Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta vragen
- Dit onderwerp bevat 237 reacties, 19 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 4 maanden geleden door Mike.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 oktober 2023 om 21:19 #822053
Ja het is een wonder hoe hij nog liep hahaha
Nu vallen alle puzzelstuken wel op z’n plek.Sowiezo het carter is kapot en de zuiger denk ik ook toch? Wat kan ik nog hergebruiken? Krukas en cilinder denk ik zo.
5 oktober 2023 om 21:32 #822054Die krukas kan ook bij het oud ijzer denk ik. Het vlak wat de inlaat moet afsluiten ziet er behoorlijk beschadigd uit. De zuiger is idd einde oefening en wbt cilinder kan ik het niet goed genoeg zien op de foto of die ook beschadigd is Als die diepe voelbare krassen heeft kan je die ook vervangen. Het vliegwiel zal waarschijnlijk nu ook wel een uit gelubberde spiebaan hebben dus grote kans dat je die slechts nog als moeren en bouten bakje bij het sleutelen kan gebruiken.. maar miss heb je mazzel en valt het wat mee. Ben bang dat alleen het kleine karter helft over blijft.
Als je straks een ander groot carter deel hebt. Wel even het pas vlak voor de cilindervoet controleren en evt wat bij schuren op een glasplaat je met korrel 600 schuurpapier. Dat moet natuurlijk vlak zijn anders gaat die bij de voetpakking lekken.Ik volg deze topic al vanaf begin maart…
Soms lees ik dit nog en denk dan: gebed zonder end!
Natuurlijk moet ik dit soort gedachten voor me houden! Maar tóch…Menige keren heb ik me al afgemeld voor het volgen van deze reacties…
Steeds krijg ik ik weer een melding.Zelf proberen te fixen met hulp is natuurlijk super gaaf!
Wil het niet niet lukken, dan kun je natuurlijk extra hulp vragen om dingen te snappen en te begrijpen.
Natuurlijk zijn er hier forumleden die tot in lengte van tijd je proberen te blijven helpen.
Soms denk ik: stop er nu maar mee, lap enkele tientjes bij een brommerboer die kennis van zaken heeft.
Breng dat ding weg, dan kun je ermee rijden!Ik heb niks tegen liefhebbers die de hobby ontdekt hebben, het niet snappen, het blijkbaar nooit zullen snappen? Die het forum al vele maanden dagelijks bezig houden…
Negeren kan ik deze reacties blijkbaar niet. Niet uitschakelen ook.
Mike, breng dat ding gewoon weg voor enkele tientjes naar iemand die ervoor zorgt dat je snel weer de weg op kunt.
Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...6 oktober 2023 om 16:39 #822075Sorry ries, ik probeer het te leren en uiteindelijk alles zelf te kunnen doen. Het is niet de bedoeling om jullie er mee lastig te vallen of wat dan ook. Ik raadpleeg dit forum gewoon als ik het even niet meer weet. Ik probeer het meeste altijd zelf te doen want dat vind ik ook juist leuk, maar van sommige dingen wist ik gewoon niet hoe het zat. En elke keer dat ik weer wat nieuws doe leer ik weer meer waardoor ik andere ook kan helpen. Ik waardeer jullie hulp enorm en daar wil ik jullie ook voor bedanken.
Ik snap Ries ergens ook wel. Het was ook wel echt een gebed zonder einde. Ik had af en toe ook wel eens zoiets van… Hmm zou dit ooooit nog goed komen?
Om nou te zeggen breng het blok weg naar een bromfiets winkel en laat het doen voor een paar tientjes. Het leukste is natuurlijk als je het zelf kan leren. Dat geeft hoe dan ook meer voldoening dan laten doen. Ook is de tijd dat je nog iets voor een paar tientjes kon laten doen wel lang geleden ben ik bang.. een paar tientjes is tegenwoordig nog niet eens een uur tarief. Maar toch.. ik denk dat het geen kwaad kan om eens iemand er bij te zoeken die je het een en andere in de praktijk kan laten zien. Dit heb ik zelf ook gedaan toen ik mijn Honda MB blok ging reviseren.. gewoon even iemand er bij uitgenodigd die dat bijna met de ogen dicht kon doen. Zo leer je het gelijk goed ipv vallen en opstaan.Hoi Mike,
Natuurlijk snap ik je, dat zelf uitvogelen best leuk en leerzaam is.
Anderzijds is een forum daar ook voor.
Maar na bijna driekwart jaar… bijna dagelijks… hahaIk vond het best interessant in het begin, ben het gaan volgen, na enkele weken kreeg ik het gevoel: toedeloe, nu weten we het wel, de meeste dingen zijn hier overal terug te vinden.
WimV8 kom ik vaak tegen met verdomd duidelijke uitleg.
Dan moet het toch lukken zou je denken.
Vele dingen zijn heer meermaals beschreven en als je even zoekt vind je verrassend veel.Ik heb me geprobeerd af te melden voor deze discussie maar ik blijf er meldingen van krijgen.
Ik kom niet van je af hahaVandaar eigenlijk mijn reactie, als het te lastig is, wellicht tijd om ander soort hulptroepen te zoeken, de brommerboer.
Had je hier in de buurt gewoond had ik gezegd: Mike, pak je boeltje op, kijken we er samen naar.Ook ik weet niet alles natuurlijk.
Zelf vraag ik weinig en zoek vooral op het forum, en je vindt er vaak snel terug wat je weten wil.Mijn eerdere antwoord is dan ook niet lullig bedoeld natuurlijk, blijf vooral leren hier, maar…na even zoeken vindt je enorm veel.
Leuker had het geweest als je er al op kon rond rijden!Nogmaals, WimV8 heeft je al enorm goed van info voorzien zag ik, lees dat gewoon nog eens aandachtig door.
Eigenlijk is de Vespa techniek té simpel!Mike, blijf leren man, hopen dat je snel gewoon lekker rondrijdt met het gevoel: dat heb ik toch maar even zélf gedaan!
Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...7 oktober 2023 om 15:11 #822085Ik weet het, er kwam veel hetzelfde probleem voor maar dat kwam allemaal door dat gat in mijn Inlaat. Ik heb zoveel geprobeerd en had en soms even geen zin meer in. Je kan alles blijven proberen maar als hij valse lucht trekt helpt niks… zelfs de deo test heeft hij doorstaan, dus ik wist het ook niet meer.
De techniek is inderdaad heel simpel ik heb mijn 1e citta (waar dit forum mee begon) en nog een opknapper zonder gat in de inlaat en die had ik zo klaar met behulp van de info die ik hier had vergaard. Het is niet alsof ik gewoon infantiel ben ofzo hahaha, ik kan het wel maar ja zulke dingen zijn gewoon lastig op te merken. En door de valse lucht kwam ik steeds op de zelfde problemen uit
Ik blij ook zeker door gaan en ik ga hem klaarmaken zodat ik inderdaad kan rijden en denken “he dit heb ik zelf gebouwd”
En nogmaals dankt aan iedereen en aan wim en wim v8 met altijd de super duidelijke uitleg.
Mijn plannen:
- Ik heb een nieuw compleet carter op het oog.
- Nieuwe originele brom krukas
- Nieuwe cilinder etc ik zat te denken aan een polini cilinder kop met een 60cc dmp omdat ik het geld zo niet heb liggen voor een DR ondanks dat die wel veel beter is.
- En heel misschien een geheel nieuw blok voor een goede prijs
Wat zou het maximale aantal cc zijn dat mijn originele achterbrug aankan? Ik wil niet dat hij kromtrekt. Maar ik wil wel gewoon lekker vol gas kunnen rijden.
7 oktober 2023 om 23:38 #822089Mike, infantiel hoor je me nooit zeggen! haha
Hooguit: misschien iets beter inlezen/ opzoeken hier, wellicht dan vragen. 😛
Want eigenlijk gaat het altijd vaak over dezelfde onderwerpen/ Hij loopt niet, hij blijft niet lopen, start niet, slaat steeds af, en over carburateurs/ sproeiers/ uitlaten/ opvoeren zit dit forum best enorm compleet in elkaar vind ik. Eigenlijk vindt je hier….alles!Dit vind ik een enorme database, vooral ook in de “How to ‘s”
Dat hebben ze buitengewoon goed in elkaar gezet.Wat betreft je laatste vragen ( sneller- opvoeren ) kan ik je niet echt bij helpen.
Ik heb een Citta, Ciao en een Si, alle drie in originele staat ( snor )
Alle drie starten-lopen, doen het ook altijd.
Enkele reserveblokjes en snor/ bromklokken op voorraad, uitlaatjes, hele doos met nieuw reserve spul, wat revisiesetjes voor blok en klok.Voor mij is het gewoon leuk en “prima genoeg” om origineel met 33 kmh (op GPS ) door zuid Limburg te rijden. Keertje naar het werk, met grote regelmaat een boodschapje halen…
Dus over andere cilinders/ cilinder koppen en carters kan ik je niks vertellen.
Wél weet ik dat een achterbrug van een SI onder je Citta past. Die ziet er een stuk degelijker uit.Zo zie je dat toch ieder dezelfde hobby heeft, maar soms compleet ander gebruik/ wensen/ eisen stelt.
Met de Citta/ Ciao of Si heb ik nooit enorm haast, ander pak ik de Volkswagen wel, en dat ik op een fietspad ingehaald woord door “Henk en Corrie” met daarachter “Trees en Leo” van de plaatselijke camping op hun onlangs aangeschafte E-bike…dat neem ik dan maar voor lief.Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...8 oktober 2023 om 17:49 #822091Hoi Mike,
Ik lees nu al een tijdje mee aan je forum post en herken veel dingen hiervan aan de vroegere mijzelf.
Goed om te zien dat je nu plannen hebt gemaakt voor wat je blokje betreft, dat is stap een om goed aan de gang te gaan.Dat je een nieuw carterdeel en krukas nodig hebt spreekt een beetje voor zich om efficiënt goede resultaten te halen, ik heb zelf in het verleden ook met een 60cc dmp gereden daar is niks mis mee. Klein tipje mocht je er mee gaan rijden is dat de afwerking van de poortjes nog wel eens erg scherp kan zijn. Dit geeft op den duur snellere slijtage van je zuigerveren om dat te voorkomen kan je het beste voor het monteren met een klein vijltje de randjes van de poorten afschuinen ( wel goed opletten dat je niet uitschiet in de boring anders krijg je krassen).
Naar mijn ervaring zou je best de originele cilinderkop kunnen gebruiken op de 60cc, had ik in het verleden ook en reed prima. Scheelt toch weer wat in de portemonnee of je moet de polini kop al hebben liggen dan is het aan jou.Net wat Ries Maas al zei op het forum is heel veel informatie te vinden zeker bij de how to’s, anders is er ook altijd nog youtube mocht een video wat duidelijker zijn bijvoorbeeld @biermobiel21, hij maakt leuke filmpjes over de basis ciao/citta kennis dingetjes maar ook hoe hij blokjes bouwt.
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.13 oktober 2023 om 17:05 #822155De plannen zijn wel wat gewijzigd, doordat ik m’n handen op een ander cilindertje kon krijgen namelijk een 60cc dr (blauwe doos versie) de beste man wist niet welk merk het was dus heb die voor een mooie 30 euro Met de zuiger erbij. en een brom krukas erbij en polini kop.
Nu is wel 1 van de zuigerveren aan de achterkant wat gescheurd maar ik kan nergens die 41mm veren los vinden net zoals de pakkingen van 41mm die zijn er ook niet. weet iemand hier meer van?Dit is de cilinderkop… is dit erg die soort van gaatjes of deukjes?

Ook heb ik een extra blok voor onderdelen of voor reserve maar over het hele project zal ik meer vertellen met foto’s op de perso14 oktober 2023 om 01:16 #822162Je hebt het over een 60cc DR Maar ook over een 41mm zuiger.
Ik wist niet dat er een 41mm Dr cilinder was.Wat bedoel je met een zuigerveer die aan de achterkant gescheurd is?
Die putjes in de kop zijn geen probleem maar ik zou de kop wel even goed nakijken voor ik hem monteerde. (vlakken en ook controleren of de decompressie klep goed sluit).
14 oktober 2023 om 08:54 #822163Ja er was vroeger een 60 cc dr met een 41mm boring.

In de zuigerveer zat een haarscheurtjes in en zal daardoor snel breken. Maar ik weet niet waar ik er nieuwe voor kan krijgen..
Volgens mij sluit de klep van de kop nog wel goed maar ik ga hem ook uit elkaar halen en goed schoonmaken
14 oktober 2023 om 09:18 #822165Oke dan een 60cc van DR..en dan ook nog nieuw in doos? dat was dan wel een koopje… 3 tientjes voor zo’n zeldzame DR 41mm. Ik wist wel af van het bestaan maar ben ze nog nooit tegen gekomen zegmaar. Keer eens wat anders dan de DR43mm waarmee er al heel veel rond rijden!!
Ben benieuwd wat dit gaat doen uiteindelijk.
14 oktober 2023 om 09:46 #822168Deze foto’s kennen we wel uit de cilinderrubriek. Is een nieuwe.
Heb jij dan ook een nieuwe?Ik zou liever een stuk of wat knappe foto’s van jouw DR41 cilinder zien.
En dan ook van de zuiger en de losse zuigerveren
Volgens mij heb ik ook nog zo’n cilinder staan, zal eens kijken.
Zuigerveren zijn niet zo moeilijk te krijgen hoor.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.14 oktober 2023 om 10:51 #822169Ik zal later even wat foto’s plaatsen als ik weer thuis ben.
Ik heb hem jammer geboeg niet met de doos erbij en hij is wel gebruikt zei de man waar ik hem van kocht.De zuigerveren zullen vast wel ergens te koop zijn maar waar? Bij jmpb vind ik alleen een hele zuigerset van dmp die de 41mm heeft losse veren kan ik zo nergens vinden. En ja zijn de veren van de dmp zuiger wel goed? Dat lijkt me ook niet de beste qualiteit
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.