Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta Wil Niet Starten [Hulp Nodig]
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 maand, 3 weken geleden door Theperson99.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
31 januari 2026 om 19:58 #838687
Hallo allemaal,
Gisteren heb ik een Gilera Citta gekocht met een recent vervangen zuiger, benzinekraan en krukas. De Citta was slecht afgesteld en liep vooral bij lage toeren erg slecht. Waarschijnlijk krijgt hij te veel benzine en te weinig lucht, aangezien de bougie een beetje zwart is. Ik heb er ongeveer 60 km mee naar huis gereden toen hij plotseling geen vermogen meer leverde. Sindsdien krijg ik hem niet meer aan de praat.
Hij staat nu in mijn garage met de benzinekraan dicht en de bougie eruit. Als iemand een idee heeft hoe ik hem weer aan de praat kan krijgen, zou ik dat zeer waarderen!
Alvast bedankt
31 januari 2026 om 20:24 #838688Blokje er even vanaf, het is ook allemaal 30 jaar oud en meestal gerepareerd door 16jarige techneuten 😉 helemaal uit elkaar halen, alles controleren, waar nodig repareren. Zo sluit je alles uit en start en rijdt je brommer weer 10 jaar perfect. En geen verassingen meer.
Misschien had je een warmloper.
Bij demonteren, reviseren van je blokje kan je hier veel vragen stellen, plaats daarbij vooral foto’s, dat zegt zo veel meer.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.31 januari 2026 om 20:49 #838689Hi Wim, bedankt voor de tips! Een warmloper is het alleen denk ik niet. Hij heeft namelijk wel gewoon goede compressie en bij het aanrennen wil hij ook bijna starten.
Een complete blok revisie ga ik nog doen, maar ik heb momenteel weinig tijd en hoop hem eerst lopend te krijgen.
Gr. Luuk
1 februari 2026 om 08:31 #838690Kijk je ontsteking is na , (contactpunten, condensator) bij electrische ontsteking is je spoelen na lopen en bedrading op breuk/schade.
Wellicht vliegwiel spie gebroken.
1 februari 2026 om 13:44 #838691Update: Heb net geprobeerd hem te starten maar hij doet exact hetzelfde als gisteren. Ik heb ook even de bougie gecheckt tijdens ontsteking en die doet het perfect. Iemand nog ideeën om hem weer werkend te krijgen? Alle suggesties zijn welkom!
Alvast bedankt.
1 februari 2026 om 14:06 #838692Doe eens wat foto’s van je Citta 😉
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.1 februari 2026 om 18:21 #838693Update: vandaag lang bezig geweest en een aantal dingen uitgesloten.
1. de ontsteking werkt goed (bougie vonkt goed en regelmatig)
2. hij heeft netjes compressie
3. hij start af en toe bij het aanrennen, maar na 100 meter goed lopen kakt hij weer in.
4. luchtfilter is goed aangesloten
5. je ruikt benzine bij het aanrennen dus hij krijgt netjes benzine
6. hij loopt, als ie loopt, goed.
7. cilinderkopm sluit goed aan en decompressiehendel zit goed dichtIemand enig idee? ik zit met de handen in het haar en overweeg hem maar prijs te stellen aan Marktplaats…

- Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door Theperson99.
1 februari 2026 om 20:03 #838697Hallo Luuk,
Ik zal niet te snel opgeven als ik jou was. Het zijn echt simpele blokjes.
Heb je de carburateur er al afgehaald en goed schoongemaakt? Aangezien je wel een vonk hebt.
Misschien woont er wel iemand van het forum in de buurt die even kan helpen.4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten.Hi Mischa, bedankt voor je bericht.
De carb heb ik nog niet eraf gehaald. Ik woon in Utrecht, als iemand tijd en zin heeft om te komen helpen zou dat ideaal zijn en zeer op prijs gesteld worden!
Verder was ik nog vergeten te benoemen dat ik gisterochtend bij het tanken per ongeluk 4% heb gemengd. Dat zou ook reden kunnen zijn tot de vele rook die uit de uitlaat komt, als hij weer eens start. Zou dat ook de reden kunnen zijn dat het mengsel slechts soms ontsteekt?
- Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door Theperson99.
2 februari 2026 om 10:07 #838705In principe hoor je geen benzine te ruiken bij het starten. Dat zou betekenen dat er (teveel) mengsel in de verbrandingskamer komt en de rest er via de uitlaat & inlaat uit komt. Kan ook komen dat het komt doordat ie te laat/slecht vonkt.
Weet je toevallig of het een CDI ontstoken blokje is, of contactpunten? Als je je rechterkap loshaalt, heb je dan eentje gemonteerd zitten met één ontstekingsdraad + bougiekabel of eentje met 3 + bougiekabel?
Update: Hij rijdt!!
Hallo allemaal,Het probleem was het per ongeluk 4% mengen. Met wat extra benzine erbij werkt hij weer goed!
Ik wil graag iedereen bedanken voor jullie behulpzame berichten.
Gr. Luuk
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.