Vespa-Ciao.NL
:: Citta vragen

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta vragen

15 berichten aan het bekijken - 166 tot 180 (van in totaal 238)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

mike.rosauer
    Bijdrager

Ik heb net geprobeerd om hem koud te starten met de boormachine en zonder de v snaar en als ik dan vol gas geef op de boormachine dan loopt hij gelijk en hoef ik ook geen gas te geven met de citta of shoke of wat dan ook. Het is perfect hoe hij zo start maar zo snel kan ik niet rennen😅 Weet iemand hoe dit kan dat hij zo wel start en wat er misschien mis kan zijn? Groetjes mike

staat je onstekking wel goed ? ik heb hoef met pouli max en halve stap te zetten en hij loopt al .

Mike
      Topic starter

poulie max?

Mijn contactpunten staan op 0,45mm en de bougie ook op 0,45 .

Dat is toch gewoon goed?

Ik heb ook een citta uit 2001 dus met elektronische onsteking maar als je daarmee de electrode afstand van de bougie te groot zet dan is er een kans dat je mee lange stukken vol gas je je cdi oververhit. Ik weet niet of dit met een bobine ook het geval is.

mike.rosauer
        Bijdrager

ik bedoel dat ik met de poui maximaal 1stap hoeft te zetten en hij loopt al 🙂

Mike
          Topic starter

Ja dat snap ik maar welke maat is maximaal want dat verschilt nog wel. Het maximale voor een 50cc is 80 bijvoorbeeld.
            Maar ja dat wil ik ook graag dat hij het liefste in 1 stap start

Mike
            Topic starter

ik bedoel dat ik met de poui maximaal 1stap hoeft te zetten en hij loopt al 🙂

Wat is je setup als ik vragen mag en wat is jou bougie en electrode afstand?

Mike
              Topic starter

Nou ik heb het probleem gevonden…. de bougie (br6hs)
                Met de electrode afstand op 0,45 moest ik eerst de straat door rennen voor dat hij starte. Mijn buren zullen wel gedacht hebben kijk die gek weer rennen met z’n brommer. Maar goed

Ik heb de electrode afstand nu op 0,55 staan en hij start nu binnen 10 meter. Ik hoop dat ik mijn cdi nu niet oververhit met de grotere vonk op lange afstanden maar dat zal vast wel mee vallen…. hoop ik😅

Zou mijn cdi 0,60 mm electrode afstand ook nog trekken of wordt dat te gek? want daarmee starte hij in 3 stappen al.

En klipt het dat als de electrode afstand groter wordt hij een kleinere sproeier nodig heeft? En gaat de snelheid dan ook omlaag?

Ries Maas
                Bijdrager

Volgens mij is dat het paard achter de wagen spannen als je de elektrode afstand flink gaat lopen vergroten, om vervolgens de sproeier te willen verkleinen.
                  Ook al geef je aan dat de Citta wat beter/ sneller start.

Je moet uitgaan van de originele/ opgegeven elektrode afstand.

Heeft je bougie wel een écht krachtige blauwe vonk?
                  Dat vraag ik omdat ik met enige regelmaat nieuwe bougies koop/ op voorraad leg voor mijn Vespa ‘s.
                  Gewoon nieuwe NGK’s BR6HS en het valt me op dat lang niet elke bougie dezelfde felle krachtige vonk geeft, ook al zijn ze hagelnieuw uit het doosje.
                  Ik ga er dan mee terug naar mijn leverancier waar ik alle spullen koop, en die geeft het ook toe dat de ene nieuwe bougie inderdaad de andere niet is, en dat een oude bougie van bijv. 15 jaar oud ( toen alles nog écht degelijk was ) soms beter is dan een nieuwe.

Dan heb ik het over een goed gerenommeerde onderdelen dealer waar menig mens hier ongetwijfeld wel eens wat spulletje koopt ( zonder reclame te maken). Dus die weet het wel denk ik dan.

Dus staar je niet blind op een nieuwe bougie, met het juiste nummer, en een half tamme vonk.
                  Dus in plaats van flink de elektrode uit te buigen, zou ik even andere bougies proberen.

Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...

Mike
                  Topic starter

Ik heb nog een nieuwe bougie liggen ook een br6hs en ik heb nog 2 oudere br7hs liggen maar bij alles is het hetzelfde dus ik denk dat de bougie wel goed is. Ik zal dit later nog even nakijken voor de zekerheid.
                    Over de afstand en de sproeier gesproken, ik vind het ook nog al een gaar idee maar ik had met poulie 80 sproeier 60 erin en toen liep hij het hardste met een top van 48 op gps maar was de bougie wel te nat dus en een 56  sproeier was wel goed maar nu met die 60 erin en de electrode afstand groter 4 takte hij als een gek en het was net een stoomtrein zoveel rook, en zelfs met de 56 dus vandaar dat ik dat dacht. De meng verhouding is wel goed ik doe 100ml op 5 liter benzine.

Toen ik mijn opknapper kocht zat er een nieuwe br7hs in met electrode afstand 0,70 dus standaard maar toen starte hij wel in 1 stap en toen ik heb kleiner zette naar 0,45  starte hij net zo slecht als mijn andere citta. Ook met  de br6hs op o,45 en met mijn oude br7hs uit een andere citta was het hetzelfde. dus ik dacht dat het daar wel aan zou liggen omdat het met meerdere bougies zo was en bij 2 brommers hetzelfde probleem heb.

En de electrode afstand vergroten kan dat veel kwaad of niet? want ik ben daar niet heel bekent mee.

1

zevenenergie
                    Donateur

Als hij daardoor beter start….
                      imgres12-300x158
                      Screenshot 2023-07-31 at 10-19-02 no brainer - Google Zoeken
                      Het kan geen kwaad voor je bobine.

Mike
                      Topic starter

Ik had er een tijdje geen tijd voor om het goed af te stellen.
                        Vandaag dacht ik ja ik pak hem even uit de schuur en ga hem afstellen. Met de electrode afstand op 0,55 mm liep hij met geen enkele sproeier groter of kleiner heel goed hij stotterde vooral en hij trok slecht door.
                        Nu de electrode afstand op 0,50 staat start hij redelijk goed en heeft hij met sproeier 58 aardig wat kracht en snelheid. Een prima 46 kmh.

Alleen als ik het gas lloslaaten laat uitrollen of rem tot stilstand dan valt hij uit. Maar als ik hem weer start dan loopt hij wel stationair en als ik de schroef er verder in draai valt hij alsnog wel uit of hij rijd uit zichzelf weg. Moet ik misschien een sproeier groter ?? Want met een kleinere dan heeft hij aardig weinig kracht en komt hij slecht op gang. Als ik wil stoppen moet ik een beetje gas houden en dan stoppen dan blijft hij wel lopen.
                        Hij heeft nu sproeier 58. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Mike
                        Topic starter

Ik heb het probleem gevonden ik moest even wat verschillende electeode afstanden proberen en verschillende sproeiers maar met sproeier 60 en electrodeafstand 0,50 is het allemaal goed.

Nou zei een vriend tegen mij dat mijn br6hs eigelijk wat te warm is voor mijn citta omdat hij wel redelijk wat touren draaid aan het geluid te horen zou een br7hs misschien beter zijn? Dat is het koudste wat ik heb.

Met vriendlijke groet
                          mike

Mike
                          Topic starter

Ik ga mooi verder met de br6hs dat zou vast wel goed zijn en ik ga nog even verder met afstellen wsnt de bougie is een beetje zwart als ik nog tegen wat aan loop zal ik het hier plaatsten voor hopelijk meer goede antwoorden van jullie

Bedankt alvast!

Mikey
                            Bijdrager

Echt een pain in the ass om dit te lezen. Maargoed ik heb het toch maar even gedaan. Ik zie constant in je ‘problemen’ dat je niet een ding verander maar gelijk 3 of 4. Een voorbeeld. Je zet er een nieuwe koppeling op en veranderd ook direct sproeiers, stationairs schroef en weet ik het allemaal. Begin gewoon met 1 ding tegelijken en niet vanalles tegelijk want dan kan je steeds weer helemaal vanuit het niets beginnen met afstellen.

Ook zie ik 3 pagina’s volstaan over soorten bougie’s en electrodeafstand bij je cp blokje maar heb je uberhaupt al achter je vliegwiel gekeken en naar de afstelling van de contactpunten? Deze moeten op 0,45/0,50 voor je setup.

Een setup die altijd werkt, goed stationair loopt etc. en dichtbij de jouwe komt is:

50cc icm gevijlde inlaat.
                              13/13 carb
                              malossie filter
                              sproeier 58/60
                              contactpunten 0,50mm
                              en een bh6s bougie met de standaard electrode afstand vanaf nieuw. Niet aan gaan prutsen.

Mike
                              Topic starter

Ja die contactpunten vraag was voor een andere citta van mij, dat was een klein projectje. Maar het main probleem is mijn 1e citta met electronische onsteking. En de cp van dat projectje stonden op 0,45 dus dat was al goed.

En ja met die koppeling… dat was een race koppeling dus wat zwaarder vertanding zeg maar. En hij wou er maar niet mee lopen dus ja ik dacht misschien teveel of te weinig benzine dus ja dan begin ik aan de sproeiers.

En over die setup die je zegt. D’r contactpunten afstand gaat hem niet worden om te veranderen ivm elektronische ontsteking.
                                En dan met die electrode afstand, ik lees overal dat ze tussen de 0,40 / 0,50 aan raden. Vandaar dat ik daar vanuit ging.
                                Ik heb nu ook een setup die loopt maar de bougie is wat zwart. Er zit nu sproeier 60 in en hij loopt 50, als ik naar beneden ga met sproeiers, zoals met een 58 dan is de snelheid 45 dus ik weet niet als de bougie uiteindelijk koffie bruin is dus de juiste afstelling of de snelheid dan nog wel rond de 50 ligt of dat het naar de 40 is gegaan…

Ik weet trouwens dat het veel lees werk is dat zag ik laatst ook al maar wel thnx voor de moeite, dat kan ik echt waarderen

Mike
                                Topic starter

Ik ben vandaag even weer bezig geweest en het gaat wel goed maar ik snap het niet helemaal meer…

Met sproeier 58 rijd hij mooi en ook als ik met 10km/h door een scherpe bocht gaat dan trekt hij wel weer door als ik gas geef maar hij valt gelijk dood zodra ik stil ga staan dus zodra hij stationair moet lopen. en ik kan aan de stationair schroef draaien wat ik wil maar hij blijft gewoon dood vallen alsof hij niet genoeg benzine heeft om te blijven lopen stationair.

Toen heb ik sproeier 60 geprobeerd en nu loopt hij sneller en stationair maar trekt hij niet door als ik weer langzaam rij, (rond de 10km/h) dan stotterde hij alsof hij te rijk is of niet genoeg kracht heeft als ik weer gas geef om op te trekken. maar ik wil wel dat hij stationair loopt dus ik wil liever wel de 60 houden tenzij iemand een andere oplossing weet. Ik ben van alle markten thuis. Ook met een 10/12 carb doet hij het en dan heeft hij ook minder kracht in het algemeen
                                  Hij trekt geen valse lucht.

Zou het misschien aan mijn bougie kunnen liggen of aan de filter of misschien wel aan de afstelling of de carb?

Setup:
                                  50cc cilinder orgineel
                                  10mm inlaat
                                  Giannelli original power uitlaat
                                  Snor krukass
                                  13/13 spaco carb
                                  Sproeier 60
                                  Poulie 80
                                  Blauwe polini trekveren
                                  Mallossie open luchtfilter (ik had op een forum gelezen dat die niet heel goed is? Meer benzine verbruik en slecht filteren)
                                  Snelheid is 50km/h
                                  Br6hs bougie

15 berichten aan het bekijken - 166 tot 180 (van in totaal 238)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.