Home › Forums › Techniek › Overige techniek › CO2 (MIG/MAG) Lassen
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 8 maanden geleden door barry.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
15 juli 2008 om 21:10 #166625
Hallo,
Ik vroeg me af of iemand me hier een beetje kon uitleggen hoe ik CO2 (ook wel MIG/MAG genoemd) kan lassen? We hebben hier namelijk zo’n apparaat staan in de werkplaats, alleen nu een werknemer van m’n vader hier weg is wordt er dus niets meer mee gedaan. Ik heb van m’n opa toestemming om te oefenen ermee, maar hij is een beetje lui me het een beetje uit te leggen. Op internet vind ik ook niet veel.
Ik heb het een keer gedaan bij Barry maar ik wil weten hoe ik zo’n ding lasklaar moet maken. Dus of ik het amperage moet verzetten of iets dergelijks en hoe ik kan weten hoe ik dat moet doen.
En heeft iemand nog enige tips voor me, of iets waarmee ik rekening moet houden. Ik wil er gewoon plaatstaal (0,7 tot 1mm dik) mee lassen en busjes etc.
Als iemand me dit een beetje kan uitleggen ben ik hem zeer dankbaar, want ik moet best veel lassen en m’n opa kan alleen maar elektroden lassen, met een heel hoog ampérage en dus niet geschikt voor dunner plaatstaal.
Groeten,
Timo16 juli 2008 om 04:13 #168286Plaats een duidelijke foto van het ganse regelpaneel,dan kan ik je meer vertellen.
16 juli 2008 om 07:14 #168287Ik ook wel:P Niet te heet zetten voor het materiaal van jouw.
16 juli 2008 om 08:43 #168288gewoon de aanvoersnelheid niet te snel toch? ik maak zodalijk effe een foto.
16 juli 2008 om 09:48 #168289Op een proef werkstuk uitproberen met een lage aanvoer snelheid en amp’s en dan langzaam naar boven afstellen totdat je een mooi gesloten las krijgt.
Nooit denken als lasser dat het apparaat doet wat jij wil, er is geen las apparaat gelijk zelfs niet van het zelfde merk dus leer het apparaat goed kennen en waar de juiste waarden liggen voor je laswerkzaamheden en ff opschrijven, wel zo makkelijk voor een volgende keer.
Vaak zijn er tabellen bij met materiaal dikten waaraan je kunt zien wat de basis afsteling is voor een bepaald werkje, als die er niet meer zijn dan word dat dus ff uitzoeken. Zelfs een volleerde lasser heeft een middag nodig om een een nieuw lasapparaat (dus waar die nog nooit mee heeft gelast) voor de 100% te leren kennen.Het beste zal zijn dat je een lasser vraagt om ff langs te komen en samen het apparaat leert kennen zodat je in ieder geval de basis instelingen hebt voor de jou gekozen laswerkzaamheden.
Verder moet je bij het lassen hoofzakelijk naar het smeltbad kijken want het smeltbad geeft aan wat er mogelijk is in een bepaalde las situatie en of er meer/minder materiaal/amp’s gebruikt moet worden of niet, dit natuurlijk weer voledig afhangkelijk van wat je gaat lassen ijzer/staal/aluminium, het soort (bescherm)gas/toevoegmateriaal je gebruikt.
:lol een gezonde zelfstudie in het lassen duurt maar een maandje ofzo gewoon zo veel mogelijk uitproberen en met een beetje aanleg gaat dat zeker lukken, je moet er gewoon zin in hebben.
Succes
TICKLING BARN16 juli 2008 om 10:38 #168290dankjewel Crullie, ik zal eens wat gaan proberen!
hier foto’s van het apparaat:

dikte van de draad is 0,8mm.
welke regelaars zijn voor wat en hoe moet ik dit ongeveer instellen?
16 juli 2008 om 11:27 #168291De bovenste is je draadsnelheid, de middelste 2 zijn voor het half automatisch lassen (hiermee kun je bijvoorbeeld punt/prop lassen leggen en daarmee de tussenpauzes en de lastijd instellen)
De onderste stelt het lasproces in zoals op de plaatjes is aangegeven. Als ik het goed zie moet de onderste voor jou op man staan en dan hoef je alleen maar je draadsnelheid en de stroomsterkte (draaiknop met standen 1 tm 6) in te stellen. Die andere 2 heb je dan niet nodig.Een goede lasser last snel maar een snelle lasser last niet altijd goed!
16 juli 2008 om 11:44 #168292Yep zo aan de foto’s te zien heeft FCS 72 het aardig goed, wel jammer dat de ampere knop alleen maar 6 standen heeft en niet nog een traplood regelbare potmeter waarmee je dus heel preciese afstellingen mee kunt maken.
Zal wel een automaat zijn die dus zelf de ideale spanning zoekt.TICKLING BARN16 juli 2008 om 12:41 #168293en als ik dus wil puntlassen moet ik hem op spot zetten? en als ik met pauzes wil lassen op switch?
hoe moet ik de knop voor de stroomsterkte dan instellen? ik zat zelf te denken aan 50 of 60 A omdat ik dun plaatstaal moet lassen. op internet had ik een tabelletje gevonden wat zei dat je voor een draad van 0,8mm min. 50 A en max. 180 A moet gebruiken. en weten jullie ook welk cijfertje dat dan voor moet stellen (van de 1 t/m 6)?
en bij welke aanvoersnelheid raden jullie mij aan om te beginnen?
harstikke bedankt 😀
16 juli 2008 om 15:47 #168294Voila,alle uitleg staat hierboven al beschreven.Mijne laspost zet je op een bepaalde stroomsterkte & aan de hand daarvan berekend hij zelf de draadsnelheid.Wel kan ik deze nog een paar % meer-of minder zetten.Je moet hem zo afstellen dat hij gelijkmatig prrrrrrrrrrrt doet eigenlijk.Dat moet ikzelf ook elke keer doen als ik wat wil lassen.Ook even op een stukje afval van dezelfde dikte.Een groot verschil merk ik ook als ik las met de garage dicht of open.Met de garage open moet ik het beschermgas op meer l/min.zetten.Het beste vind ik op een 9l/min met de garage dicht & 12l/min met de garage open.
Voor RVS op 15l/min.Ook is de hoek van de bek zééééééér belangrijk.Van loodrecht tot licht stekend.
Anders eens een mailtje sturen naar LORCH.En vraag naar het handboekje voor lassers. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.