Vespa-Ciao.NL
:: Citta te langzaam gezien setup?

Home Forums Techniek Opvoeren Citta te langzaam gezien setup?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Infinity91
    Topic starter

Graag wilde ik mijn Citta ervaring met jullie delen. Blokje heeft sinds de setup ongeveer 400km gereden dus zou aardig ingereden moeten zijn. Ziet er zo uit:

Gereviseerd Kickstartblok met Belgen-carter
      DR65cc
      Malossi 43mm kop
      13/13 carburateur
      Sproeier 68
      Gereviseerde en getunede 6tands krukas door zevenenergie
      Gereviseerd snorklok voor Fox vario
      Fox vario door zevenenergie
      Polino voorvario, nieuwe rollen
      LeoVinci krul
      Rest alles nieuw en vervangen qua slijtagedelen

“Vroeger” reed ik met een mindere setup dik 70 op de teller met een 60 of 65 poelie (65cc+13/13 etc.)

Met de huidige setup trek ik letterlijk de klinkers uit de straat. Vanuit stand vol gas ga je geheid op je bek: voorwiel komt meteen omhoog. Maar max. tegen de 60 op de teller (GPS ongeveer 52 en een tyfusherrie).

Liever zou ik wat sneller gaan, minder trillingen hebben en snel optrekken is leuk maar niet heilig.

Wat zijn eventuele mogelijkheden die ik (nog) heb?

Zevenenergie raadde me een SNORklok 1:8,5 aan (nu een 1:10,5) maar daar schijnt niet aan te komen te zijn. Andere opties? Of moet er gewoon meer uit deze setup te halen zijn?

Ik weet: lastig zonder het te zien. Maar wellicht heeft er iemand tips. Of de juiste snorklok liggen.

Ewous
      Bijdrager

zwaardere rollen in je voor vario proberen, of andere drukveer achter. En anders toch zwaardere vertanding in je klok. Of nog makkelijker, gooi die vario zooi de deur uit en ga lekker met een poelie rijden.

Wim
        Bijdrager

Grotere diameter schijven in de vario, kan dat nog?

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Ewous
          Bijdrager

Je heb voor de achtervario 100mm en 90 mm schijven. Hoe dit resulteerde in topsnelheid weet ik niet. Heb daar geen ervaring mee.

Wim
            Bijdrager

Ik bedoelde aan de voorzijde uiteraard.
              Je heb gewoon te veel trekkracht.
              Dus je gaat voorzijde groter en achter kleiner.
              Dan ga je veel harder en minder trekken.

Maar een Citta(snor) heeft af fabriek altijd al gewoon een bromnaaf.
              Waar hij dus 25km/u mee reed. Een Citta heeft nooit een snornaaf gehad uit fabriek.
              Dit ivm de al erg kleine wieltjes zat die al bijna in overtoeren bij 30km/u
              Dus probeer een bromklok is mijn idee, of speel met de schijven.

En kijk hier eens tussen:
              https://www.google.nl/search?q=ciao+fox+vario&sca_esv=abf976e12d8dcb8e&sca_upv=1&hl=nl&sxsrf=ADLYWIICiVPOCa-1neHRtdyHO7lgIxowvQ:1715265642908&source=hp&biw=1909&bih=1048&ei=auA8ZrKuNIv77_UP5buoyA4&iflsig=AL9hbdgAAAAAZjzuevx60ryb0NMFN6GWm9deyCrQB8t6&ved=0ahUKEwiyi9q65oCGAxWL_bsIHeUdCukQ4dUDCAc&uact=5&oq=ciao+fox+vario&gs_lp=EgNpbWciDmNpYW8gZm94IHZhcmlvSMMiUABY3B9wAHgAkAEAmAF4oAHpBqoBBDExLjO4AQPIAQD4AQGKAgtnd3Mtd2l6LWltZ5gCB6AC4wPCAgQQIxgnwgIFEAAYgATCAggQABiABBixA8ICBxAAGIAEGBPCAgYQABgTGB6YAwCSBwM2LjGgB9ow&sclient=img&udm=2

En gebruik de vario-set-up van een ander die vol lof is over de zijne.
              Als die er tussen staat?

Gr. Wim.

niek1992
              Bijdrager

Overbrenging is het probleem niet. ArvidW heeft ook de 100 aangetikt met een Citta inclusief snornaaf aangepast voor de Fox-koppeling. Zie deze post van ArvidW.

Wat is het gewicht van je rollers? Tot hoever varieert je achterkoppeling? Welke drukveer heb je daar in zitten? Hopelijk de standaard van Fox? Spiebaan aangepast door Zevenenergie?

Infinity91
                Topic starter

Rollers 6,5 gram. Drukveer en de hele setup van de Fox zoals door Zevenenergie aangeleverd. Niks aan veranderd. Ik ken de specs helaas verder zo niet.

Infinity91
                  Topic starter

Rollers 6,5 gram. Drukveer en de hele setup van de Fox zoals door Zevenenergie aangeleverd. Niks aan veranderd. Ik ken de specs helaas verder zo niet. Krukas ook van Zevenenergie.

Infinity91
                    Topic starter

Wat zou een normale snelheid zijn (ongeveer) met deze setup? Ik vind vanaf 50, komt er een harde brom/zoem uit het vooronder. Lijkt heel veel toeren, veel lawaai, dan zou ie toch moeten doortrekken? Hele agressieve brom, geluid is alleen lastig uit te leggen.

bram0vitz
                      Bijdrager

Zou een andere uitlaat kunnen proberen nog mocht je die hebben liggen..
                        Leo krul is fijne uitlaat voor optrekken maar levert wel wat in op de top dacht ik

beetje prutsen hier en daar
                        Link naar Mijn collectie / Projecten.

Wim
                        Bijdrager

Je had deze vraag niet beantwoord.

Tot hoever varieert je achterkoppeling?

Die is toch erg belangrijk.
                          Dus als je op top bent ligt de snaar bij de achterpoelie achter dan wel helemaal onderin de poelie en aan de voorzijde helemaal bovenin de poelie. Dus beide op max overbrenging.

Gr. Wim.

Infinity91
                          Topic starter

Wat betreft de techniek, ik ben me nog aan het “terug inwerken”. Het is 31 jaar geleden dat ik een Citta had. En Foxvario’s waren er toen op Citta’s nog niet (schat ik zo in). Ik heb momenteel geen werkplaats of schuur dus dat maakt sleutelen op het moment niet heel gemakkelijk. De Citta an sich is volledig gerestaureerd en opnieuw opgebouwd met de onderdelen zoals in de OP beschreven.

Gisteren heb ik weer gereden. Rijdt en trekt heerlijk tot ongeveer 47-48 km/h. Rond de 50 komt er een harde, boze, agressieve zoemende brom (ja lekker, he, geluiden omschrijven) waarvan ik DENK dat het uit de aandrijving komt. Maar dat is zo onheilspellend dat je eigenlijk niet harder durft! Paar weken geleden nog 60 gereden, dus dat zou betekenen dat er iets verslechterd is. Ik zie er niets aan.

Heb dozen met onderdelen en veertjes en veren etc. maar nog nooit aan een vario gewerkt.

Mocht er hier iemand zijn die zegt: “goh, kom eens langs met het ding en we kijken er samen na – tegen een normaal uurtarief, dat vind ik prima – heel graag!”. Ik woon in Venlo en heel NL is een optie, liever natuurlijk iets dichter bij huis. Ik kan de Citta alleen op de camper vervoeren en die rijdt maar 85 😉

Ik wil er 20 juni mee naar Italië (camper/Citta) dus ik dat is zo’n beetje mijn tijdschema. Heb ook gekeken naar commerciële bedrijven hier in de buurt maar vind eigenlijk niets/niemand die er mee aan de slag wil.

niek1992
                            Bijdrager

Knijp de schijven eens in met de hand, gaat dit soepel? Het gonzen komt me wel bekend voor maar niet met een fox-koppeling. Deze hebben bij mij eigenlijk veel minder trillingen. Weet je toevallig of Zevenenergie de spiebanen haaks heeft gemaakt, of beter nog gespiegeld met wat een Fox-koppeling normaal heeft?

Infinity91
                              Topic starter

Hoi Niek, helaas ben ik pas in het weekend weer thuis bij de Citta. HOE Zevenenergie de Fox-koppeling gemaakt heeft weet ik helaas niet. Ik heb de Citta zó gekocht. Er is op weinig bezuinigd, maar die info heb ik gewoon niet.

Er zit wél nog een gereviseerde en getunede 6-tands Krukas door Zevenenergie op. Maar dat heeft dus niets met de koppeling te maken.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.