Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta wordt snel te heet en valt dan uit
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 7 maanden geleden door Grindpad.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
22 juni 2022 om 15:39 #815981
Goedemiddag beste leden en mede liefhebbers!
Mijn Citta (standaard electr. blok met 13/13 en tekno citypower) wordt sinds kort zeer snel warm en valt dan uit. Als je hem laat afkoelen doet hij het weer prima. Hij heeft het met deze setup overigens altijd prima gedaan, en ook de bougie is nog steeds koffiebruin. Wat er echter aan vooraf is gegaan is dat mijn oude citypower op een gegeven moment lek is geraakt en ik daar een tijd mee heb doorgereden. Nu zit er een exact dezelfde nieuwe op.
Wat zou het kunnen zijn? Op internet las ik dat het mogelijk versleten zuigerveren zijn? Het zou inderdaad kunnen zijn dat hij wat minder compressie heeft als hij heet is. Of toch de ontsteking?
Dank!
22 juni 2022 om 16:50 #815982Waarschijnlijk moet je toch even een grotere sproeier hebben, dit klinkt als warmlopers..
No replacement for displacement22 juni 2022 om 16:56 #815983Kan, zuiger zet snel uit=aluminium, bij koude start met choke loopt ie goed, zuiger warmt dan snel op en zet uit, compressie=oké.
Dan pas warmt traag de dikke zware gietijzeren cilinder op en ontstaat er weer te veel speling waardoor die slecht loopt/start/rijdt.Probeer ook:
Andere bougie
Andere Cdi
Vacuum tank
Oude benzine
Krukas keerring
Bougie dop
Carburateur reinigen
Koelkapje is aanwezig
Koelfan en koelsysteem werkt goed?Om te beginnen 😉
Bougie is koffiebruin zeg jij, dus van arm mengsel kan geen sprake zijn.
Hij reed immers altijd goed hiermee.Succes.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.22 juni 2022 om 19:18 #815986Dank voor jullie reacties. Ik moet zeggen: Ik ben niet helemaal een beginneling. Ik onderhoud eigenlijk al zo’n 14 jaar brommers.
Sproeiermaat kan het in dit geval echt niet zijn meen ik. Nogmaals: Hij heeft het hier bovendien jaren goed mee gedaan en de bougiekleur is goed. Bougie, koelsysteem, benzine, vaccum tank, carb, keerring etc. zijn het denk ik niet.
Andere CDI zou ik nog kunnen proberen, maar dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen. Hij loopt gewoon prima als hij koud is.
22 juni 2022 om 22:06 #815990Sproeiermaat kan het in dit geval echt niet zijn meen ik.
Nogmaals: Hij heeft het hier bovendien jaren goed mee gedaan en de bougiekleur is goed. Bougie, koelsysteem, benzine, vaccum tank, carb, keerring etc. zijn het denk ik niet. Andere CDI zou ik nog kunnen proberen, maar dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen. Hij loopt gewoon prima als hij koud is.
Andere uitlaat gemonteerd, sproeiermaat kan toch anders moeten zijn.
Maar goed, bruine sproeier is goed (na een aantal km’s volgas).
Hij heeft het jaren zo gedaan: dat doet alles wat daarna stuk gaat.Al het andere kan het niet zijn volgens jou, dan idd cdi eens proberen, en anders is
het dan toch tijd om maar eens cilinder te demonteren en tolleranties zuiger/veren/cilinder controleren, nameten of er het een of ander vervangen dient te worden.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.24 juni 2022 om 00:52 #816017heb je de 2 koelkapjes er op zitten.. die aan de zijkant van je blok en boven op je cilinder ?
25 juni 2022 om 21:00 #816042Nogmaals dank. Ik kan er een keer een sproeier van twee maten groter indoen. Anders zal ik ‘m echt open moeten halen.
Koelkapjes zitter er vanzelfsprekend gewoon op!
1 juli 2022 om 13:21 #816127Heb nu een paar kleine gaatjes die door de vorige eigenaar in de (originele) luchtfilter zijn geboord dichtgetapet om een iets grotere sproeier te simuleren. Merkbaar is dat hij direct wat minder goed trekt en dat hij op top gaat viertakten. Ik kijk het nog eens aan, maar het is denk ik toch echt niet de sproeier.
1 juli 2022 om 17:00 #816132Dan kan het ook nog verkeerde of te weinig olie in de benzine zijn.
1 juli 2022 om 22:24 #816142Heb nu een paar kleine gaatjes die door de vorige eigenaar in de (originele) luchtfilter zijn geboord dichtgetapet om een iets grotere sproeier te simuleren. Merkbaar is dat hij direct wat minder goed trekt en dat hij op top gaat viertakten. Ik kijk het nog eens aan, maar het is denk ik toch echt niet de sproeier.
Ja oke, maar dat wisten we vanwege de kleur bougie.
Dan nog een (deels)heel lijstje te gaan die ik eerder opsomde.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.10 augustus 2022 om 10:50 #816549Ter informatie van mensen die wellicht op eenzelfde probleem stuiten: Ik heb in elk geval één euvel gevonden. De draad van het onderste tapeind van de cilinder was bij het moertje dolgedraaid. Heel vreemd, omdat ik het ook ooit in elkaar heb gezet. Als ik het toen had gevoeld dan had ik hem direct vervangen natuurlijk. Hij lekte daar dus zonder meer. Wellicht dat als het geheel warm werd hij dan gewoon zoveel compressieverlies had dat hij uitviel?
Ik heb een nieuw tapeind besteld. We gaan het zien…
15 augustus 2022 om 22:16 #816615Nieuw tapeind zit erop, en kop toch maar afgemonteerd met een koppakking (hoewel velen hem volgens mij achterwege laten). Hij lijkt het in elk geval weer prima te doen. Wordt naar mijn mening nog steeds redelijk heet, maar vooralsnog geen problemen!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.