Vespa-Ciao.NL
:: Citta wel starten maar niet aanblijven..?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta wel starten maar niet aanblijven..?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Twaanzin
    Topic starter

Hoi, ik heb een probleem met mijn Citta. Ik ben al een tijdje op zoek en bezig met het zoeken naar een oplossing.

De Citta die ik heb heeft een aantal jaar stil gestaan in een schuur, een paar maandjes buiten in de regen en de sneeuw. De Citta had geen carburateur erop zitten dus heb ik hier een 13/13 voor gekocht. De brommer starte direct en reed 15 tot 25. Hij trok vervolgens later door naar de 40! en viel uit. De Citta ging vrijwel meteen ook weer aan met aanlopen. Ik vond dit vreemd en heb dus mijn carter open gemaakt om te kijken wat er eventueel mis kon zijn. De zuigerkop zat vol koolstof deeltjes wat dus duid op een slechte verbranding volgens mij. De uitlaatbevestiging zat vol met zwarte olie. Ik heb dit allemaal schoon gemaakt, nieuwe zuigerveren erop gezet en mijn inlaat laten uitvijlen om wat sneller te kunnen optrekken. Alle pakkingen heb ik vervangen behalve van de kleinste carter (deze heb ik niet los gehaald)

Hierna de brommer weer in elkaar gezet en 6 kilometer gereden, hij trok een stuk beter, reed iets sneller constant 30km/u en klonk “helderder” maar trok na de 6 km ineens weer door tot 40 en viel uit. De brommer ging vrijwel direct weer aan. Thuis gekeken naar de vonk van de bougie en die was wit, heb dus vervolgens nieuwe contactpuntjes, condensator en bougie erop gezet. De bougie was ook nog steeds zwart. Ik vermoede dat er valse lucht aangetrokken werd dus heb een deo test gedaan rond mijn carter, de brommer veranderde in toeren dus heb mijn carter weer uit elkaar gehaald en de pakking vervangen voor vloeibare en er extra de normale pakking bij.

Nu starte mijn brommer moeizaam, na een paar keer aan te hebben gehad gaat het weer makkelijk. Maar mijn probleem is dat de brommer start maar vervolgens na een paar seconden uitvalt. Hij blijft niet stationair lopen en heb niet het gevoel dat als ik gas geef er hier iets in veranderd. Volgens mij heb ik nog steeds veel zwarte olie bij mijn uitlaat en op mijn bougie, de oude en nieuwe bougie vonken beide een witte vonk. Op valse lucht kan ik niet echt testen maar merk dat er super veel compressie is in het huis, als ik mijn Citta aanloop slaat af en toe het achterwiel “vast” en trekt er weer uit door, volgens mij komt dit door de compressie (hij slaat niet helemaal vast, maar het achterwiel sleept soms als hij wil aanslaan, gebeurd niet constant). Het ringetje tussen de koppeling en vliegwiel zit gewoon goed om.

Kan iemand mij helpen om achter dit probleem te komen? Is dit een kwestie van afstellen? Of zouden mijn spoelen niet meer goed zijn of eventueel mijn bobine? Of is het mijn sproeier, heb geen andere sproeier in mijn carburateur gezet dus dit zou goed moeten zijn? Ikzelf denk aan toch slechte ontsteking, maar volgens mijn vader moet ie dan ook niet starten en dat doet hij makkelijk. Zuiger kan niet verkeerd om zitten want deze zat nog vast aan de kleine carter.

Dus het probleem is, wel starten maar niet aan blijven, olie bij uitlaat en op bougie, witte vonk van bougie.
      Zelf sluit ik valse lucht uit, hier heb ik heel erg op gelet maar wie weet kan dit wel zo zijn, de brommer blijft niet lopen dus deo test kan ik niet doen.

Mijn setup:
      50cc std.
      13/13 carb.
      Snelle uitlaat std.
      spruitstuk : ? std. van de carb denk ik?
      normale poelie volgens mij

bedankt alvast, grt Toine

ERIKJAN1984
      Donateur

kan het niet zo zijn dat je cyl. naar de knoppen is?
        eventueel een warmloper gehad, en daardoor soms blijft hangen. En is de staat van je zuigerveren nog wel in orde?

Twaanzin
        Topic starter

Mijn cilinder zier er goed uit, is schoongemaakt en de zuigerveren zijn vervangen, dus dat is het niet.

Roy
          Bijdrager

hoe groot is je sproeier?
            hoe is de staat van je benzine?
            heb je je tank gespoeld ivm lang stil staan vuil en roest
            loopt de benzinekraan wel goed door?

hoe is de staat van je krukas lagers?
            toplager ook gecheckt?

Twaanzin
            Topic starter

sorry voor laat reageren. Kom net terug van vakantie.

Nou ik ben erachter gekomen dat hij valse lucht trok omdat hij bij mij inlaat toch valse lucht zoog, de voorganger van de citta had al lopen kloten met uitvijlen en had zo de inlaat al verkloot. We hebben daar een nieuw buisje in gezet maar deze zat niet goed genoeg vast kwam ik achter met opnieuw erop zetten van de carburateur. Dit heb ik verholpen en nu blijft de citta gewoon lopen. Wel draaid hij hoog in zijn stationaire toeren, en blijft hij zonder gas te geven toch langzaam harder te rijden.

Ik heb een sproeier 66 erin zitten. Ik heb maatje 57 en 48 gekocht en zal met deze twee nog spelen. Volgens mij is het nu enkel nog een kwestie van afstellen, of is het uit zichzelf versnellen een ander probleem?

schaduw
              Bijdrager

klinkt als stationair schroef gewoon even daarmee spelen

Roy
                Bijdrager

uit zich zelf versnellen kan zijn dat de benzine opraakt in je vlotter bak
                  dan loopt ie f sneller en dan valt hij uit
                  maar 66 sproeier is zoiezo al te groot 57 is al een stuk beter ja
                  misschien dat dan al een hoop problemen verholpen zijn
                  ik hoor wel hoe het afloopt

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.