Vespa-Ciao.NL
:: Citta valt uit

Home Forums Techniek Afstellen Citta valt uit

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

thijsstreek
    Topic starter

Hoi,

Ik heb van de week een nieuwe citta gekocht die prima loopt. Alleen als ik het gas loslaat valt hij direct uit. Stationair wil die dus helemaal niet.

Weet iemand wat het kan zijn? Heb het vlotterbakje al los gehaald en helemaal schoongemaakt. Ik heb een Carburateur 10/7 en sproeier 50.

Graag hoor ik.

Met vriendelijke groet,
      Thijs

Verstand op 0, frituur op 180

bram0vitz
      Bijdrager

Hoi Thijs,

Klinkt alsof je citta te weinig lucht krijgt bij stationair.
        Heb je wat meer informatie betreft setup?
        Welke cylinder erop zit, brom of snor blokje, luchtfilter en uitlaat combo?

beetje prutsen hier en daar
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

thijsstreek
        Topic starter

Ha Bram,

Bedankt voor je bericht. Ik heb hier niet meer informatie over. Ik heb er zelf weinig verstand van.

Hoe en waar kan ik informatie vinden? Ik wsd eigenlijk niet van plan om het hele blok los te halen. Nu zit er een kleine uitlaat op, foto bijgevoegd. Maar ik wil er een snelle citypower op zetten.

Graag hoor ik.
          Met vriendelijke groet Thijs20241211_155256

Wim
          Bijdrager

Stationairschroef al eens geprobeerd?
            Die is daar namelijk voor.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

thijsstreek
            Topic starter

Hoi wim,

Stationairschroef zijn we mee aan het proberen. Maar tot nu toe helemaal geen verschil

Groetjes Thijs

Wim
              Bijdrager

Als je de carburateur door het gat bekijkt vanaf de kant waarmee hij aan
                je blok zit zie je de spray/doseer pilaar(koper buisje)met twee gaatjes.
                Helemaal daar onderaan in de vlotterbak zit de sproeier.
                Benzine komt uit de vlotterbak via de sproeier in de doseerpilaar
                en wordt via deze (één)twee gaatje(s), net hoe hoog de gasschuif staat,
                met de inkomende lucht verneveld.

Maar er is een derde gaatje, helemaal onderin, het stationair gaatje.
                Dit gaatje is ook een opening in de doseerpilaar waar benzine
                uitkomt voor stationair toerental.

Demonteer je sproeier, prik je doseerpilaar en alle drie de gaatjes door
                met één adertje van bijv. een oude gaskabel, alles moet mooi schoon
                en open zijn. Dan loopt hij waarschijnlijk weer stationair.
                Wel het toerental even mooi afregelen met de stationairschroef.

Bekijk ook de sproeierdatabase in “overig”.
                Je bougie(B6HS) middenelektrode moet lichtbruin/bruin zijn na
                één of twee minuten aan één stuk volgas. Dan is de sproeier goed.
                Donkerder is te groot, lichter van kleur te klein.

Gr. Wim.

Eric_Mark_X
                Bijdrager

Wat betreft de uitlaat en aanpassingen, kijk even onder de How to sectie op het forum. Met een andere uitlaat heb je ook een andere sproeier nodig bijvoorbeeld.

Wat betreft de carb, steun ik Wim V8. Loshalen, GOED schoonmaken (Bij voorkeur een uurtje of 4 in verdund azijn) en alles doorprikken wat door te prikken valt met een enkele ader van een ouwe remkabel oid.

Welke kleur je bougie is helpt met diagnostiseren. Een sproeier 50 in een 10/7 klinkt HEEL groot(een 50cc, met bromcarter, 10/7, aftermarket filter en een citypower heeft maximaal een 48 nodig. jouw setup waar het nu op lijkt, tussen de 40 en 44. zie ook de sproeierdatabase). Kans dat ie stationair nu verzuipt. Zwarte bougie=kleinere sproeier, witte bougie=grotere sproeier.

Wat betreft de setup zijn de volgende dingen handig om te weten voor de mensen die assisteren:

1. Cilinder (50(standaard), 65 of 70cc?)
                  2. Carter (In het geval Citta, bromcarter)
                  3. krukas (Snor of Brom)
                  4. Carburateur (10/7, 12/7, 12/10, 12/12 of 13/13)
                  5. Sproeier die in je carburateur zit
                  6. uitlaat (Snor, Brom, of anders)
                  7. Luchtfilter (Snor, Brom of anders
                  8. Kleur en type bougie

Kort samengevat, met je huidige setup zou een kleinere sproeier de oplossing kunnen zijn, mits je bougie pikzwart is.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door Eric_Mark_X.
                  "There is a simple joy to be found in things that simply work really well" ~ James May
                  Link naar Mijn collectie / Projecten.
                  1

Wim
                  Bijdrager

Wat betreft de carb, steun ik Wim V8. Loshalen, GOED schoonmaken (Bij voorkeur een uurtje of 4 in verdund azijn) en alles doorprikken wat door te prikken valt met een enkele ader van een ouwe remkabel oid. Welke kleur je bougie is helpt met diagnostiseren. Een sproeier 50 in een 10/7 klinkt HEEL groot(een 50cc, met bromcarter, 10/7, aftermarket filter en een citypower heeft maximaal een 48 nodig. jouw setup waar het nu op lijkt, tussen de 40 en 44. zie ook de sproeierdatabase). Kans dat ie stationair nu verzuipt. Zwarte bougie=kleinere sproeier, witte bougie=grotere sproeier.
                    Kort samengevat, met je huidige setup zou een kleinere sproeier de oplossing kunnen zijn, mits je bougie pikzwart is.

Is gewoon herhalen van wat ik al zei.
                    Kom met een eigen verhaal, en wat de topicstarter zou kunnen helpen.

Gr. Wim.

thijsstreek
                    Topic starter

Bougie is perfect koffiebruin, daarom was ik al zo verbaasd.

Hoe kan ik al deze dingen zien? Ik heb echt geen idee waar naar te kijken. Kan ik de carb gewoon erafhalen, vlotterbakje eraf halen en dan in een bak leggen? Of moet ik hem helemaal loshalen?

Groet Thijs

Wim
                      Bijdrager

Dan is de sproeiermaat oké.

Helemaal los.
                        Dan zie je ’t vanzelf naar m’n uitleg.

Gr. Wim.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.