Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Citte: achterlicht blijft doorbranden – wat te doen?
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 8 maanden geleden door Infinity91.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 juli 2024 om 10:59 #826297
In mijn Citta heb ik een normaal 6V buislampje als achterlicht. Als ik mazzel heb, “doe ik” 50 km met een lampje. Daarna is ie pik- en pikzwart. Ook de voorlamp heb ik al moeten vervangen (6V 15W), maar die gaat beduidend langer mee. Ik heb eens gemeten op het achterlicht, bij een klein beetje toeren staat daar al 6,8 / 6,9V op, tijdens het rijden kan ik niet meten 😉
Nu las ik hier dat er mensen zijn die er “iets” tussen zetten (condensator?). Van stroom en zo heb ik weinig kaas gegeten. Als ik echter weet wat er nodig is kan ik dat prima solderen of aansluiten. Is er iemand die een tip voor me heeft zodat ik niet bij elke rit bang hoef te zijn “doettiehetofdoettiehetniet”*
* (c) Peter-Jan Rens voor de jongere lezers.
30 juli 2024 om 11:16 #826298Hoi Peter-Jan,
Als de Citta helemaal standaard is, dan is 6V (voor CP) en 12V (voor Elec.) voldoende. Ander uitlaatje, cilinder zal ervoor zorgen dat de spoelen meer stroom opwekken. Makkelijkste optie is om https://www.jmpbonderdelen.nl/weerstand-licht-6volt.html ertussen te zetten. Mooiste optie is een afvlakcondensator oftewel een gelijkrichter. Dat is inderdaad een condensator die de stroom “buffert” voordat hij naar de verbruiker gaat (lamp).
Weerstandje is het goedkoopst en zal er ook voor zorgen dat je achterlampje niet meer doorfikt. Gelijkrichter doet ook z’n werk maar die wil je idealiter tegen een framedeel gemonteerd hebben omdat deze ook gekoeld moet worden (mocht je ~20v naar 6v om willen zetten).
30 juli 2024 om 12:23 #826299Niet één Ciao, Citta etc is ooit geleverd met 12volt lampjes.
Altijd 15 watt aan de voorzijde en 4/5 watt aan de achterzijde, beide uiteraard 6 volt.Als er maar één lampje brand fikt de ander vrijwel direct door omdat deze dan alle stroom krijgt.
Meestal is er een mankement aan de aansluitingen, trilling, en/of slechte massa, los lampje in zijn contacten waardoor er één lampje hapert en de andere de volle laag krijgt en dus doorbrand.
Demonteer en controleer ALLE aansluitingen en stekkertjes, maak massa aansluitingen schoon,
als alles perfect is blijft het echt gewoon branden.De weerstand die te koop is is uiteraard alleen bedoeld voor de snelle blokjes zoals hierboven al werd aangegeven.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.30 juli 2024 om 16:18 #826312Hoi Wim, bekabeling en alles zit wel snor (mind de woordspeling). Citta is een vario met 65 DR dus maakt vaak en veel toeren. Ik zal het advies van Niek1992 volgen. Uiteraard had ik de juiste lampjes er in. Dank voor de reacties!
30 juli 2024 om 16:31 #826314Ja dan dat indd doen.
Zo’n weerstand zou misschien beter in de voedingsdraad naar de lichtschakelaar geplaatst kunnen worden, pakt ie meteen alle verbruikers.
Even horen wat kenners daar van vinden, ik heb dit nooit geprobeert. Maar lijkt mij het meest logische.Gr. Wim
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.31 juli 2024 om 12:20 #826324Ja, of in de voedingsdraad ook gaat is een interessante!
31 juli 2024 om 15:24 #826327Probeer het gewoon. Je gaat de weerstand toch al bestellen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.31 juli 2024 om 15:25 #826328zal even inhaken op een gelijk richter en een condensator
Gelijkrichter is om van wissel spanning naar gelijkspanning om te zetten .
Een condensator (elco) met een plus en een min , word parralel op de gelijkspanning gezet , dit is alleen maar om de spanning verder af te vlakken als deze op de uitgaande kant van de gelijkrichter worden geplaatst. deze zal echter ook weer een bepaalde waarde moeten hebben , want is het te klein dat doet het nog weinig wat afvlakken betreft.
Beide begrenzer echter niet de uitgaande maximale spanning.om spanning te begrenzen heb je 2 opties
– Een weerstand gebruiken zoals al eerder genoemd , maar worden meestal bij de lamp zelf geplaatst , omdat de weerstand maar tot een bepaalde wattage aankan , anders kan bijvoorbeeld 2 lampen op 1 weerstand teveel zijn.
als je alleen met dat lampje van je achterlicht probleem hebt zou dat al genoeg zijn om alleen daar 1 te plaatsen .
– of een spanningsregelaar voor 6 volt uitgangsspanning er tussen bouwen als je 6 volt lampjes gebruikt , maar dit is wel een duurdere optie + wat aansluiting aanpassingen nodig om het er tussen te bouwen.er is nog een optie , ander 6 volt lampje erin met een hoger wattage , zorg alleen dat die niet te hoog is anders brand die zeer zwak , en als het als nog doorbrand , dan is de wattage nog te klein.
dit heb ik zelf ook zo gedaan , hij geeft een klein beetje meer licht en niet op een manier dat het aandacht gaat trekken31 juli 2024 om 23:36 #826332Hartelijk dabk @RAV! Ik ga er mee aan de slag (maar pas na de Drenthe-tour. Ik zal jullie op de hoogte houden van m’n bevindingen! 6V buislampjes >5W wordt volgens mij lastig en minder licht wil ik niet, dus ik ga voor die weerstand!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.