Vespa-Ciao.NL
:: Citta vragen

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta vragen

15 berichten aan het bekijken - 196 tot 210 (van in totaal 238)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Mike
    Topic starter

Volgens de sproeier database: Cilinder: -38,2 mm (50 cc Standaard)
      Carburateur: -12/10
      Uitlaat: -Citypower
      Luchtfilter: –Malossi / Polini Carter: -Snor
      Krukas: -Snor
      Sproeier: -46 – 50
      Met die sproeiers of daaromtrent moet ie het mee doen. Anders is er wat anders niet in orde, of je set-up voldoet niet aan bovenstaande. Lijkt mij.
      Gr. Wim.

Ja dat had ik ook al gezien inderdaad ik wil wel een poging wagen maar ik had het toen geprobeerd met sproeier 54 en toen zat er geen gang in joh hij liep maar 27 en hij kwam totaal niet over de dip heen en op touren

Mike
      Topic starter

Nu met de malossi filter er weer op en strakker vastgedraaid en ook de carburateur strakker vastgedraaid zodat hij niet los getrild kon zijn.

Malossi filter en sproeier 50 dan rijd hij maar echt bagger en ik ben 2 straten verder voor dat hij start. De bougie is donker bruin een soort roest kleur
        Een filmpje van hou hij reageerde op gas en hoe hij reed
        Dit gebeurde op de terug weg.
        Met sproeier 48 was ik 3 straten verder en was hij nog niet gestart. Hij ontsteekt wel en met de shoke komt hij wel op touren maar zogauw hij het aangrijp punt van de koppeling berijkt minderen de touren en valt hij uit. Ook als ik de achterband optil zodat hij geen weerstand heeft
        Kan iemand me dit uitleggen wat er nou aan scheelt?
        1

Wim
        Bijdrager

Nou, je probeert een snorfiets die nieuw 27km/u haalde en een blokje met 1-2 pk heeft
          40 km/u te laten rijden met dat zelfde blokje dat nu 30 jaar oud is.
          Passing cilinder/zuiger komt op honderdsten mm’s nauwkeurig.
          Die is nu natuurlijk versleten, of ieder geval de zuigerveren.
          Pakkingen? Keerring? Lagers? Carters? Uitlaatpoortje dichtgekoolt?
          Sluit de krukas het inlaatvlakje nog mooi af? (Dus is dat nog luchtdicht?)
          Controleer die dingen dus ook en monteer nieuwe waar nodig.

Als ik een oude Ciao of wat ook in handen krijg gaat direct het blok er onder vandaan
          en controleer ik alles, en waar nodig vervang ik.
          In de filmpjes hoor ik een brommer die geen kracht heeft,
          en de overbrenging lijkt veel te groot/zwaar daarvoor.
          Ik zou het blokje even opnieuw opbouwen, kan het daar niet aan liggen.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mike
          Topic starter

Hij heeft inderdaad geen kracht, hij heeft poulie 80. Ik heb nog een viton krukasskering dus die gaat er sowiezo op en de beschadigde onstekingsnok en vliegwiel spie gaan eruit voor nieuwe, want die heb ik toch nog liggen.

Goed idee om het blok nog even grondig na te kijken, ik zal binnenkort even worstelen dat ik het blok eronder weg krijg.
            Misschien 2 domme vragen, maar hoe herken je een versleten lager?
            En je hebt de dure malossi lagers maar heeft dat wel zin op mijn brommertje?

Wim
            Bijdrager

Ontstekingsnok? Je had elektronische ontsteking had je gezegd.
              (ik ga t niet terug zoeken, dat is te veel).

Maar dat kan nog wel eens wat veranderen
              Staan de contactpunten wel goed?
              Zijn ze niet versleten?
              Condensator? Vonk tussen de punten bij gasgeven=condensator stuk.
              Ja dan moet je solderen indd. 😉

Een versleten lager ga je bij een Ciao(citta)blokje niet zoeken, je vervangt ze gewoon.
              Een lager kost 4,- Koop een rev.setje blok, bij jmpb of waar ook, dat is goed.
              Je hebt lagertrekker nodig. Je mag niet slaan op de krukas, nooit.
              Geen! alu pakking onder de cilinder. Papier graag.
              Werk schoon, geen korrel vuil in het blok laten komen.

Controleer dus vóór je het blokje uit elkaar haalt of de inlaat afsluit.
              Blaas met je mond op het inlaatje, er mag geen lucht door gaan
              als de krukwang het gat heeft afgesloten.

Plaats ook foto’s van je werkzaamheden. Is duidelijker.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mike
              Topic starter

Moet ik ook een 10mm naaldlager meebestellen voor de krukass of is dat niet nodig of zijn die lastig te verwijderen

M’n pa zei dat hij toen zag dat de onstekingsnok ook beschadigd was (hij had het blokje uit elkaar gehaald toen ik er niet was) maar als dat er niet op zit dan is het een beetje weg gegooid geld geweest 😐 maar hij is wel electronisch, 1 van de laatste modellen dus

En net dat op de inlaat blazen hoe weet ik wanneer de krukas zo staat dat hij niet meer open staat en waar moet het lucht bij langs lekken of eruit komen? En moet ik ook aan de krukas draaien of niet?

Ik moet toch gewoon de krukaslager set hebben? Of nog meer?
                wat is er mis met een alu pakking onder de cilinder dat heb ik juist gedaan.

De alu toppakking kan toch wel of is die ook beter als die van papier is

Ohja en welke lager trekker moet ik hebben? Inwendig of uitwendig en welke maat. Er zijn nogal wat verschillende en ik heb die niet thuis.

De foto’s zullen geplaatst worden

Wim
                Bijdrager

Er zijn 2 diktes piston pennen.. de ene is 10 de ander is 12mm.. (meest voorkomende is 10mm) dus als je het uitelkaar hebt even opmeten welke piston pen je hebt.. het kan nooit kwaad om een nieuw small end naaldlager te plaatsen en het kost je de kop ook niet.. Het big end naaldlager van je krukas (die dus tussen de wangen zit) dat is een kut klus om de te vervangen.. dan moet je de boel uitelkaar persen maar gelukkig komt het niet vaak voor dat die kapot zijn.. en als die kapot zijn kan je beter een nieuwe krukas kopen denk ik. Het komt nog al precies zeg maar. Dus dat lager kan je rustig vergeten.. tenzij je daar veel speling op hebt zitten natuurlijk. Maar dat zal vast wel wat mee vallen.. ik ben zelf tenminste nog geen één krukas tegen gekomen waarbij big end lager versleten was.

Ik snap even niet hoe je een ontsteking nok hebt en je hebt electronische ontsteking.. Dat is simpelweg onmogelijk. ???

Als je in de inlaat kijkt zie je de krukas.. draai deze tot het de wang van de krukas voor het inlaat gat verschijnt. Dan is de inlaat dicht. Als je dan op de inlaat blaast zou je er in principe niet door heen moeten kunnen blazen.

Een revisie setje zoals JMPB ze verkoopt kan je gewoon bestellen. Wel doe ik zelf altijd een heel flinter dun laagje vloeibare pakking aan weerszijden van de papieren pakkings maar dat is in feite niet perse nodig maar uit zekerheid doe ik het tegenwoordig wel. Het spul is allemaal niet zo nieuw meer dus wat extra afdichten is volgens mijn logica geen slecht idee.

Waarom je niet een aluminium voet pakking moet gebruiken is omdat die eerder de neiging hebben te gaan lekken heb ik wel eens gehoord. Maar zelf heb ik daar geen evaring mee.   Eerlijk gezegd mik ik die aluminium voet pakkings tegenwoordig altijd gelijk in de kliko. Dit gezegd hebbende..  opzich zou je ze dus wel kunnen gebruiken. Ik heb ze ook ooit wel eens gebruikt en het liep prima. Maar toch.. door het lezen van anderen hun ervaringen heb ik voor alle zekerheid toch liever een zelfgemaakte papieren pakking.

Voor de koppakking moet je natuurlijk geen papier gebruiken. Dan is aluminium wel goed. Overigens kan je de kop meestal ook wel zonder pakking monteren.(zo zit het af fabriek ook)

Zo’n lager trekker gebruik ik altijd voor het vervangen van de lagers
                  images

Mike
                  Topic starter

Ik heb een electronisch blok en ik denk dat m’n pa het dus fout had

Ohh ja ik zou de test met het blazen binnenkort gaan doen als ik mn blok er onder weg heb en alles ga vervangen. Stel nou dat er wel lucht door heen gaat wat dan??

Die lager trekker zoals op het plaatje staat kan je die ook zo gebruiken zonder een hele set te morten kopen van meer dan 40 euro dus alleen die kop zegmaar en dan wat inproviseren?

Wim
                    Bijdrager

Als je er wel heel gemakkelijk lucht door kan blazen dan kan je opzoek naar een ander carter of blok. (maar als je blokje nog nooit een vijl of dremel heeft gezien zal dat vast wel wat mee vallen)

Die trekker zoals op de foto is genoeg. Je hebt niet een complete set nodig. Deze zijn ook los wel te koop. Als je die foto even in google foto zoeken op zoekt dan vind waarschijnlijk wel een aantal online winkels waar je die kan bestellen 😉  Met dit ding druk je het lager omhoog naarmate je de moeren aandraait. Maar het laatst stukje komt die net niet hoog genoeg om het lager helemaal los te krijgen.. dan moet je de moeren even weer los draaien.. dan een paar dikke ringen of iets dergelijks er onder leggen en dan nog een keer de moeren aandraaien. Dan ligt het lager er zo af.

Mike
                      Topic starter

Ik heb vandaag even de tijd genomen om te beginnen met mijn blokje er onder weg te halen en open te maken.
                        Hij was redelijk vies, er zat een mengsel in het slakkenhuis van het carter van rubber stof van slijtage van de v snaar en olie.
                        Ik ben nu eerst alles aan het schoonmaken.

Ik ga binnenkort de blaas test doen om te kijken of hij nog wel goed afsluit en dan ga ik alle onderdelen bestellen.
                        Ook viel me op dat de krukasspie niks meer is, dat komt doordat m’n vliegwiel er een keer bijna afvloog.
                        Ook zag ik dat de krukaskering er niet eens recht in zit, een beetje scheef ik weet niet of dit heel erg is maar het zal vast niet goed zijn.

Hier wat foto’s van de krukaskering, de spie, de zuiger, en de voor en na foto’s van het vieze slakkenhuis
                        20231003_17215420231003_18113420231003_18302920231003_17301520231003_181036

Mike
                        Topic starter

Ik heb slecht nieuws…. hij is niet meer te redden met ene Nieuwe zuiger of cilinder. M’n carter is gebroken op een of andere manier ik weet ook niet hoe, en er zit een kuiltje in mijn krukas.

Dit was het gene wat ik zag en wat al veel zorgen opbracht
                          20231005_13544020231005_14265420231005_14262320231005_14263820231005_14261520231005_14263220231005_14254520231005_14045620231005_14051220231005_14052220231005_14044020231005_140450
                          Mijn cilinder is nog wel goed geloof ik. Maar ik denk dat de zuiger en sowiezo het carter kapot is. Het gekke is nog dat ik het nooit gemerkt heb dat er wat brak ofzo.
                          Zou ik de krukas nog wel kunnen gebruiken?

zevenenergie
                          Donateur

Iemand heeft geprobeerd de inlaat groter te boren terwijl het blok nog in elkaar zat.
                            Ik heb nog niet eerder zoiets beun gezien…

Is dit het blokje waar je problemen mee had toen je dit topic opende?

Wim
                            Bijdrager

WTF… ja die wel echt naar de filisteinen.. Heeft dat zo nog gelopen? of heb je die inlaat zelf zo gesloopt?

Mike
                              Topic starter

Nee hij was destijds van m’n pa en die heeft dat gedaan toen. Hij liep zo inderdaad nog, en dit was ook het blokje waar ik de problemen mee had en dit is de verklaring van alles

Wat zou ik nog kunnen hergebruiken? De krukas misschien en de cilinder?

Wim
                                Bijdrager

Zo echt geen overbodige luxe dat je het blok er even onder vandaan hebt gehaald. Vind het knap dat die uberhaubt wou lopen in deze staat  Ja dat verklaart gelijk alles idd!

15 berichten aan het bekijken - 196 tot 210 (van in totaal 238)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.