Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta vragen
- Dit onderwerp bevat 237 reacties, 19 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 4 maanden geleden door Mike.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
10 april 2023 om 00:06 #819633
Denk dat je een toch een grotere sproeier moet proberen.
Even wat ter vergelijking.. ik heb nu een standaard 50 cc cilinder onder de Citta, met een Gianelli Cittypower uitlaat, de inlaat uitgevijld, een 13/13 carburateur met een Polini filter zonder extra gaten en sproeier 58!. en dat tikt, met mij er op (+/-130kg), heel netjes de 50 km/h aan.Wbt het stationair probleem, mocht dat met een grotere sproeier nog niet opgelost zijn.. had je als eens de deotest gedaan om te kijken of die misschien ergens valse lucht aanzuigt?
10 april 2023 om 14:45 #819635Ik heb net mijn electrode afstand op 45 mm gezet hij stond eerst tussen de 50 en 60 geloof ik. Hij loopt nu eigelijk hetzelfde.
Ik heb sproeier 48 erin gedaan en alle gaten van mijn lucht filter open en nu loopt hij 40 ongeveer en valt hij nogsteeds uit bij te weinig toeren en loopt hij niet stationair
Ik heb een BR7HS bougie erin
Ook heb ik een groot stuk vol gas gereden en dit is hoe de bougie eruit ziet

10 april 2023 om 16:07 #819636Je MOET een heel lang stuk volgas rijden, met de juiste bougie(bijv. NGK B6HS) Met de juiste sproeier kleurt de bougie dan koffiebruin. Sproeier 48 is al de juiste maat bij een standaard brommer in een 12 carburateur. Jij maakt gaatjes in je luchtfilter, monteert een snelle uitlaat en vijlt aan het carter. Dan mag je met de sproeier wel richting 50-52-54 gaan proberen. Maar, de kleur van de bougie bepaalt mede welke sproeier goed is. Zo moet ie worden:
We horen graag hoe dat gegaan is. Gr. Wim.
Je had deze toch gelezen mag ik hopen?
Dus grotere sproeiers monteren tot de bougie deze kleur heeft.
En de brommer nog goed rijdt uiteraard.
Of grotere sproeiers monteren tot de brommer plots viertakt op top, dan één stapje terug met de sproeiermaat.Gr. Wim
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.10 april 2023 om 16:10 #819637Dat is een te koude bougie voor een standaard setup. Het is ook niet nodig om een ontstoorde bougie te gebruiken (te herkennen aan de R) Ik heb me wel eens laten wijsmaken dat die meer weerstand hebben maar ik steek m’n handen er niet voor in het vuur hahaha 😎 .. Google kan je er vast alles over vertellen mocht je het graag willen weten 😉
Een B5HS of hooguit een B6HS.
Mijn logica: 50cc = B5 of B6, 60cc = B6 of B7, 70cc = B7 of B8, 80cc = B8 of B9 of die logica 100% opgaat weet ik niet maar het heeft me nog nooit een probleem opgeleverd in alle jaren dat ik met brommertjes aan het prutsen ben.Hoe is het gegaan met het testen of die ook ergens valse lucht zuigt?
10 april 2023 om 16:51 #819639Hoi wim v8, ik had je bericht inderdaad gelezen en ik heb je raad opgevolgd. De grootste sproeier die ik heb is 50 en daar loopt hij bijna stationair mee en hij rijd ook wel goed. Ik zal binnenkort een grotere set halen.
10 april 2023 om 16:54 #819640Hallo Wim,
Mijn setup is niet echt meer standaard😅 na alles uit gevijld te hebben en een snel uitlaat etc.
Maar kan je aan de foto van de bougie zien dat hij te koud is??
Ik heb de deo test gedaan en hij zoog geen valse lucht nergens.10 april 2023 om 17:04 #819641Is er ook nog verschil tussen de werking van een br6/7hs met een verlengde electrode of een br6/7hs met een normale electrode?
En moet ik ook een andere bougie dop of is dat niet nodig?
10 april 2023 om 21:03 #819642Zolang je nog je originele 38,2mm 50cc hebt noem ik het een standaard setup. Tuurlijk gaat hij met de aanpassings die je hebt gedaan wel wat vlotter maar het is nog geen race machine zeg maar. Dan heb je qua temperatuur nog niet meteen een koudere bougie nodig. Op zich zou die het ook moeten doen met de bougie die jij hebt hoor alleen je hebt wat meer kans dat zo’n bougie vet word en dan gaat doorslaan. Daar heb jij in dit geval, met de te kleine sproeier, geen last van.
Verschil qua verlengde of normale elektrodes.. hmm ik heb geen idee. Ik weet welke bougie ik bij welke setup nodig ben en verder heb ik me er totaal nog nooit verder in verdiept.
Bougiedop. Tsja weer van horen en zeggen maar of het echt waar is allemaal.. maar je zou niet die van een bougiedop NKG moeten gebruiken omdat die veel weerstand blijken te hebben. Moet eerlijk bekennen dat ik ze wel gebruikt heb op m’n vorige Citta en daar geen hinder van heb ondervonden. Momenteel gebruik ik die rode van Champion.. Deze schijnen dan weer minder weerstand te hebben.. of dat ook allemaal zo is.. ik durf het niet te zeggen. Wel vind ik die rode van Champion een aanrader omdat deze echt netjes afsluiten en niet bij de eerste de beste plas water beginnen te eikelen.
Maargoed.. Dop er eerst maar eens een grotere sproeier in. Denk 54 / 56… of miss zelfs wel een 58. zou gewoon een setje van 50 tm 60 aanschaffen dan zit vast wel een juiste bij. Dan zal die vast beter presteren en stationair lopen.
11 april 2023 om 12:51 #819648Ahh oke!!
Ik zal binnenkort een setje bestellen.
Heel erg bedankt alvast voor alle hulp😁
Hopen dat mijn citta het dan weer doet. Maar stel ik zou wel de tecno circuit uitlaat er weer onder gooien zou ik dan nog groter moeten met de sproeier maar? Of is die uitlaat iets teveel voor een 50cc11 april 2023 om 13:18 #819650Ik heb weinig goeie ervaringen met die Techno uitlaat.. of beter gezegd.. geen.
Niet op een 50cc en ook op een 65cc vond ik het maar een waardeloos ding om heel eerlijk te zijn. Mijn brommer ging er met name trager door plus een bak lawaai. Als je voor weinig geld een goeie uitlaat wil dan zou ik gewoon zo’n Gianelli City Power scoren als ik jou was. Dat loopt super op een 50cc en als je in de toekomst ooit eens overstap naar wat meer cc’s dan kan die uitlaat het ook prima aan Trekt lekker op en gaat lekker lang door naar de top.11 april 2023 om 15:14 #819653Heb je met een cittypower uitlaat heb je nog wel goede trekkracht en een hogere topsnelheid?
Met mijn techno gaat de gasreactie wel naar beneden en met de standaard 23,5mm uitlaat reageert hij sneller en trekt hij mooi door naar z’n top.
En een beetje lawaai vind ik niet erg😋 maar te veel is ook niks. Maar een beetje geluid mag een brommer wel hebben van mij.11 april 2023 om 16:12 #819654nog even op je vorige vraag terug komen, of je dan ook een groter sproeier moet.. per uitlaat kan het idd wel uitmaken welke sproeier je gebruikt. of het dan ook perse moet dat kan ik je niet vertellen daar kom je pas achter wanneer je er mee gaat rijden.
Of een citypower wel trekkacht heeft. Ja ze trekken erg goed op vind ik. Het is natuurlijk geen Leovince Krul.. maar hij doet goed z’n best.
Het is allemaal een kwestie van proberen.. Misschien hou ik juist wel van een stillere brommer dan jij en heb jij geen problemen met het lawaai van de Techno uitlaat en ben ik daardoor ook wel beïnvloed, dat ik het geen fijne uitlaat vind. Ik had.. laten we het zo zeggen.. wel wat meer van die Techno verwacht toen ik die de eerste keer er onder schroefde. Vond de trek kracht erg tegen vallen en ik had wel een flinke boost verwacht maar die bleek ook ver te zoeken. Plus het lawaai.. dus ik heb ‘m dr gauw weer onder vandaan gehaald toen.. van die Citypower verwachte ik eigenlijk veel minder omdat die toch best veel op een origineel uitlaatje lijkt maar die deed m’n mond juist open vallen.
11 april 2023 om 18:04 #819657De techno viel mij ook behoorlijk tegen eerlijk gezegd, ik had er ook meer van verwacht. Gelukkig heb ik hem niet nieuw gekocht maar van marktplaats, hij was nog nooit gebruikt.
Maar zou een normale 23,5mm citypower net zo goed zijn als een gianneli cittypower 23,5mm?12 april 2023 om 13:17 #819662Het hangt er allemaal van af wat de rest van de setup is.. een uitlaat alleen kan geen wonderen verrichten. Op m’n huidige Citta zat een 65cc toen ik ‘m kocht. en er hing zo’n gewoon origineel model uitlaat onder met een wat dikkere buis. Aan het blok was verder niks gedaan behalve de inlaat was groter gemaakt maar geen spoelpoorten doorgetrokken enzo. Wel had de vorige eigenaar voor een enorm zware overbrenging gekozen. poelie 55 zat er op dus de trekkracht was aardig ver te zoeken. Met die originele uitlaat liep dat c.a 55km/h.. Wel lekker rustig qua toeren maarja.. voordat je éénmaal op snelheid bent ben je ook anderhalve dag verder 😉 Met de Giannelli Citypower onder die zelfde setup merkte ik wel dat die iets wat vlotter optrok maar qua top… moah dat was nog niet gelijk een gigantische verbetering. Daarna zette ik die zelfde cilinder op een blok waarvan wel de spoelpoorten doorgetrokken waren en toen was het verschil wel duidelijk merkbaar tussen die twee uitlaten.
Het is dus maar net wat je zelf er uit wil halen. vind je rond 50 km/h hard genoeg dan zal zo’n gewone origineel lijkende snelle uitlaat prima zijn.. wil je er toch net wat meer uit halen dan zou ik zo’n Giannelli versie nemen.12 april 2023 om 17:47 #819666Ja oke duidelijk.
Ik hou het eerst bij de lekke orginele uitlaat. En als dat mooi loopt dan koop ik wel een nieuwe uitlaat.
Nog een vraag, bijvoorbeeld zo’n leovinci krul of proma met circuit zou dat er ook onder kunnen?
Of krijgt hij dan teveel tegendruk voor een 50cc waardoor hij slechter loopt.
Dat idee had ik namelijk wel met mijn techno. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.