Vespa-Ciao.NL
:: Citta zwakke vonk

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta zwakke vonk

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Thijmen
    Topic starter

Mijn gilera citta vonkt slecht, hij is blauw maar heel dun en wilt dus niet starten 🙁

Ik heb een mezoly spoel op gedaan en heb de condensator ook 1 keer vervangen, ik dacht eerst zelf dat het aan de ontstekingsnok lag maar weet het niet zeker. help mij 😥

bram0vitz
      Bijdrager

Hoi Thijmen,

Rij je met een 50cc standaard cilinder? Zo ja welke bougie heb je erin?
        Staan je contactpunten goed gesteld op 0,45?
        Maakt je bobine goed massa tegen het frame?

beetje prutsen hier en daar
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

Thijmen
        Topic starter

Goeiemorgen Bram, er zit een een 65cc op met een champion L86c bougie. Contactpunten heb ik nu op 0,4 maar ik had ook al 0,45 en 0,5 getest en dan heeft hij nog steeds heel dunne vonk en toen ik net het draadje ging meten dat naar de bobine moet, meet ik maar net 2 volt dus binnenin is iets goed mis

bram0vitz
          Bijdrager

Zou je eens een fototje kunnen maken van hoe het allemaal aangesloten zit achter het vliegwiel?
            Had je de spoel vervangen vanwege de zwakke vonk?

beetje prutsen hier en daar
            Link naar Mijn collectie / Projecten.

Daniel citta 0.5
            Bijdrager

Bougie kabel aan bijde kanten een klein stukje af knippen maakt geen goeie contact meer moet ik ook wel eens doen of contact puntje even opschuren mis is die in gebrand

Burn rubber not your soul

Thijmen
              Topic starter

Zou je eens een fototje kunnen maken van hoe het allemaal aangesloten zit achter het vliegwiel? Had je de spoel vervangen vanwege de zwakke vonk?

IMG20251106164512IMG20251106164517

Ik heb nu net de onsteking spoel, contactpunten en condensator vervangen en ik meet met op het draadje die naar de bobine gaat maar net 2.1 volt

Daniel citta 0.5
                Bijdrager

Spoelen vervangen voor originele

Burn rubber not your soul

Thijmen
                  Topic starter

Spoelen vervangen voor originele

Hoeveel ohm moet ik dan meten?

zevenenergie
                    Donateur

Screenshot 2025-11-07 at 13-47-51 Citta zwakke vonk – Vespa-Ciao.nl  Dit zit niet, goed!

Dat blanke kabeloogje kan contakt met aarde maken en moet 90 graden gedraait worden. Grote kans dat je probleem dan opgelost is.

Wim
                      Bijdrager

Ja, ik had t ook gezien. Pff, ’t zal allemaal wel, dacht ik  😉

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door Wim.
                        Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Gratje
                        Bijdrager

Ik leg de condensator kabel ook altjid via de onderkant en niet via de bovenkant.

Zoals die nu ligt zou die ook wel eens kunnen slijten tegen je onstekingsnok.

zie ook fotos: https://vespa-ciao.nl/how-tos/motorische-how-tos/Complete-blok-revisie-Vespa-blok-+-afstelling-ontsteking/

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door Gratje.

Thijmen
                          Topic starter

Hallo allemaal, bedankt voor jullie hulp de citta start eindelijk :), ik heb dus dat kabeloogje gedraait, originele spoel op gedaan en een iets betere staat vliegwiel en hij start dus eindelijk nogmaals bedankt 🙂

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.