Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Cittypower Tuning
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 18 jaren, 4 maanden geleden door kapot.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
10 november 2007 om 18:30 #203328
De tietel lijkt mislijdend, tunen en Cittypower lijken niet zo goed samen te gaan 😛
Toch wil ik mijn cittypower gaan tunen, ik rijdt er best veel mee en vind de “std” look wel grappig en belangrijk (en ik wil weer iets anders proberen)
Een cittypower ziet er zo uit:

Dikke pijp zit aan je cilinder vast, rode pijpje zit vast aan het tuutje wat aan de achterkant uitsteekt.
Nu is een cittypower ontworpen voor 50cc cilindertjes en ik rijdt met een 62cc ermee, geeft leuk veel trekkracht maar niet genoeg vermogen op hoge toerentallen. Vandaar dat ik deze pijp wil “62cc’en”
De bocht vanaf cilinder is dik zat, daar verander ik niets aan.
Wat ik wel wil weizigen is het volgende, de stinger wil ik groter maken, de gaten tussen bocht en stinger wil ik groter maken. 62cc is 25% meer dan 50cc, dus wil ik de gaten en stinger dus ook minimaal 25% kwa doorlaat vergroten. Aangezien mijn 62cc meer toeren wil draaien dan 50cc moet ik daar ook nog rekening mee gaan houden, het zal dus meer dan 25% grotere diameters worden.
Verlies op lage toeren koppel, winst op hogere toerentallen van vermogen.
Maarjah, dan zit je te denken en kom je op het volgende uit, een Mini-expansiepijpachtig geval In je cittypower bouwen:D Het zal nooit zo gaan werken als een echte expansie maar een voelbare powerband uit je cittypower is toch wel lollig:P

Zijn er meer mensen die met Cittypowers aan het kloten zijn geweest? Zoja wat dan en wat was het effect ?
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno10 november 2007 om 18:40 #203539lijkt me niet dat je baffleconus veel nut gaat hebben. er zal wel een terugkerende puls uit ontstaan maar hoe wil deze je diffuser(dus cilinder) bereiken?:con de diffuser heeft natuurlijk wel zin, je carter word door de megafoonvorm leeggezogen:)
10 november 2007 om 18:42 #203540leuk idee arvid.. er zijn wle es mensen geweest die op niks hebben zitten gaten boren of als die zooi eruit gehaald hebben.. maar of dat hielp.. dik klinkt ff veel belovender,
ga je eht doen emt de korte of lange versie.. en zou daar dan verschil in zitten.. ik heb geen ide emaar miss dat je emt de lange city power wel meer power kan halen..:?
als het werkt gaan ik eht ook zekers doen, ik ga swinter toch neit met m’n mooie cannon rijden!!
succes arvid
Mike10 november 2007 om 18:50 #203541Boorde meestal een extra gaatje in het uitlaatje. en flexte altijd het tuitje eraf.. liep altijd iets beter daarna(mijn ervaring) + een lekker geluidje
10 november 2007 om 20:23 #203542Mike :
leuk idee arvid.. er zijn wle es mensen geweest die op niks hebben zitten gaten boren of als die zooi eruit gehaald hebben.. maar of dat hielp.. dik klinkt ff veel belovender,ga je eht doen emt de korte of lange versie.. en zou daar dan verschil in zitten.. ik heb geen ide emaar miss dat je emt de lange city power wel meer power kan halen..:?
als het werkt gaan ik eht ook zekers doen, ik ga swinter toch neit met m’n mooie cannon rijden!!
succes arvid
van de city power is maar 1 uitlaat lengte…
want dit is de city puffer toch?
10 november 2007 om 20:23 #203543nee dus.. je hebt ooke en korte.. als je eht niet weet post dan ook niet
de echte proma city power is een kort ding
deze:
http://www.de-brommershop.com/media/IMG_1380.JPG
1-0 voor mike
Mike10 november 2007 om 23:08 #203545Mike heeft gelijk, deze had ik ook onder mijn oude blokje..
leuke trekkracht, maar daar zeg je ook alles mee 😛leuk om te proberen arvid, suc6 met het realiseren 😛
11 november 2007 om 00:31 #203546die korte is een volwaardige city power als je t mij vraagt, hij doet neit onder aan het lange model volgens mij, ik reed er gewoon 55 mee op een compleet std blok. dat doet ze lange broer ook.. maar die maakt ene blikkerig klote geluid
ontopic
Mike11 november 2007 om 09:40 #203547Okey ik had me dus vergist daarin sorry, maar ik heb niet gezegt dat hij niet bestaat, ik was me gewoon niet bekend met de korte versie en er staat toch ook want dit is de city puffer toch?
11 november 2007 om 12:18 #203548@ arvid, volgens mij hebben ze dit ook ongeveer gedaan bij deze uitlaat;

lijkt sprekend op een city puffer, alleen loopt het tuutje anders..
en hiermee valt toch echt wel de 70 te halen 😉
11 november 2007 om 13:02 #203549Ervanuitgaand dat een 50cc net 7000tpm wil draaien en een 62cc net 9000tpm wil draaien moet de oppervlak van de doorsnede van de stinger 60% groter worden.
Nu is hij 9.9cm binnendiameter en dat moet dus 12.5mm binnendiameter worden. Lijkt mij toch wel een redenlijke diameter (kijkend naar stingers van vespa uitlaten, proma cc heeft stinger van 15mm binnendiameter)
Dan nog eventjes over de “expansie cittypower” G-no merkte terrecht op dat pulsen echt super vernaaid worden in die cittypower, maar toch heb ik eventjes de uitlaat uitgetekend.

De blauwe cone begint op ongeveer 22mm en kan taps toelopen tot 50mm (met een beetje mazzel) De groene cone eindigt op ongeveer 12-15mm en begint op circa 40mm.
Teken je globaal de uitlaat uit kom je op het volgende:
Bovenste is de cittypower expansiepijp, de onderste is een Overmars pijp voor powerband tussen 6 en 9000tpm.

Zoals je ziet is de cittypower nog langer dan de Overmars en zal dus ook een powerband krijgen op lagere toerentallen, natuurlijk is dit niet echt voorspelbaar aangezien de belly niet echt bestaat 😛
Ik vraag met bij die “expansie cittypower” af of hij uberhaupt nog dempt…..:con =)
Mischien werkt het, ik denk dat ik eerst ga voor mijn cittypower “62cc’en” en daarna pas met een andere pijp verder kloten, ik moet natuurlijk niet mijn enigste uitlaat verneuken 😛
Home made engine dyno11 november 2007 om 13:40 #203550Dit gaat wel lukken denk ik, zou alleen de groene uitgaande pijp de helft korter doen maar wel weer met jou maten, geeft meer tegendruk en dus een betere cilinder vulling.
TICKLING BARN11 november 2007 om 14:01 #203551Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat werken arvid, ik zelf snap er nog niet veel van, maar wil het wel snappen 😛 maar ik ben benieuwd! succes 😛 en houd ons op de hoogte offcourse :P!
11 november 2007 om 14:33 #203552Heb vroeger wel eens een uitlaat opengemaakt,aangepast en dichtgelast.Gaf wel wat natuurlijk,maar wel een hoop geknetter enz…..
11 november 2007 om 15:58 #203553Ik heb zojuist eventjes een kmteller gemonteerd en erachter gekomen dat ik “maarliefst” 53km/uur kan 😮 Maximale toerental dat ik kan behalen is dus 6000tpm. Vroeger reed Ivar’s citta veel harder, toen was de cittypower nog nieuw. Ik denk dat heel die zooi dichtgekoolt is maar ontkolen van zo’n pijp is niet zo makkenlijk (net al 30min gasbrander volgas de bocht in laten branden, weinig effect)
Als iemand zo’n korte cittypower thuis heeft liggen zou die dan de binnendiameter van het uitlaatpijpje willen opmeten ?(dus dat tuutje)
Diac: Zou jij ook het tuutje van jouw Garnelli pijp willen opmeten ?
Zirri heeft trouwens ook wel eens een cittypower gemaakt:

Bij die pijp begint het expansie gedeelte al voor de “demper” zelf, tuutje heeft ook een ietswat ander formaat dan die van een Cittypower.
Barry: Wat had jij er dan uitgehaald? De schotten zeker? Nog ander vraagje, ik heb net op van die pure 10% Nitromethanol modelbouwautobrandstof gereden met mijn citta en de uitlaatgassen ruiken precies zoals de benzine die jij op de meeting aan Thomas, Tonni enz enz gegeven had, zit daar die “superolie” in ?
Home made engine dyno -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.