Vespa-Ciao.NL
:: CittAli: Citta Eco

Home Forums Perso’s Projecten CittAli: Citta Eco

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 102)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Cittali
    Topic starter

Hoi Allemaal,

Ik zit de laatste tijd vaker te kijken op de ‘marktplaats’ van het forum, maar wilde toch even meer van mezelf laten zien.

Ik ben Ali en heb altijd Citta gereden. Heb daarnaast verschillende dingen geprobeerd, maar uiteindelijk toch echt gekozen voor de Citta. Van scooters heb ik het volgende geprobeerd; Aprilia Sonic, Yamaha Neo’s, Kymco Agility en Peugeot Vivacity. Uiteindelijk is een scooter voor mij gewoon te nerveus rijden, op de Citta rij je toch met je hele lichaam 🙂

Ik heb op dit moment twee citta’s, een daarvan is mijn oogappel, die heb ik al meer dan 15 jaar zelf in bezit. Hij is helemaal standaard en heb er nooit problemen mee gehad.

De tweede heb ik gekocht na een uit de hand gelopen bluf… We hadden het over de Nurburgring, en toen het scooterweekend, en toen over deelname er aan. Eerste opzet was er met de bus naartoe te rijden, maar uiteindelijk is het een hele rit er naartoe geworden.

Omdat mijn oogappel mij te waardevol is heb ik de tweede er bij gekocht. Daar heb ik alle dingen voor gedaan die ik altijd al had willen doen :D. Er zit een gereviseerd EO blok onder, zelf uit elkaar gehaald en opgebouwd, een 70cc malossi een 13/13@66 (op dit moment nog) en een LeoVince krul. Heb er ook een variomatic (polini voorvario, gele malossi trekveer achter, achternaaf heeft loopstand) bij maar wil eerst het blok inrijden voordat die er op gaat.

Foto’s oogappel:

Foto’s tweede:

Er moeten nog wel wat dingen aan de tweed gebeuren:
      – Nieuwe zuiger inrijden
      – Checken of de 66 sproeier niet te klein/groot is
      – Achterklok variomatic lekt een beetje (pakking en vloeibare pakking ligt klaar, hoe meet je de olie?)
      – Variomatic monteren
      – Voorvoork is doorgezakt (geen idee waar ik moet beginnen)
      – Bravo Variokappen (druk aan t zoeken)

DinoH
      Donateur

Leuk man!

Cittali
        Topic starter

ja zekers, heb wel het nodige pech achter de rug met mijn tweede, maar das alleen maar beter eigenlijk. Voorvorkpoot was krom, die heb ik vervangen, met het vervangen brak ook nog eens het kroonstuk af, achterbrug was schots en scheef, zowel horizontaal als verticaal. Hij is hiervoor van een stunter geweest dus dat had ik kunnen zien aankomen.

Maar dat is ondertussen allemaal vervangen, kwam een nette brug tegen, met onderplaat; meteen een fris kleurtje gegeven (nog nooit eerder iets gespoten).

Subtiele knipoog naar de vario 😉

Cittali
          Topic starter

Toch nog even een extra foto van mn oogappel. Een naam voor mn tweede is ook welkom trouwens… “Tweede” klinkt een beetje denigrerend

ritze
            Bijdrager

leuk perso kerel :thumb

ik noem dat ding van mij altijd ciao GT , omdat hij toch een beetje “sport“ en ook een beetje “toer“ is

olie bij vullen: als je klok olie erbij gooit moet je vullen totdat er weer olie uit het vulgaatje komt :thumb

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

Cittali
              Topic starter

@Ritze, top thnx!

Op dit moment is de achterklok los van het achterwiel, maar als hij er eenmaal in een losse velg zit kan ik hem mooi rechtop houden.

MarcoS
                Donateur

Nu nog even een net sticker setje bij Daver1 van het forum hier bestellen en hij/zij is weer helemaal nieuw :thumb
                  voor je oogappel bedoel ik 😉

hansieb
                  Moderator

Succes met het opknappen en een leuke perso om te lezen ;)!

Cittali
                    Topic starter

Thnx voor de reacties!

Had een beetje moeite met mn tweede, wilde niet echt stationair lopen, met de stationair schroef helemaal ingedraaid liep ie vier seconden zonder gas en daarna viel ie uit. Setup was als volgt: EO blok, niet gevijld oid, malossi 43mm cilinder met nieuwe zuiger, 13/13, malossi luchtfilter, 66 sproeier.

Vanavond er een 70 sproeier in gezet, maar daar reageerde hij stationair ook soortgelijk op, wel minder erg. Nu is de stationair nog steeds helemaal ingedraaid, maar heb ik de gaskabel een heel klein beetje strakker aangedraaid bij de carb, nu loopt ie prima stationair.

Ik weet wel dat het zo een beetje valsspelen is, maar aangezien hij stationair loopt ‘met een beetje gas’ (kabel aandraaien is in principe hetzelfde?) moet er dus een grotere sproeier in.

Wat vinden de ervaringsdeskundigen? Met mijn setup heb ik minimaal 74 nodig lijkt mij op dit moment? Is dat niet erg groot voor een ongeveild EO blokje?

Trusten alvast 🙂

ritze
                      Bijdrager

wat is een eo blokje?

als jij een std blok hebt, die je hebt aangepast dan lijkt het mij zeer sterk dat je een 74 sproeier nodig hebt.
                        ik ben zelf nooit over de 72 heen gegaan en ik heb nu een brommert hier staan die het goed doet met een 70 sproei.
                        deze loopt wel iets aan de rijke kant, maar dat is niet zo erg.
                        mn dr evo met elek vliegwiel draaid ongeveer 1400 rpm stationair.

misschien dat je ergens een valse lucht lekkage hebt.
                        kun je eventueel met remmen cleaner even testen.

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                        Link naar Mijn collectie / Projecten.

Cittali
                        Topic starter

Hoi Ritze,

EO: Electronische Ontsteking (dacht dat is wel een gangbaar begrip :$ )
                          Valse lucht moet ik morgen even checken maar lijkt me onwaarschijnlijk, de carb zit er strak op, zit zo’n plastic bus tussen, luchtfilter zit ook goed vast…

Maaaar, het is wel een ciao mix blok, zonder de oliepomp… Ik had een schroefje gedraaid in de slang boven de carburateur, waar hij normaal gesproken de olie zou moeten krijgen, misschien dat hij daar vals lucht trekt?

Bedankt!

Guido
                          Donateur

Hij kan ook lekken bij de keerring aan de oliepompkant. Zelf al bij 3 blokjes gehad.

Cittali
                            Topic starter

Hoi Guido, ook even checken voor de zekerheid, hoewel het mij onwaarschijnlijk lijkt, want het blok heb ik zelf helemaal uit elkaar gehaald en alles vervangen qua lagers, pakkingen en keerringen.

Cittali
                              Topic starter

Vandaag eindelijk “Twee” in elkaar gezet. Begint vorm te krijgen 🙂

Rondje mee gereden in de middag, geen vol gas vanwege de nieuwe zuiger en zuigerveren, maar reed prima en reageerde ook goed dus helemaal happy!

In de namiddag een langer rondje gereden, samen met mn maatje waar we mee op reis gaan; hij op de Aprilia SR en ik op de citta. In Alkmaar begonnen, naar Egmond aan zee gereden, toen had ik al een beetje een geluidje onderin. Nietsvermoedend dacht ik dat het het lege blikje redbull was, die lag namelijk op mn koplamp achter de koplampspoiler in afwachting van een vuilnisbak.

Eenmaal aangekomen in Egmond aan Zee hebben we een italiaans ijsje gehad en besloten richting Bergen te rijden. Ik rij al die tijd nog steeds geen vol gas, braaf half gas en soms eens driekwart. Halverwege naar bergen stopt ie er opeens mee, uit het niets (heuveltje af rijdend) en ik hard op de remmen. Ik had even het gevoel dat het achterwiel blokkeerde, maar dat zal ik wel zelf hebben gedaan met remmen.

Stond meteen stil en een rook dat er uit de kappen kwam! Het eerste wat ik dacht was warmloper/vastloper maar hij blokkeerde niet met het lopen met de brommer. Wat dat betreft had ik wel hoop. Mn maatje had ondertussen door dat ik er niet meer was en kwam al terug rijden 🙂
                                De citta eens goed op zn zij gehouden en bleek dat het uit de voetpakking kwam, blijkbaar was dat dus ook de oorzaak van mn stationair probleem… De boel moet dus op korte termijn weer uit elkaar.

Wat ik mij nu afvraag; is een normale voetpakking voldoende voor een 70cc? De voetpakking was namelijk een standaard alu dingetje uit een revisiesetje.

Dylan
                                Donateur

Je kan beter de papieren uitvoeringen gebruiken, deze lekken nauwlijks tot nooit.

Die allumium krengen zijn waardeloos!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 102)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.