Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta vragen
- Dit onderwerp bevat 237 reacties, 19 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 4 maanden geleden door Mike.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
14 maart 2023 om 10:20 #819009

hij slijt hier op de hoeken af en niet in het gehe14 maart 2023 om 20:49 #819014Dat hoort zo… althans aan 1 kant van het segment hoor die schuin af te slijten. Aangezien de segmenten door de centrifugaal kracht in een draaiende beweging tegen het koppelingshuis aan komen. Dan raakt het uiteinde van het segment het eerst de wand van het koppelingshuis waardoor ze schuin afslijten. Het scharnier punt is waar ik de groene rondjes heb getekend en waar de gele streepjes staan is waar ze normaal gesproken schuin afslijten. Als ze bij jou ook schuin afslijten bij het scharnierpunt (gezien je daar ook cirkels hebt getekend,) dan is dat iets wat ik van m’n leven nog nooit heb gezien en ook geen idee heb hoe dat zou kunnen.
26 maart 2023 om 21:32 #819270Ik ben een tijdje afwezig geweest omdat ik het te druk had met school en geen tijd meer om aan m’n citta te werken.
Vandaag had ik eindelijk weer tijd en heb ik daar goed gebruik van gemaakt, ik heb gekeken waarom mijn carbarateur lekte. Dat is waarschijnlijk omdat er geen pakking op het flotterbakje zit.
En ik heb de koppeling eraf gehaald en beter bekeken, ik kwam erachter dat de 3 ronde balletjes op het koppelings segment niet meer goed waren. 1 blijft ingedrukt. 1 gaat heel zwaar en 1 is gewoon nog goed.
Ook zag ik dat er een hoekje van 1 van de koppeling segmenten afgebroken is. En er zat echt ontzettend veel zand en haar en stof en vet/olie gemengd tussen de achterbrug en de vertanding achter, en ik denk dat dat er ook in de kast van de vertanding zit.
Morgen ga ik hem proberen te starten zonder koppeling en dan kijken hoe hij loopt.Groetjes mike.
26 maart 2023 om 21:36 #819271

7 april 2023 om 17:55 #819593Ik heb een nieuwe koppeling nu, ook heb ik de olie in het cardan vervangen voor de zeker heid want dat was nog nooit gedaan.
Ik wil ook mijn achterrem die in de achterband zit schoonmaken want ik zag dat die heel vies was en ik wou hem graag schoonmaken maar weet iemand hoe je dat los krijgt want ik krijg het maar niet voor elkaar.
Ik heb mijn wiel er trouwens uit maar verder kom ik niet7 april 2023 om 18:19 #819595Hallo Mike,
je achterrem zit in de naaf van het wiel niet in je band, daar zit lucht in.
Maar eerst de snaar er af, dan fietsketting er af,
dan de vier 17mm M8 bouten er uit( 2 aan
iedere kant).
Achterremkabel los maken van het wiel.
Dan kan het wiel er uit.
Dan moet de grote moer samen met het fietsachtertandwiel er af. Deze zitten bovenop elkaar op de centrale uitgaande as.
Houd je naaf rechtop, de olie die je er in deed loopt er zo weer uit door t ontluchtingsgaatje.
Of tap de olie eerst weer af.
Nu kan je de hele tandwielkast uit de naaf van het achterwiel trekken.
Nu zie je de achterremschoen, vervang die en kijk of de achternaaf droog is en niet lekt.
Als je nieuwe remschoenen vet wordt remt ie niet meer.
Vervang bij olielekkage de oliekeerring en/of de middenpakking van je tandwielkast, ook wel achternaaf genoemd.
Alles moet dan dus open.
Kijk ook eens bij de how-to’s in het menu,
daar staat er ook wat over.
Ontvet de remtrommel, haal er een schuurpapiertje doorheen, ontvet nogmaals met spuitbus remmenreiniger of een doekje thinner uit een fles thinner, pas op, op je huid met ontvetters!
Wil je de oude remschoen gebruiken, ontvet die ook, ruw m iets op met schuurpapier, pas op met oude remvoeringen deze kunnen asbest bevatten.
Liever gewoon een nieuwe er in, kost weinig.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.8 april 2023 om 20:59 #819620Oke!!
Heel erg bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik zal het in deze dagen proberen.
Bedankt!!8 april 2023 om 21:07 #819621Kan iemand me helpen? Ik weet het niet meer.
Toen ik mijn citta kreeg was de standaard uitlaat (snel) lek en heb ik vervangen door een techno circuit. Maar hij start slechter en loopt ongeveer 35 op de teller en loopt niet stationair en hij sputtert in het begin, de 1e paar meter als hij loopt. Dit gaat later weg.
Nu heb ik mijn oude lekke uitlaat geprobeerd en hij loopt nu 45 op de teller, en hij start veel makkelijker en loopt 1 of 2 seconden langer stationair voor hij uitvalt en hij reageert nu sneller op gas.
Alles is standaard aan het blok behalve dat we het blok wat uitgevijlt hebben.- Ik heb er een standaard luchtfilter op met 6 extra gaten erin
- Sproeier maat 48
- Nieuwe koppeling
- Nieuwe achtercardan olie
- Nieuwe kop en voet pakkingen
- Carbarateur schoongemaakt
- Nieuwe benzine slang
Kan iemand mij verder helpen want ik weet geen raad meer
9 april 2023 om 10:39 #819623Weet iemand waar het aan kan liggen dan hij nog steeds niet stationair wil lopen?
9 april 2023 om 17:28 #819625Heb je ook nog een filter liggen zonder extra gaten? 6 gaten ten opzichte van sproeier 48 is misschien iets te veel van het goede. En welke hittgraad bougie heb je, en hoe vers is die? Nieuwe bougie met de goede hittegraad heeft bij mij slecht stationair lopen wel een keer opgelost.
4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten.9 april 2023 om 17:35 #819626Het bleek een sproeier 46 te zijn, mijn fout.
Ik kan proberen de gaten af te plakken en dan te kijken hoe hij loopt.Wat voor bougie zou ik nodig hebben want ik heb de originele bougie er nog in
9 april 2023 om 17:45 #819627En nog een foutje bedenk ik net er zaten in totaal 9 gaten in de filter. Ik heb er 3 dicht geplakt met kit dus nu zitten er nog maar 3 extra gaten in
9 april 2023 om 19:02 #819629Ik heb net wat geprobeerd met 4 gaten in de lucht filter open en dan verschillende sproeier.
Ik had sproeier 44 en toen wou hij een paar seconde stationair lopen(dus waarschijnlijk gewoon wat afstellen denk ik)
Toen heb ik een 46 geprobeerd en toen had hij meer kracht en wou hij snel reageren op gas en liep hij op de teller 35/40 maar niet stationair
Toen met een 48 sproeier was dat hetzelfde alleen hij hij wat meer kracht maar liep hij nog niet stationairJe MOET een heel lang stuk volgas rijden, met de juiste bougie(bijv. NGK B6HS)
Met de juiste sproeier kleurt de bougie dan koffiebruin.
Sproeier 48 is al de juiste maat bij een standaard brommer in een 12 carburateur.
Jij maakt gaatjes in je luchtfilter, monteert een snelle uitlaat en vijlt aan het carter.
Dan mag je met de sproeier wel richting 50-52-54 gaan proberen.
Maar, de kleur van de bougie bepaalt mede welke sproeier goed is.Zo moet ie worden:

We horen graag hoe dat gegaan is.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.9 april 2023 om 20:34 #819632In mijn ogen moet je met deze setup, en met sproeier maten 44-46 zonder gaten in je luchtfilter goed kunnen rijden. Met die gaten inderdaad naar de grotere sproeier maten die Wim aangeeft. En kijk welke bougie je nu hebt, een te koude bougie slaat vet en daar gaat hij ook niet beter van lopen, en waarschijnlijk ook slecht stationair van draaien.
4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.