heb ik me laten vertellen. Dat is nogal een verschil dus daar slapen we nog even op.
De monoshock wil ik een Fox schokbreker voor gebruiken, deze heb ik voor een 10 eurootjes via marktplaats op de kop kunnen tikken.

1 kant past denk ik al bijna vanzelf, de andere kant moet ik nog even wat op verzinnen.
Verder heb ik het huidige blokje onder de Si vandaan gehaald, gereviseerd en toen verkocht via Marktplaats. Ook de wielen heb ik er onder vandaan gehaald en naar het oud ijzer gebracht. De meeste spaken zaten erg los en er zat een beste bak roest op het chroom. De snorklok heb ik verkocht.
Voor de komende periode staat er het 1 en ander op de planning wat betreft het motorische en optische gedeelte. Ik wil er een elektrische speedengine onder leggen, met een 16mm Dellorto, afgedraaid vliegwiel, bewerkte snor krukas en een gekietelde 46mm Polini. Mijn doel is 75-80km/h i.c.m. een varioset met 1:10,5 vertanding en 100mm schijven en een Malossi voorvario. Hopen dat dat haalbaar is😛
De uitlaat ben ik nog niet echt uit, ik twijfel tussen de Top One, SP, Leo HM of de Calibrata. Ik vind flink optrekken ook wel weg lekker, dus ik neig naar de HM of Top One.Wat betreft het optische gedeelte wil ik de komende periode het frame verder uit elkaar halen, aanpassen waar nodig en alle delen ontdoen van de lak en roest.
Dat was het voor nu in ieder geval even!
2 september 2018 om 20:15 #778200Ha die coen .
Gave plannen , zou alleen niet voor de 1:10,5 gaan.
Die is redelijk moeilijk om afgesteld te krijgen.
Ik zou een 1:9 aanraden daar zijn leuke snelheden mee te halen.2 september 2018 om 20:22 #778201Mooi degelijk begin van een perso Coen en mooie plannen heb je!
1:10,5 vertanding werkt overigens meer dan prima icm met grote velgen. Op Citta wieltjes heb je inderdaad gauw een Malossi naaf nodig..
3 september 2018 om 14:16 #778226Leuk, weer eens een Si en dan ook inclusief monoshock. Waarom de Fox optie als er ook Piaggio monoshocks plug and play zijn? Je setup zal ook wel een mooie snelheid halen, maar is het niet direct een boodschappensetup. 75-80km/h is zeker mogelijk en idd 1:10,7 zal prima zijn als rf.
Houd er wel rekening mee dat de Polini uitlaten niet altijd passen icm de 16mm Carb. Door deze carburateur kan het blokje niet helemaal mooi naar achteren in de brug en Top One en SP staan dan zo ver naar voren dat ze tegen je spatbord kunnen komen al dan niet bij inveren. Beide pijpjes zijn ook eigenlijk alleen voor de Ciao.
Ik ben wel benieuwd wat je aan de cilinder wil veranderen?3 september 2018 om 14:42 #778228Bedankt voor de leuke reactie’s!
@martino, ik zou eigenlijk niet weten waar ik zo’n Piaggio monoshock vandaan kan halen, vandaar dat ik voor de Fox optie heb gekozen..
Top dat je aangeeft dat de Top One een probleempje kan worden.. als dat niet gaat denk ik dat ik voor een calibrata ga.. iets prijziger maar wel leuke prestaties.3 september 2018 om 15:19 #778231De monoshock is in Nederland niet standaard geleverd op een Si, maar in andere landen zijn ze wel te vinden en zal je ook de monoshock van een Grillo kunnen gebruiken.
Het passen van 1 van de Polini pijpjes hangt dus af hoever je het blok naar voren moet zetten. Ook lastig te vinden, maar er is een Bravo versie van de Top One. Deze loopt onderlangs en heb je dit probleem niet. Ook de Simonini Calibrata is eigenlijk alleen een Ciao uitlaat en zal je de brug en motorscherm van een Si moeten aanpassen.
3 september 2018 om 19:37 #778239@florian robert trigt liep ook met die vertanding tegen afstel problemen aan.
die rijdt met 10razze 16inc wielen.4 september 2018 om 05:25 #778244Ook de Simonini Calibrata is eigenlijk alleen een Ciao uitlaat en zal je de brug en motorscherm van een Si moeten aanpassen.
Hmm dat kan dus nog een gekloot worden met de pijpjes.. nou ja, ik ga het gewoon proberen tegen de tijd dat ik er aan toe ben!
Wat betreft de cilinder trouwens; ik wil eigenlijk alleen de uitlaatpoort ietsje verhogen, puur zodat de cilinder iets meer leeft bovenin. Opzich niets spannends, maar t lijkt me leuk om te proberen en te ondervinden wat voor effect het bewerken van de uitlaatpoort heeft!
7 september 2018 om 11:41 #778368Dit kan nog wel eens een heel leuk project gaan worden, de plannen zijn in ieder geval veelbelovend dus ik hou deze perso zeker in de gaten!
Als je de trapas uit de Si brug haalt gaat alles misschien nog wel passen met de 16mm carburateur. Mogelijk moet je een klein beetje uit de zijkant van de brug halen maar dit wijst zich allemaal wel vanzelf. Momenteel rij ik zelf ook met een Speed Engine en 16mm carburateur, ik heb het originele kapje van de carburateur vervangen voor een (thee)zeefje. Daarmee win je ook een hoop ruimte aan de achterkant.

Echter…. Ik heb de Speed Engine laatst nieuw gekocht en deze is me erg tegengevallen. Polini lijkt een andere mal te gebruiken, daarnaast is de legering van het aluminium en afwerking ronduit bagger te noemen. Wil je wel echt bij de Speed Engine blijven zou ik opzoek gaan naar een ‘ouder model’, vroeger was dit namelijk wel een top carter in mijn opinie. Mocht je bereid zijn iets meer geld uit te geven aan een carter zou ik beslist voor de Malossi MP-One gaan.
Ik rij overigens met 10,7 variovertanding maar heb geen problemen ondervonden met het afstellen bij twee verschillende setups. Dit was met 16 en 17 inch velgen.
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.8 september 2018 om 18:03 #778455Thanks voor de zeef tip Alrik! Dat is een goed idee.
Ik ben sowieso mijn hele brug aan het aanpassen, dus ruimtegebrek zal geen probleem meer zijn. Ik ben van de Fox schokbreker af gestapt. Nadat ik hem binnen kreeg van de koper zag ik al gelijk dat hij rot was. Hij veert zowat niet meer in en ik krijg hem ook met geen mogelijkheid uit zn subframe. De bout was helemaal vastgerot en brak af toen ik er iets kracht op zette. Die hebben we dus maar in de oud ijzer bak gegooid.
Na wat speurwerk op internet bij een Duitse site terecht gekomen die een schokbreker met dezelfde veerkracht aanboden voor een zeer leuke prijs. Geinig aan deze veer is dat hij in lengte verstelbaar is van 165-205 millimeter. Die dus besteld, en hopen dat hij binnen komt komende week.Verder ben ik afgelopen week nog lekker bezig geweest. Frame verder uit elkaar gehaald en in de ontlakker gezet.
Helaas zat er behoorlijk wat roestvorming onder de lak dus dat wordt nog even goed schuren.
Ik heb ook gelijk de slijpschijf in het frame gezet hier en daar. Heb hem ongeveer 5 cm ingekort en de steuntjes voor de schokbrekers eraf gehaald, stuurslot er af gehaald en nog wat kleine dingetjes naar mijn zin gemaakt. Ook de brug heb ik goed onder handen genomen. Gezien de nieuwe schokbreker ‘standaard’ aansluit punten heeft heb ik een heel nieuw systeem
bedacht voor in de brug. Dit krijgen jullie binnekort nog wel te zien!

Nog even het een en ander afwerken en dan kan het schuren beginnen!
Wordt vervolgd. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.