Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta vragen
- Dit onderwerp bevat 237 reacties, 19 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 4 maanden geleden door Mike.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
12 juni 2023 om 21:36 #820466
Ohh ja dat helpt wel ja bedankt.
Ik heb ook een nieuwe citta gekocht als opknapper, deze start heel snel al met 1 drukje.
Mijn 1e citta ofterwijl degene die ik hou die zegmaar en de andere zijn voor het opknappen en verkopen. Maar die 1e citta moet eerst op de choke en als je hem hoort ontsteken of een beetje knallen dan moet ik gasgeven en start hij langzaam en komt hij langzaam op toeren. Dit is niet echt een probleem maar ik was benieuwd of jullie wisten waardoor dit kan dat die opknapper zo snel start en mijn citta zo anders.De opknapper heeft
13 13 carb
9mm inlaat
Bromfilter
Br7hs bougie
ContactPunten onsteking
En voor de rest weet ik het niet want ik heb dat blok nog niet uit elkaar gehaald maar hij is al wel afgesteld.Mijn citta heeft
13 13 carb
Sproeier 56
Open malossie luchtfilter
11 mm inlaat of 10mm
Elektronische ontsteking
Br7hs bougie
En is afgesteldMaar hoe kan dat dan dat het zo’n verschil heeft met starten?
13 juni 2023 om 11:25 #820473Goeie vraag.. kan je er ook helaas geen kant en klaar antwoord op geven. Wel zie ik een overeen komst. Onder mijn Citta zit een blok met elektronische ontsteking, 13mm inlaat, 13/13 carburateur en een originele cilinder. Het loopt super maar als ik ‘m wil starten wanneer die koud is moet sowieso de choke gebruikt worden en moet ik altijd 2 keer aan de trekstarter trekken voor die loopt. Maar zodra je dan gas geeft en de choke klikt uit dan loopt ie wel gelijk goed, niet dat ie als het ware nog pruttelend op gang moet komen. Als de motor warm is dan start ie wel gewoon in 1 keer zonder de choke te gebruiken.
Dan heb ik nog dat samen geraapte ding wat op gebouwd is uit allemaal verschillende brommer spullen en daaronder zit een blok met contactpunten ontsteking, 13mm inlaat, 13/13 carburateur, DR65 en die moet ik wel aan duwen maar ook binnen een halve meter slaat die al aan zonder ooit choke te hoeven gebruiken hoe koud het ook is buiten. Beide hebben recent gebouwde motortje, nieuwe keringen, goeie compressie, er zijn in beide nieuwe zuigerveren gekomen, nieuwe bougies en bougie kabels enz enz enz.. het enige verschil is dan de cilinder inhoud en de soort ontsteking.
Maar ook hier het geval dat de brommer met contactpunten start beter dan de brommer met elektronische ontsteking. Ik kan me haast niet voorstellen dat het daar aan zou kunnen liggen maar ja.. wat het dan wel is..
13 juni 2023 om 22:53 #820481Hmm lastig dit dan, ik heb de luxe niet van een trekstarter jammer genoeg. Zou het misschien aan de afstelling kunnen liggen van de benzine of van de shoke of wat dan ook? Misschien de electrode afstand?
Ik heb wel de shoke stang overgezet van mijn 12/7 carbarateur naar mijn 13/13 ik zag wel dat het gat voor de lucht aardig wat kleiner was maar de stang die op de 13/13 zat bij aankoop was niks hij was veelste kort waardoor ik de schok knop niet kon gebuiken en hem met m’n hand aan moest zetten. Ligt het misschien daaraan dat hij zo langzaam op gang komt en zolang pruttelt met het starten?
25 juni 2023 om 23:05 #820654Ik zat er aan te denken om mijn citta om te laten keuren naar geel kenteken maar kan dat wel ivm dat de citta gemaakt is voor 25 kmh?
25 juni 2023 om 23:11 #820655Er zijn inmiddels al zo veel die hun Citta hebben omgekeerd.. Ze zijn niet alleen maar voor 25km/h gemaakt.. in België is de Citta ook als bromfiets geleverd die gewoon 40 ging..
Dus ja waarom zou het niet kunnen?
28 juni 2023 om 23:04 #820724Ik ga zondag 2 juli mee rijden met brommer tt in assen.
Nou ga ik met mijn citta die ik met jullie hulp klaar heb gekregen.
Hij loopt nu maar 40 en ik wil de groep wel een beetje bij kunnen houden.
Ik heb nu een standaard koppeling erop met een 94 poelie. Ik wil graag de trekkracht wel behouden maar de top wat hoger, rond de 45/50. Ik heb nog een mezoly koppeling liggen dat is een snel dus met een 66mm behuizing.
Ik weet zo even niet of de poelie van de koppeling dezelfde maat heeft maar stel dat het dezelfde maat heeft zal ik dan een kleineren poelie kunnen doen 70 of 80 en dat ik de trekkracht behoud door de grotere behuizing van de koppeling omdat dat een beetje hetzelfde werkt als strakkere terkveren? Dat mijn blok dan meer touren moet maken om weg te rijden. Zouden jullie dit aanraden of hebben jullie zoiets van hou het gewoon mooi zoals het nu is?29 juni 2023 om 03:28 #820726Trekracht behouden en je top hoger, gaan vaak niet samen. Je levert het een in voor het ander.
Je zal idd wat strakkere trekveren kunnen monteren naar gelang je setup en dan de poelie wat kleiner kunnen gebruiken. Het merk Mezoly maakt vooral vervangingsonderdelen voor verschillende brommers, waarover de kwaliteit te twisten valt. Echte opvoerspullen maken ze niet. Wat bedoel je met 66mm behuizing?29 juni 2023 om 09:51 #820730Ik ga zondag 2 juli mee rijden met brommer tt in assen.
Hij loopt nu maar 40 en ik wil de groep wel een beetje bij kunnen houden.
De groep op weg naar het circuit toe, of de groep op de baan?
Want de voorrijder voor de groep op de baan rijdt 45km/u
van begin tot eind. En inhalen verboden.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.29 juni 2023 om 13:36 #820735Ja dat klopt er stond op de site 50 kmh maar mijn citta gaat maar 40 hooguit.
Ik bedoelde op de baan29 juni 2023 om 13:40 #820736Trekracht behouden en je top hoger, gaan vaak niet samen. Je levert het een in voor het ander. Je zal idd wat strakkere trekveren kunnen monteren naar gelang je setup en dan de poelie wat kleiner kunnen gebruiken. Het merk Mezoly maakt vooral vervangingsonderdelen voor verschillende brommers, waarover de kwaliteit te twisten valt. Echte opvoerspullen maken ze niet. Wat bedoel je met 66mm behuizing?
Ik bedoel de binnenmaat van de kopplings behuizing.
Hier zijn 2 foto’s 1 van de originele en de andere van de mezoly snel koppeling

Dit is de originele koppeling die erop zat.
Binnenmaat behuizing 65mm
Poelie 21mm
Dit is de nieuwe snel koppeling van mezoly.Binnenmaat behuizing 67,5mm
Poelie 22 mm2 juli 2023 om 13:42 #820773ik ben nu op tt assen en ik wou net gaan rijden en hij wil totaal niet stationair lopen en ook gaat het gas heel zwaar en blijft ook hangen
Ik heb er laatst een mezoly snel koppeling opgezet dus hij moet wel weer afgesteld worden maar ik weet nu niet of ik groter of kleiner moet qua sproeier.2 juli 2023 om 15:44 #82077482 en 84,5 mm denk ik…

Doordat de koppelingssegmenten wat meer ruimte hebben zal hij iets hoger in de toeren komen voordat hij pakt en iets sneller optrekken, maar ik zie niet in hoe deze verandering van koppeling van invloed is op de sproeier, je zal er ongetwijfeld niet de juiste sproeier in hebben als hij niet lekker loopt, maar dat is uitproberen.
Succes op het circuit! Jammer van de harde wind en het onstuimige weer.2 juli 2023 om 16:19 #820775Ik zie nu dat ik inderdaad verkeerd gemeten had😅 het was nog vroeg toen ik dat aan het met was😅😂
Bet was een hele leuke dag met allemaal brommer op de baan. De 1e ronde heb ik mee gereden en de 2e ronde was ik net bij de 1e bocht en toen begaf m’n blok het. Ik heb geen vastloper maar ik heb geen compressie meer
2 juli 2023 om 19:19 #820777Ik denk dat mijn zuigerveer het begeven heeft want het blok zit niet vast, hoe dan ook ik heb nu 2x een kapotte zuigeveer gehad dus dat vind ik tijd voor een nieuwe cilinder want die wordt er niet beter op. Ik wil wel weer gewoon een 50 cc want sneller hoeft niet van mij ik vind deze snelheid wel mooi. Wat voor cilinder raden jullie aan gewoon een standaard mezolly of misschien toch een DR? De d’r is wel een stuk duurden maar ik heb ook geen zin dat de mezolly cilinder ook snel stuk gaat omdat mezolly niet een heel goed merk is. Of zou een dmp ook wel goed zijn??
2 juli 2023 om 22:18 #820780Hoe hard wil je gaan?… ik heb nu een gewoon standaard origineel cilindertje op m’n Citta en daarmee haal ik met m’n 130 kilo +/- 45km/h. Wel heb ik de inlaat vergroot en zit er een 13-13mm carburateur achter. Dit loopt verder super maar ik mis toch wel het koppel van de DR 65 waar ik eerst mee reed. Het trek gewoon stukken minder snel op. Echter deze set up is wat veiliger voor het behoud van m’n rijbewijs.
Heb je de cilinder wel even afgewerkt voor dat je ‘m monteerde. Dus alle scherpe randjes bij de spoelpoorten, in en uitlaatpoorten glad gevijld anders loop je de kans dat je zuigerveren in no time op zijn.
Maar hoe vond je het in Assen?… ik was er ook maar niet met de Italiaan. Vandaag had ik de Japanse vriend mee.. m’n Honda MB. Ik moest van uit Friesland c.a 70 km rijden om daar te komen dus dan ben je er toch even wat sneller op een MB dan op een Citta. Gezellige drukte daarzo en gigantisch veel gave brommers gezien maar man man man wat een enorme anti climax dat je slechts 1 rondje mocht rijden.. dan een paar uur wachten om dan nog 1 rondje te mogen.. en dat voor 30 euro. Maar ja toch mooi even weg geweest! Jammer dat je pech had met je brommer. Juist op zo’n dag zit je daar natuurlijk niet op te wachten. M’n MB liet me op terug weg staan.. benzine op. Letterlijk naast de benzine pomp in Burgum. Oke ik had misschien thuis kunnen komen op de reserve maar dit kon gewoon niet beter uitkomen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.