Vespa-Ciao.NL
:: Citta trilt hevig tijdens het rijden

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta trilt hevig tijdens het rijden

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Christian Heil
    Topic starter

Beste leden,

Vorige zomer (2014) heb ik een citta aangeschaft. Na 4 keer een lekke achterband te hebben gehad (welke ik zelf heb vervangen), begon mijn citta steeds meer te trillen.
      Tijdens het verwisselen van de band, heb ik ook de trekveertjes (Koppelingveerset Polini Citta-Ciao kleur groen), koppelingsveren (Startsegmentveer Citta-Ciao P.ST) en luchtfilter (Luchtfilter Standaard Citta/Ciao) vervangen.
      De citta trilt nu zo heftig (met name waar je je voeten op houdt),dat de top niet meer gehaald wordt. Zelf durf ik niet sneller te gaan dan 15 km/h.

Citta betreft een standaard blok met verhoogde achterveren en een citty power uitlaat met 55mm poelie.
      Wel lekt er een klein beetje olie uit de achterklok als deze op zijn zij ligt.

Heeft iemand een idee wat te doen om de trillingen tegen te gaan 🙂

[thumb=datas/thumbs/8994-img-20141115-wa0018.jpg]8994-img-20141115-wa0018.jpg[/thumb]

[thumb=datas/thumbs/8994-img-20141115-wa0020.jpg]8994-img-20141115-wa0020.jpg[/thumb]

DarkMagician6
      Bijdrager

Ik zou de koppeling zowieso dan eens nakijken of dat er geen balletjes uit de segmenten zijn of iets dergelijks.

SuperSi
        Bijdrager

Zit je band wel netjes rond om de velg?

Christian Heil
          Topic starter

Hi,

@ DarkMagician6: ik mis 2 balletjes uit de segmenten van de koppeling. Ik zal een nieuwe koppeling bestellen (bedankt voor de tip).

@ SuperSi: De band zit er strak omheen, wel zit er een kleine slag in de velg… Je voelt de trillingen voornamelijk bij de voeten, maar de citta trilt zo erg, dat de bout van de achterveer bijna los was geschoten.
            Zou de achterklok er toevallig iets mee te maken kunnen hebben?

thnx voor jullie reacties

Wilk1985
            Moderator

Het zou kunnen dat de stofringen versleten zijn, dan zit je frame niet goed meer vast aan je achterbrug en dat veroorzaakt trillingen.

Die stofringen vind je hier:

http://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/framedelen/diverse-framedelen-gilera-citta/stofring-subframe-citta.html

Het wisselen van de segmenten is ook een goed idee ja als je de balletjes mist, verder zou je nog kunnen kijken of je v snaar wel goed vast zit want als die te los zit maakt je blok overtoeren en dat veroorzaakt ook weer trillingen.

DarkMagician6
              Bijdrager

Ik weet wel bijna zeker dat als je de segmenten vervangt dat het trillen een heel stuk minder zal zijn. :thumb

Christian Heil
                Topic starter

@ Wilk1985: bedankt voor de tip. Ik zal die meteen voor de zekerheid mee bestellen en vervangen. De V-Snaar zit goed strak en blok maakt geen overtoeren.

@ DarkMagician6: a.s. zaterdag vervang ik de segmenten laat het dan weten :lol

Ik had wel na het lekken van de olie bij de achterklok geen compressie meer… Tijdens het indrukken van de knop van fietsstand naar brommerstand, voel je bijna geen verschil meer. Zouden jullie adviseren om de hele klok te vervangen of alleen een onderdeel daarin?

SuperSi
                  Bijdrager

Er hoort geen compressie in je klok te zitten hoor,
                    en het is normaal dat er olie uit komt als ie op de poelie kant ligt.
                    Boven in de klok zit namelijk een klein gleufje.
                    Dit is standaard dus ook lekker laten zitten. Ik weet niet hoeveel olie er uit is gekomen maar misschien is het dan handig om je klok weer bij te vullen.

Christian Heil
                    Topic starter

Ik bedoel te zeggen met de compressie; de weerstand die je voelt, als je je starthendel indrukt en de brommer probeert aan te lopen…..
                      Die weerstand voel ik nauwelijks meer sinds dat ik voor de laatste keer de lekke achterband had gerepareerd.
                      Het starten gaat nog wel goed; in 3 stappen lopen….

Daan777
                      Moderator

Kun je eens een foto van je poelie maken? Ik kan namelijk moeilijk geloven dat je een 55 hebt.

Trillingen kunnen ontstaan door:
                        * Onbalans in krukas
                        * Onbalans in koppeling (schoentjes, zoals zwarte-magiër al noemde)
                        * Onbalans in velg (kromme velg/slag in velg)
                        * Gare vertanding (in je tandwielhuis/achterklok)
                        * Kromme poelie (dit zie ik heel vaak)
                        * Onbalans in vliegwiel (heb je met een piaggio vliegiwel geen last van)
                        * Niet goed aangedraaide bouten

De stofringen tussen je achterbrug en frame zijn niet de oorzaak van je trillingen. Nieuwe stofringen dempen de overdracht van de trilling naar je frame wel beter, maar dan blijft je achterbrug nog steeds trillen. Het doet niks aan de oorzaak.

El Citta
                        Donateur

Zie op de foto dat je een snornaaf hebt. Vandaar dat je ook zo’n kleine poelie nodig hebt. In een citta hoort een bromnaaf te zitten (vanwege de relatief kleine wielen), dan zal hij ook een stuk minder toeren maken en dus minder trillen.

Christian Heil
                          Topic starter

Zie hier de foto van mijn poelie.

[thumb=datas/thumbs/8994-img-20140829-wa0023.jpg]8994-img-20140829-wa0023.jpg[/thumb]

Als ik zoek op bromnaaf, krijg ik mijn klok te zien:
                            http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=31232

ff scrolle naar afbeelding en dan vergelijken met mijn klok.
                            Die linker lijkt op die van mij en dat is een bromklok volgens hun.

Wilk1985
                            Moderator

Lees het nog eens een keer 🙂

Hij maakte een typefout in dat topic, jij heb extra lagers in je klok en dus een snorklok.

Christian Heil
                              Topic starter

haha lol je hebt gelijk…..

ritze
                                Bijdrager

je moet een gladde v-snaar monteren en dan ben je er vanaf

je hebt er nu een met tanden en die zijn soms wel goed maar je hebt er ook die heftig tekeer gaan

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                                  Link naar Mijn collectie / Projecten.
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.