Vespa-Ciao.NL
:: Citta vragen

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta vragen

15 berichten aan het bekijken - 181 tot 195 (van in totaal 238)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wim
    Bijdrager

13mm carburateur op een 10mm inlaat. 😥

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Joor
      Donateur

Blijft je koppeling niet vast staan?
        Maak er anders eens een filmpje van.

Mike
        Topic starter

Reactie op wim:
          Ik weet het, het strookt niet helemaal met elkaar maar hij heeft met de 13/13 wel de meeste kracht.

Reactie op joor:
          Hoe bedoel je de koppeling staat vast?

Die zijn de filmpjes:

Hier zie je hoe hij weer optrekt met vol gas met ongeveer 10/15 km/h

Hier kan je zien wat hij doet met half gas en vol gas bij 20km/h. Ik moet heel lang rijden voordat hij weer op gang komt ik denk wel rond de 150 meter voordat hij weer op gang komt

Wim
          Bijdrager

Dat van die koppeling, die vraag en antwoord is al 250 😉 pagina’s geleden besproken.

En een 13mm op een 10 inlaat is gewoon onbespreekbaar in de tuningswereld.
            Wil je dat toch, dan gewoon afstellen met sproeiers op bougiekleur en dan is het goed wat mij betreft.

Gr. Wim.

Mike
            Topic starter

Ja de koppeling was al in het begin een vermoeden.

Maar ik zou dus een 12/10 moeten hebben? Of misschien een 12/12 en dan zonder het pijpje voor de gaskabel.

Wim
              Bijdrager

Mike wrote:
                Ja de koppeling was al in het begin een vermoeden. Maar ik zou dus een 12/10 moeten hebben? Of misschien een 12/12 en dan zonder het pijpje voor de gaskabel.

Dat probleem met de koppeling, als die er was, had je toen toch wel opgelost hoop ik?
                Ja, 12/10 is de max. feitelijk.
                En dan de blauwe trekveren?
                Waar zijn die dan voor? Lijkt mij te strak.
                Dat zijn de zwaarste uit het setje:
                (1 Metaalkleur. 2 groen. 3 blauw.)
                Zelfs de groene zijn al goed genoeg voor een DR43mm.
                Maar dat zijn mijn ervaringen, het kan steeds weer anders uitpakken.

Gr. Wim.

Mike
                Topic starter

Er is denk ik nooit een probleem geweest tenminste ik heb er nu geen problemen meer mee

Zal 12/12 te gek worden?? En wat moet ik met de sproeier doen moet dat dan juist lager of hoger met een 12/10

En de blauwe veren is om als je optrekt heb ik een dip rond de 20 en die is bijna helemaal weg met de blauwe veren en met de groene is de dip er nog steeds heel er en komt hij er niet over heen waardoor hij niet door trekt naar de top

Er komt ook nog een nieuwe br6hs bougie aan binnenkort.

Wim
                  Bijdrager

De dip is normaal bij gewone koppeling, als je dat niet wilt laat je de blauwe veren zitten.
                    Als na dat dipje, dat is dus het moment dat je koppeling volledig is aangegrepen en de krukas 1:1 gaat draaien met het koppelingshuis, niet op toeren komt, waardoor de eindsnelheid niet gehaald wordt, dan is je overbrenging te zwaar voor het motortje, oftewel poelie te klein.

De carburateur die jij er op wilt, monteer je, en de sproeier waarmee ongeveer te starten vind je in de sproeierdatabase, die ken je nu wel. Daarna gewoon sproeier mbv bougiekleur vinden.

Gr. Wim.

Wim
                    Bijdrager

Je moet geen 12/10 en ook geen 12/12.. je moet gewoon met een dremel je inlaat naar 13 mm bewerken.. Nou ja je moet natuurlijk niks.. maar dat zou ik doen als ik jou was. Een 13mm carburateur op een 10mm inlaat dat is hoe dan ook geen goed plan.
                      Sproeier 60 lijkt me wel erg groot voor je setup. Ter vergelijking: ik rijd zelf met een sproeier 62.. 13/13carburateur met een Malossi filter, DR65 en een Leovince krul uitlaat. Maar als die het met sproeier 60 het beste doet dan zou je haast denken dat die dan ergens meer lucht krijgt dan de bedoeling is. Dan zou dan ook meteen het stationair gejeuzel kunnen verklaren. Sluit de carburateur echt goed aan op het blok?.. ik heb hier namelijk 3 blokken liggen waarbij dat niet zonder vloeibare pakking dicht te krijgen was (ook niet met een splinter nieuwe originele Dellorto vers uit de doos) .. het zou met dus niks verbazen dat die daar toch wat valse lucht krijgt.
                      Ik heb de blauwe veren ook even in m’n koppeling gehad en heb maar snel de groene er weer in gezet. Je moet wel zo veel toeren maken voor dat die opgang komt.. dat rijd voor geen meter als ik eerlijk moet zijn.  Met jou setup zou ik dan ook niet verder dan de groene gaan.

Mike
                      Topic starter

Ik vond de sproeier ook al wat aan de grote kant, De bougie is dat met me eens.
                        Met de 13/13 heeft de bougie een lichtelijk donkerbruine kleur maar wel het meeste zwart. Maar met de 12/10 is de bougie echt zwart. Beide met sproeier 60.
                        Ik heb ook de 58 geprobeerd maar geen succes met de 60 loopt hij nog stationair maar met de 58 totaal niet. Zoals te zien in dit filmpje.

https://youtube.com/shorts/Y6st5uJoAm0?si=V0rNbaNhr9obLU4w

Over de veren gesproken. Ik zal de groene wel even een keer weer proberen en kijken of het beter rijd. Ik vind de blauwe ook niet heel slecht rijden maar dat is mijn mening.

Dit is nog een foto van de bougie na een lang stuk vol gas rijden met de 12/10 en sproeier 58
                        20230925_183737

Florian
                        Moderator

Heb niet alles aandachtig doorgelezen maar er vallen me wel een aantal dingen op.
                          Zou beginnen met het monteren van een originele dellortho carburateur, imitatierommel laat zich niet goed afstellen.

Malossi filter geeft weinig meerwaarde op zo’n setup, ik zou voor een Polini filter of brom filter gaan. Dan kan de sproeiermaat ook naar beneden, zal rond de 54 moeten zitten ish. Er vanuit gaande dat je geen valse lucht trekt

Blauwe Polini veren zijn te sterk (zoals al gezegd), zou voor de zwarte van Polini gaan (lichtste van de set).

Mike
                          Topic starter

Er zit nu een dellorto 12/10 op. De polini filter vind ik wel een wel een goed idee, ik dacht namelijk gewoon met een mallosi kan hij zoveel lucht trekken als hij maar wilt en nodig heeft dus dat is altijd wel goed. Maar zou ik de malossie filter niet kunnen blijven gebruiken als ik er een origineel zeefje in doe?

En tja de sproeiermaat is inderdaad ook veelste groot, i know. Maar hij 4 takt niet ofzo dat vind ik ook zo raar

Als ik de blanke polini er in gezet had destijds (alweer een tijdje terug) dan bleef hij in z’n dip hangen en kwam hij er niet over heen visaversa voor de groene vandaar dat ik toen de blauwe genomen heb

Mischa
                            Bijdrager

Niet raar dat je bougie met een 12/10 carb zwarter is met dezelfde sproeier als bij de 13/13. De 12/10 laat immers veel minder lucht door. Met een 58 of 56 loopt die ook niet goed met de 12/10?

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
                              Link naar Mijn collectie / Projecten.

Wim
                              Bijdrager

Volgens de sproeier database:

Cilinder:         -38,2 mm (50 cc Standaard)
                                Carburateur:  -12/10
                                Uitlaat:           -Citypower
                                Luchtfilter:     – Malossi / Polini
                                Carter:           -Snor
                                Krukas:          -Snor
                                Sproeier:        -46 – 50

Met die sproeiers of daaromtrent moet ie het mee doen.
                                Anders is er wat anders niet in orde, of je set-up voldoet niet aan bovenstaande.
                                Lijkt mij.

Gr. Wim.

Mike
                                Topic starter

Dit is de malossi filter met een sproeier 56.

Ik heb vandaag de originele luchtfilter erop gezet met de standaard 3 gaatjes, ik heb daar destijds meer in gemaakt dus er zitten 9 gaatjes in en het zeefje zit er natuurlijk wel in.
                                  Sproeier 56 zat erin en ik heb meerdere dingen geprobeerd.
                                  Met 4 gaatjes open maar toen 4takte hij als een gek en kwam niet op gang dus dat was niks.
                                  6 gaatjes open en toen was de bougie mooi bruin maar hij liep slecht stationair, soms wel soms niet en meestal viel hij na een tijdje uit. Het voelde alsof hij el moment uit ging vallen dus hij liep stationair maar hij zat op het randje van uitvallen. Als je de stationair schroef ook maar aanraakte of je draaide hem een mini beetje terug dan viel hij al uit
                                  Foto van bougie met 6 gaatjes open
                                  20230926_163025
                                  En uiteindelijk ook alle 9 gaatjes open, toen had hij wel meer kracht en snelheid maar de bougie was weer zwart maar hij liep wel stationair, soms wel en soms niet. Hij liep wel wat rustiger stationair zonder heel erg te schokkeren alsof hij uitvalt, hij deed het soms nog wel een beetje maar minder dan met de 6 gaatjes open.
                                  Ik vind het geluid van de citta met de open luchtfilter zoveel mooier dan die met de originele hahah. Hij klinkt dan veel dieper en luider, dat vind ik er zo mooi aan.
                                15 berichten aan het bekijken - 181 tot 195 (van in totaal 238)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.